Tukihenkilöksi

Tukihenkilöt auttavat sairastunutta ja hänen läheisiään löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa. Ryhdy sinäkin vapaaehtoiseksi tukihenkilöksi – työsi on meille korvaamattoman tärkeää!

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys kouluttaa vertaistukihenkilöitä ja saattohoidon tukihenkilöitä.

Vertaistukihenkilö

Vertaistukihenkilöt ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastaneen läheisiä. Omalla esimerkillään ja olemassaolollaan vertaistukihenkilö on vahva elonmerkki − syövästä voi myös selviytyä ja elämästä voi nauttia syövästä huolimatta.

Vertaistukihenkilöiden on toimittava vastuullisesti. Keskustelut tukea tarvitsevan kanssa ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Milloin mukaan ja mitä toiminta on?

• omasta tai läheisen sairastumisesta on kulunut noin 1-2 vuotta
  • koulutuksen jälkeen toimit tukena uudelle sairastuneelle/läheiselle
  • halutessasi voit toimia myös sairaalaympäristössä

Saattohoidon vapaaehtoinen tukihenkilö

Saattohoidon vapaaehtoiset täydentävät läheisten ja ammattilaisten antamaa tukea sairastavan elämän loppuvaiheessa. He voivat auttaa käytännön asioissa tai olla turvana ja seurana. Potilaan läheiselle saattohoidon vapaaehtoinen tarjoaa mahdollisuuden lepotaukoon tai keskusteluapua muuttuvassa elämäntilanteessa.

Saattohoidon vapaaehtoisille järjestetään säännöllisiä toiminnanohjauksellisia tapaamisia. Vapaaehtoiset valitaan tarkasti, sillä saattohoito on raskasta myös heille. Koulutuksen aikana on mahdollista miettiä puolin ja toisin, onko juuri saattohoito oikea vapaaehtoistyön muoto.

Saattohoidon vapaaehtoiset toimivat Lehtola-kodissa Kuopiossa.

Haluatko vertaistukihenkilöksi tai saattohoidon vapaaehtoiseksi tukihenkilöksi?

Etsimme uusia saattohoidon vapaaehtoisia ensi syksynä Iisalmessa ja Varkaudessa alkaviin tukihenkilökoulutuksiin.

Jos sinulla on halu auttaa ja kiinnostuit toimimaan tukihenkilönä, ota yhteyttä toimistoomme tai täytä vapaaehtoislomakkeemme

Tule vapaaehtoiseksi

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.