Saattohoidon vapaaehtoinen

Saattohoidon vapaaehtoinen on ihminen, joka haluaa tehdä hyvää. Hänen tehtävänsä on olla sairaan vierellä silloin, kun aikaa ei enää ole paljon. Saattohoidon vapaaehtoiset tukihenkilöt täydentävät läheisten ja ammattilaisten antamaa tukea sairastavan elämän loppuvaiheessa.

Saattohoidon vapaaehtoinen tuo iloa

Tukihenkilö on vierellä kulkija saattohoidossa olevalle ihmiselle ja hänen läheisilleen. Hän toimii aina saattohoidossa olevan ihmisen sekä läheisen toiveiden mukaisesti ja tuo saattohoitoon virikkeitä arjen elämästä. Hän voi esimerkiksi keskustella saattohoidossa olevan ihmisen kanssa, lukea hänelle, hoitaa hänen käsiään tai vaikka katsella valokuvia. Tukihenkilö voi järjestää osastolla tapahtumia ja teemapäiviä omien vahvuuksiensa mukaan.

Saattohoidon tukihenkilö sitoutuu jatkuvaan oppimiseen, koulutukseen sekä työnohjaukseen ja luottamuksellisuuteen. Tukihenkilö voi olla saattohoidossa olevan ihmisen tukena joko Iisalmessa, Kuopiossa ja Varkaudessa osastolla tai ihmisen omassa kodissa. Saattohoidon tukihenkilö on allekirjoittanut vaitiololupauksen.

Jos haluat tietää lisää saattohoidon tukihenkilötoiminnasta ota yhteyttä:

• Kuopiossa Lehtola-koti, saattohoidontukihenkilöiden vapaaehtoistyön koordinaattori Anu Hämäläiseen anu.hamalainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi tai p.044 5236996
  • Iisalmessa ja Varkaudessa, saattohoidontukihenkilöiden vapaaehtoistyön koordinaattori Jenni Iso-Pietilään jenni.iso-pietila@pohjois-savonsyopayhdistys.fi tai p.044 2415191