Saattohoidon tuki

Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen saattohoidon vapaaehtoisen tehtävänä on olla sairaan vierellä silloin, kun aikaa ei enää ole paljon. Saattohoidon vapaaehtoiset täydentävät läheisten ja ammattilaisten antamaa tukea sairastavan elämän loppuvaiheessa. Vapaaehtoiset toimivat Kuopiossa, Iisalmessa ja Varkaudessa.

Saattohoidon vapaaehtoinen tuo iloa

Vapaaehtoinen on vierellä kulkija saattohoidossa olevalle ihmiselle ja hänen läheisilleen. Hän toimii aina saattohoidossa olevan ihmisen sekä läheisen toiveiden mukaisesti ja tuo saattohoitoon virikkeitä arjen elämästä. Hän voi esimerkiksi keskustella saattohoidossa olevan ihmisen kanssa, lukea hänelle, hoitaa hänen käsiään tai vaikka katsella valokuvia. Vapaaehtoinen voi järjestää osastolla tapahtumia ja teemapäiviä omien vahvuuksiensa mukaan.

Saattohoidon vapaaehtoinen sitoutuu jatkuvaan oppimiseen, koulutukseen sekä työnohjaukseen ja luottamuksellisuuteen. Tukihenkilö voi olla saattohoidossa olevan ihmisen tukena joko Iisalmessa ja Varkaudessa osastolla tai ihmisen omassa kodissa. Kuopiossa saattohoidon  vapaaehtoiset käyvät Lehtolakodissa. Vapaaehtoinen on allekirjoittanut vaitiololupauksen.

Lisätiedot:

Saattohoidon vapaaehtoistoiminnan koordinaattori
Anne Rautiainen
anne.rautiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Katso vapaaehtoisten mietteitä toiminnasta Saata minut -kampanjan ”Vapaaehtoisen ääni” -videolta:

Saata minut 2020 -kampanja

Saata minut on Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen ja yhteistyökumppaneiden kampanja hyvän ja yksilöllisen saattohoidon puolesta. Vuonna 2020 kampanja toi esille erityisesti psykososiaalisen tuen tarpeen saattohoidon tärkeänä osana.

Lue lisää kampanjan aikana tapahtuneesta, osoitteessa:

Maailman palliatiivisen hoidon ja saattohoidon päivä Kuopiossa 10.10.2020

Joka vuosi lokakuun toisena lauantaina vietetään maailman palliatiivisen hoidon ja saattohoidon päivää. Päivän tarkoituksena on lisätä ja vahvistaa kansalaisten, ammattilaisten ja päättäjien tietoisuutta elämän loppuvaiheen hoidosta, eli palliatiivisesta hoidosta sekä saattohoidosta; Mitä on palliatiivinen hoito? Miten hyvä saattohoito järjestetään?

10.10.2020 maailman palliatiivisen hoidon ja saattohoidon päivänä Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) Palliatiivinen poliklinikka ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistys järjestivät yhteistyössä keskustelutilaisuuden Kuopion Kaupungintalon juhlasalissa.

Päivän aikana puhuivat:
Riikka Koivisto / Suomen Palliatiivisen Hoidon yhdistyksen puheenjohtaja, Koivikkosäätiö sr Koivikko-kodin toimitusjohtaja
Kristiina Tyynelä-Korhonen / syöpätautien ja sädehoidon erl., palliatiivisen lääketieteen erityispätevyys, KYS Palliatiivisen hoidon poliklinikka
Hanna Seppä / syöpätautien erl., palliatiivisen lääketieteen erityispätevyys, Saattohoidon tukiyksikkö Lehtolakoti, Kuopion kaupunki
Mervi Kerkkänen  / oh,aoh, Saattohoidon tukiyksikkö Lehtolakoti, Kuopion kaupunki
Liisa Korhonen / osastonhoitaja, Kuntoutusosasto (saattohoidon tukiosasto), Varkauden sairaala
Marko Kilpi / kansanedustaja
Markku Rossi / Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallituksen puheenjohtaja
Sari Kärhä / johtava sairaalapastori
Maila Martikainen / Saattohoidon vapaaehtoinen, Pohjois-Savon Syöpäyhdistys
Leena Vartiainen/ läheinen
Pirjo Airaksinen