Tiikeri ei ole laumaeläin – savuttomuuden edistämiskampanja

Maalaat omat raitasi - Tiikeri ei ole laumaeläin –savuttomuuden edistämiskampanja pyrkii vahvistamaan äitejä, luomaan heille tunteen siitä, että he ovat pystyviä ja kykeneviä tekemään muutoksia, elämään vauvansa kanssa raikkaassa elinympäristössä. Kampanja on toteutettu yhteistyössä Kuopion kaupungin ja Savonia ammattikorkeakoulun kanssa.

”Suomessa raskausaikana tupakoi noin 12,5 % äideistä. Jopa 10 % tupakoi läpi raskauden. Tupakoivista odottajista suurin osa on nuoria, alle 20-vuotiaita. Pohjoismaissa tupakointitilastot on saatu Suomea lukuun ottamatta laskemaan. ” (THL 2017.)

Kampanjan viestintäosioon kuuluu video ja julisteita. Lisäksi kampanjaan kuuluu yhteistyönä Savonia AMK:n kanssa toteutettavat opinnäyte- ja hanketyö.

Mä haluan antaa lapselleni savuttoman elämän: Raskaana olevien tai raskautta suunnittelevien äitien laadullinen kysely, -opinnäytetyön avulla kartoitettiin tekijöitä, jotka motivoivat äitejä savuttomuuteen.

Keväällä 2019 toteutuva voimauttava ryhmä sisältää neljä osallistumiskertaa ja se on tarkoitettu raskaana oleville tupakoiville naisille. Voimauttavan intervention suunnittelussa hyödynnetään tutkimustietoa äitejä motivoivista tekijöistä sekä ryhmään osallistuvien äitien omia, yksilöllisiä toiveita.

Savuttomuuden edistämiskampanjan tavoitteena on löytää uusia työtapoja, joiden avulla esimerkiksi neuvolahenkilöstö pystyy tukemaan äitien ja perheiden savuttomuutta.

Muutoksen tekeminen savuttomuuden suuntaan on helpompaa, kun ihmisellä on positiivinen mieliala ja hyvä itsetuntoa, ja tätä kampanjalla pyritään tukemaan.

Lisätietoa kampanjasta: Heidi Kolehmainen, heidi.kolehmainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi