Tukihenkilöksi

Tukihenkilöt auttavat sairastunutta ja hänen läheisiään löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa. Ryhdy sinäkin vapaaehtoiseksi tukihenkilöksi – työsi on meille korvaamattoman tärkeää!

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys kouluttaa vertaistukihenkilöitä ja saattohoidon tukihenkilöitä.

Vertaistukihenkilö

Vertaistukihenkilöt ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastaneen läheisiä. Omalla esimerkillään ja olemassaolollaan vertaistukihenkilö on vahva elonmerkki − syövästä voi myös selviytyä ja elämästä voi nauttia syövästä huolimatta.

Vertaistukihenkilöiden on toimittava vastuullisesti. Keskustelut tukea tarvitsevan kanssa ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Milloin mukaan ja mitä toiminta on?

• omasta tai läheisen sairastumisesta on kulunut noin 1-2 vuotta
  • koulutuksen jälkeen toimit tukena uudelle sairastuneelle/läheiselle
  • halutessasi voit toimia myös sairaalaympäristössä

Saattohoidon vapaaehtoinen tuo iloa

Saattohoidon vapaaehtoinen on ihminen, joka haluaa tehdä hyvää. Hänen tehtävänsä on olla sairaan vierellä silloin, kun aikaa ei enää ole paljon. Saattohoidon vapaaehtoiset tukihenkilöt täydentävät läheisten ja ammattilaisten antamaa tukea sairastavan elämän loppuvaiheessa.

Tukihenkilö on vierellä kulkija saattohoidossa olevalle ihmiselle ja hänen läheisilleen. Hän toimii aina saattohoidossa olevan ihmisen sekä läheisen toiveiden mukaisesti ja tuo saattohoitoon virikkeitä arjen elämästä. Hän voi esimerkiksi keskustella saattohoidossa olevan ihmisen kanssa, lukea hänelle, hoitaa hänen käsiään tai vaikka katsella valokuvia. Tukihenkilö voi järjestää osastolla tapahtumia ja teemapäiviä omien vahvuuksiensa mukaan.

Saattohoidon tukihenkilö sitoutuu jatkuvaan oppimiseen, koulutukseen sekä työnohjaukseen ja luottamuksellisuuteen. Tukihenkilö voi olla saattohoidossa olevan ihmisen tukena joko Iisalmessa, Kuopiossa ja Varkaudessa osastolla tai ihmisen omassa kodissa. Saattohoidon tukihenkilö on allekirjoittanut vaitiololupauksen.

Jos haluat tietää lisää saattohoidon tukihenkilötoiminnasta ota yhteyttä:

• Kuopiossa Lehtola-koti, saattohoidontukihenkilöiden vapaaehtoistyön koordinaattori Anu Hämäläiseen anu.hamalainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi tai p.044 5236996
  • Iisalmessa ja Varkaudessa, saattohoidontukihenkilöiden vapaaehtoistyön koordinaattori Jenni Iso-Pietilään jenni.iso-pietila@pohjois-savonsyopayhdistys.fi tai p.044 2415191

Tukihenkilötoiminnan tietosuojaseloste

Haluatko vertaistukihenkilöksi tai saattohoidon tukihenkilöksi?

Jos sinulla on halu auttaa ja kiinnostuit toimimaan tukihenkilönä, ota yhteyttä toimistoomme tai täytä vapaaehtoislomakkeemme

Tule vapaaehtoiseksi

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.