Saattohoidon tuki

Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen saattohoidon vapaaehtoisen tehtävänä on olla sairaan vierellä silloin, kun aikaa ei enää ole paljon. Saattohoidon vapaaehtoiset täydentävät läheisten ja ammattilaisten antamaa tukea sairastavan elämän loppuvaiheessa.

Saattohoidon vapaaehtoistoiminnan kehittämishanke

Olemme käynnistäneet yhdessä Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa (Ikääntyneiden palvelut, Perus – ja Osastopalvelut, Syöpäkeskus/Palliatiivinen poliklinikka) saattohoidon vapaaehtoistoiminnan kehittämishankkeen vuosille 2023–2025. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja juurruttaa saattohoidon vapaaehtoistoimintaa koko Pohjois-Savon alueella, kohdentaen toiminta Kuopion, Iisalmen ja Varkauden alueille sekä myöhemmin laajentaen muualle Pohjois-Savoon. Tavoitteena on myös luoda hyvät yhteistyörakenteet toimintayksiköiden kanssa sekä rekrytoida, kouluttaa ja perehdyttää vapaaehtoisia toimintaan.

Saattohoidon vapaaehtoinen on kiireettömästi ihmisen vierellä

Vapaaehtoinen on vierellä kulkija saattohoidossa olevalle ihmiselle ja hänen läheisilleen. Hän toimii aina saattohoidossa olevan ihmisen sekä läheisen toiveiden mukaisesti ja tuo saattohoitoon virikkeitä arjen elämästä omien vahvuuksien mukaan. Hän voi esimerkiksi keskustella saattohoidossa olevan ihmisen kanssa, lukea hänelle, hoitaa hänen käsiään tai vaikka katsella valokuvia. Vapaaehtoinen ei korvaa ammattilaista, vaan hän toimii tavallisen ihmisen taidoin.

Saattohoidon vapaaehtoinen sitoutuu jatkuvaan oppimiseen, koulutukseen sekä työnohjaukseen ja luottamuksellisuuteen. Kuopiossa saattohoidon vapaaehtoiset käyvät Lehtolakodissa. Vapaaehtoinen on allekirjoittanut vaitiololupauksen.

Vapaaehtoiseksi?

Kiinnostuitko saattohoidon vapaaehtoistoiminnasta? Ole yhteydessä hankekoordinaattori Anne Rautiaiseen. Kaikki vapaaehtoiseksi haluavat haastatellaan ja soveltuvat henkilöt koulutetaan tehtävään.

Lisätiedot:

Hankekoordinaattori