Vertaistuki

Syöpään sairastunut tarvitsee kaiken mahdollisen tuen. Joskus kuunteleva korva ja myötätunto ovat tärkeintä, mitä sairastunut saa.

Vertaistukija tukee läsnäolollaan

Saman sairauden läpikäynyt osaa tietyissä tilanteissa parhaiten auttaa toista sairastunutta ja hänen läheistään. Vertaistukijat auttavat sairastuneita ja heidän läheisiään löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa.

Vertaistukijat ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastuneen läheisiä.

Vertaistukijat ovat

• vapaaehtoisia
  • tehtäväänsä koulutettuja
  • vaitiololupauksen antaneita.

Vertaistukea järjestetään tukea etsivän tarpeiden mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen.

Tapaaminen voidaan sopia yhdistyksen tiloihin tai esimerkiksi sairaalaan. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Vertaistukijat eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin. Lue lisää vertaistukijana toimimisesta täältä: Vertaistukihenkilö.

Vertaistukitoimintaa ohjataan ja organisoidaan ammattimaisesti. Pohjois-Savon Syöpäyhdistys kouluttaa tukihenkilöitä säännöllisesti. Voit siis luottaa siihen, että vertaistukijamme toimivat vastuullisesti.

Haluaisitko itsellesi vertaistukijan? Ota yhteyttä yhdistykseen tästä tai täytä lomake

Haluan tukihenkilön

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Täyttämällä ja lähettämällä tämän lomakkeen annat luvan tietojesi tallentamiseen yhdistyksen tukihenkilötoiminnan rekisteriin. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti.

Tukihenkilötoiminnan tietosuojaseloste

Vertaistukiryhmät

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys järjestää myös keskusteluryhmiä äskettäin sairastuneille. Ryhmiä järjestetään Siilinjärvellä, Varkaudessa, Kuopiossa ja Nilsiässä. Lue tarkemmin ryhmien kokoontumisista täältä

Keskusteluryhmät ovat ammatillisesti ohjattuja. Ohjaajana toimii syöpäyhdistyksen työntekijä tai muu ammattihenkilö. Ryhmät on tarkoitettu niille äskettäin sairastuneille, jotka tarvitsevat tukea ja haluavat vaihtaa ajatuksia saman kokeneiden kanssa. Tule rohkeasti mukaan!

Lisätietoa voit kysyä yhdistyksestä

Vertaistukea verkossa

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Keskustelufoorumi

Potilasverkostot: Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää epävirallisia potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.

Potilasverkostot löydät Suomen Syöpäpotilaiden sivustolta.

TOIVO-vertaistukisovellus

Toivo-vertaistukisovellus on ohjelma, joka tarjoaa vertaistukea ja tietoa sairastuneille, vammaisille ja heidän omaisilleen. Sovellus on kehitetty kumppanuustoimintana yhdessä OLKA-toiminnan, HUSin (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri) ja EJY ry:n välillä. Toivo-vertaistukisovellusta voi käyttää puhelimella tai tietokoneella. Se on ladattavissa sovelluskaupoista tai sitä voi käyttää verkkoselaimella.

Toivo-sovellus on maksuton ja sitä voi käyttää myös anonyymisti. Sovelluksen vertaistuki ei liity yksittäiseen sairauteen tai vammaan, vaan tukea voi hakea erilaisilla taustoilla. Toivo-sovelluksen vertaistukijat ovat luotettavia, koulutettuja ja sitoutuneita vaitioloon myös sen jälkeen, kun lopettavat vertaistukijoina. Palvelu perustuu kahdenkeskiseen vertaistukeen.

Sovelluksessa on tietoa vertaistukea järjestävistä kansalaisjärjestöistä ja niiden tapahtumista.

Lisätietoa Toivo-sovelluksesta sekä linkki Toivo-verkkoselaimeen OLKAn sivuilta: https://olkatoiminta.fi/toiminta/.