Saattohoidon tuki

Saattohoidon vapaaehtoinen tukihenkilö on rinnalla kulkija sairauden palliatiivisessa ja/tai saattohoidon vaiheessa niin sairastuneelle kuin hänen läheisilleen.

Saattohoidon tukihenkilö on kiireettömästi ihmisen vierellä

Tukihenkilö on vierellä kulkija palliatiivisessa ja/tai saattohoidossa olevalle ihmiselle ja hänen läheisilleen. Hän toimii aina tuettavan ehdoilla ja keskustelut hänen kanssaan ovat ehdottoman luottamuksellisia. Vapaaehtoinen tukihenkilö tuo turvaa ja lohtua kiireettömästi. Tukihenkilö on valittu huolella haastattelujen perusteella ja hän on saanut tehtäväänsä koulutuksen. Hän ei korvaa ammattilaisen tai läheisten antamaa tukea vaan hän toimii tavallisen ihmisen taidoin. Tukihenkilö sitoutuu jatkuvaan oppimiseen, koulutukseen ja toiminnanohjaukseen. Tukihenkilö on allekirjoittanut vaitiololupauksen.

Saattohoidon vapaaehtoistoiminnan kehittämishanke

Olemme käynnistäneet yhdessä Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa (Ikääntyneiden palvelut, Perus – ja Osastopalvelut, Syöpäkeskus/Palliatiivinen poliklinikka) saattohoidon vapaaehtoistoiminnan kehittämishankkeen vuosille 2023–2025. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja juurruttaa saattohoidon vapaaehtoistoimintaa koko Pohjois-Savon alueella, kohdentaen toiminta Kuopion, Iisalmen ja Varkauden alueille sekä myöhemmin laajentaen muualle Pohjois-Savoon. Tavoitteena on myös luoda hyvät yhteistyörakenteet toimintayksiköiden kanssa sekä rekrytoida, kouluttaa ja perehdyttää vapaaehtoisia toimintaan.

Saattohoidon tukihenkilöt toimivat tällä hetkellä Kuopiossa ja Iisalmessa. Varkaudessa toiminta käynnistyy elokuussa 2024.

Haluatko tukihenkilöksi?

Haluatko toimia merkityksellisessä vapaaehtoistehtävässä? Onko sinulla aikaa ja halua olla tukena sairauden palliatiivisessa ja saattohoidon vaiheessa? Koulutamme tukihenkilöitä tarpeen mukaan ja kaikki hakijat haastatellaan ja sopiviksi katsotut henkilöt koulutetaan tehtävään. Yhdistys tukee tukihenkilön jaksamista tarjoamalla säännöllisesti toiminnanohjausta, täydennyskoulutuksia sekä virkistystapahtumia.

Koulutamme tukihenkilöitä tarpeen mukaan. Seuraava tukihenkilökoulutus järjestetään Varkaudessa elokuussa 2024 ja haemme tukihenkilöitä ensisijaisesti Varkauteen ja lähialueille. Kaikki hakijat haastatellaan ja sopiviksi katsotut henkilöt koulutetaan tehtävään. Koulutuksen jälkeen voit toimia merkityksellisessä vapaaehtoistehtävässä Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksessä. Saat todistuksen tukihenkilökoulutuksesta. Koulutus järjestetään kahtena iltana 6.8. ja 20.8., sekä lauantaina 17.8.2024 Varkaudessa. Osallistujana sitoudut kaikkiin tapaamisiin. Hae koulutukseen viimeistään 12.5. 2024 mennessä. Hakijalle lähetetään alkuhaastattelulomake ja sovitaan haastatteluaika.

Ota yhteyttä:

Hankekoordinaattori