Saattohoidon tuki

Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen saattohoidon vapaaehtoisen tehtävänä on olla sairaan vierellä silloin, kun aikaa ei enää ole paljon. Saattohoidon vapaaehtoiset täydentävät läheisten ja ammattilaisten antamaa tukea sairastavan elämän loppuvaiheessa.

Saattohoidon vapaaehtoinen tuo iloa

Vapaaehtoinen on vierellä kulkija saattohoidossa olevalle ihmiselle ja hänen läheisilleen. Hän toimii aina saattohoidossa olevan ihmisen sekä läheisen toiveiden mukaisesti ja tuo saattohoitoon virikkeitä arjen elämästä. Hän voi esimerkiksi keskustella saattohoidossa olevan ihmisen kanssa, lukea hänelle, hoitaa hänen käsiään tai vaikka katsella valokuvia. Vapaaehtoinen voi järjestää osastolla tapahtumia ja teemapäiviä omien vahvuuksiensa mukaan.

Saattohoidon vapaaehtoinen sitoutuu jatkuvaan oppimiseen, koulutukseen sekä työnohjaukseen ja luottamuksellisuuteen. Tukihenkilö voi olla saattohoidossa olevan ihmisen tukena joko Iisalmessa ja Varkaudessa osastolla tai ihmisen omassa kodissa. Kuopiossa saattohoidon  vapaaehtoiset käyvät Lehtolakodissa. Vapaaehtoinen on allekirjoittanut vaitiololupauksen.

Seuraava saattohoidon vapaaehtoisten koulutus järjestetään lokakuussa 2019 Saattohoidon vapaaehtoisten koulutus

Saattohoidon vapaaehtoisten koordinaattori Lehtolakodissa Anne Rautiainen 044 523 6996, anne.rautiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Jos haluat tietää lisää saattohoidon tukihenkilötoiminnasta Varkaudessa ja Iisalmessa ota yhteyttä: Pirjo Airaksinen, pirjo.airaksinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Tukihenkilötoiminnan tietosuojaseloste