Maailman palliatiivisen hoidon ja saattohoidon päivä Kuopiossa

Lisätietoa tapahtumasta

Joka vuosi lokakuun toisena lauantaina vietetään maailman palliatiivisen hoidon ja saattohoidon päivää. Päivän tarkoituksena on lisätä ja vahvistaa kansalaisten, ammattilaisten ja päättäjien tietoisuutta elämän loppuvaiheen hoidosta, eli palliatiivisesta hoidosta sekä saattohoidosta; Mitä on palliatiivinen hoito? Miten hyvä saattohoito järjestetään?

10.10.2020 maailman palliatiivisen hoidon ja saattohoidon päivänä Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) Palliatiivinen poliklinikka ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistys järjestävät yhteistyössä avoimen yleisötilaisuuden Kuopion Kaupungintalon juhlasalissa. Nyt on mahdollisuus asiantuntijoiden, ammattilaisten, päättäjien ja kansalaisten kohtaamiseen sekä ajatusten vaihtoon. Samalla tietoisuus ja ymmärrys hyvästä elämä loppuvaiheen hoidosta lisääntyy.

Hyvän palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestämistä Suomessa ohjaavat tuoreet kansalliset suositukset, jotka julkaistiin joulukuussa 2019. Yhteiskunnallista keskustelua elämän​​​ loppuvaiheen hoidosta tarvitaan lisää. Päivän sisällöksi toivomme avointa, luonnollista keskustelua useasta eri näkökulmasta.

Tilaisuus järjestetään koronaohjeistuksia noudattaen. Paikan päälle enintään 40 henkilöä. Tilaisuus on seurattavissa etänä live stream yhteyden kautta (linkki: https://youtu.be/8UjDw7Os3uw). Tilaisuuden voi katsoa tallenteena myös jälkikäteen.

Voit jättää kysymyksiä ja kommentteja saattohoitoon liittyen lähetyksen aikana Youtuben kommenttiosioon,
tapahtuman Facebook sivuille:

tai lähettää ne Saata minut -kampanjan Padlet sivustolle (anonyymisti):

ILMOITTAUTUMINEN

Tilaisuuteen paikan päälle osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan joko puhelimitse puh. 017 580 1801 tai sähköpostitse toimisto@pohjois-savonsyopayhdistys.fi (kahvitarjoilu).

Paikan päälle otetaan 40 ensimmäisenä ilmoittautunutta.

AIKA

Lauantai 10.10.2020 klo 13.30 – 16.00

PAIKKA

Kuopion kaupungintalon juhlasali (etälinkki: https://youtu.be/8UjDw7Os3uw)

OHJELMA

Tilaisuuden avaus

Pirjo Airaksinen, toiminnanjohtaja, Pohjois-Savon Syöpäyhdistys & Outi Nikunen, kehittämiskoordinaattori, KYS, Itäinen Syöpäkeskus

Puheenvuorot

13.30-13.45 Palliatiivinen hoito ja saattohoito – mitä, missä ja miksi? /

Kristiina Tyynelä-Korhonen, syöpätautien ja sädehoidon erl, palliatiivisen lääketieteen erityispätevyys, KYS Palliatiivisen hoidon poliklinikka

13.45-14.00 Onnellinen vainaja /Marko Kilpi, kansanedustaja

14.00-14.15 Sairaalapappi saattamassa /Sari Kärhä, johtava sairaalapastori

14.15-14.30 Läheisenä loppuun asti /Leena Vartiainen

Kahvitarjoilu

14.30-15.00 Kahvitarjoilu ja musiikkia – Ulrich Sturm

Paneelikeskustelu

15.00-16.00 Miten hyvä palliatiivinen hoito ja saattohoito järjestetään?

Paneelikeskustelun vetäjä:

Riikka Koivisto / Suomen Palliatiivisen Hoidon yhdistyksen puheenjohtaja, Koivikkosäätiö sr Koivikko-kodin toimitusjohtaja

Keskusteluun osallistujat:

Kristiina Tyynelä-Korhonen / syöpätautien ja sädehoidon erl., palliatiivisen lääketieteen erityispätevyys, KYS Palliatiivisen hoidon poliklinikka

Hanna Seppä / syöpätautien erl., palliatiivisen lääketieteen erityispätevyys, Saattohoidon tukiyksikkö Lehtolakoti, Kuopion kaupunki

Mervi Kerkkänen  / oh,aoh, Saattohoidon tukiyksikkö Lehtolakoti, Kuopion kaupunki

Liisa Korhonen / osastonhoitaja, Kuntoutusosasto (saattohoidon tukiosasto), Varkauden sairaala

Marko Kilpi / kansanedustaja

Markku Rossi / Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallituksen puheenjohtaja

Sari Kärhä / johtava sairaalapastori

Maila Martikainen / Saattohoidon vapaaehtoinen, Pohjois-Savon Syöpäyhdistys