Sanoitan elämääni – voimaannun kirjoittamalla -nettikirjoituskurssi

Sinulle syövän sairastanut/sairastava, joka olet jo käsitellyt sairastumistasi, tule nettikirjoituskurssille, josta saat voimaa jokapäiväiseen elämääsi ja työkaluja kirjoittamisen tueksi.

Sinulla ei tarvitse olla aiempaa kirjoittajakokemusta etkä tarvitse olla kirjallisesti lahjakas, pelkkä innostuneisuus ja kokeilun halu kirjoittamista kohtaan riittää.

Mitä voimaannuttava kirjoittaminen on?

Voimaannuttava kirjoittaminen on kirjoittamista, jota teet ennen kaikkea vain itsellesi ja vain itseäsi varten. Voit kirjoittaa yhtä vapautuneesti kuin, jos kirjoitat kauppalapun, postikortin tai tekstiviestin. Kaikki, mitä kirjoitat, kelpaa sellaisenaan. Kuitenkin tekstin jakaminen toisten kirjoittajien kanssa on tärkeää.

Kirjoittaessasi et tarvitse välittää kieliopillisista seikoista. Et tarvitse miettiä jäikö lause kesken vai onko se kokonainen. Sinulla ei tarvitse olla johdonmukaista ajatusta ja lauserakennetta. Voimaannuttava kirjoittaminen on kirjoittamista, jossa yksikään ajatus, jonka olet kirjoittanut ei ole merkityksetön. Voimaannuttavan kirjoittamisen kurssilla keskityt omiin ajatuksiisi ja omiin muistoihisi. Et saa, etkä tarvitse järkeillä mitä kirjoitat,

sinun ei edes tarvitse pohtia, mistä aloittaa, voit luottaa siihen, että ne sanat nousevat mieleesi, jotka sillä hetkellä ovat sinulle tärkeitä. Kurssilla voit opetella suhtautumaan kirjoittamaasi tekstiin lempeästi ja ilman kritiikkiä ja kontrollia, mutta huomaamattasi opit kuitenkin ilmaisemaan itseäsi paremmin kirjoittajana. Kurssilla kirjoitetaan erilaisia tekstejä, joita on helppo hyödyntää myöhemminkin itsenäisesti.

Nettikirjoituskurssin sisältö

• Nettikirjoituskurssi kestää 4 kuukautta
  • Ennen nettikurssin alkua Google Driveen laitetaan kurssilaisten ja ohjaajan esittelytekstit ja opetellaan alustan käyttöä
  • Kurssi sisältää 4 erillistä tehtäväkokonaisuutta. Yksi kirjoitustehtävä voi sisältää myös useampia pienempiä tehtäviä tai yhden isomman tehtävän.
  • Kerran kuukaudessa annetaan 3–5 erilaista vaihtoehtoista kirjoitustehtävää, joista kurssilainen voi valita itselleen mieluisimman vaihtoehdon, josta kirjoittaa. Kurssilainen voi valita vaihtoehtoisesti yhden tehtävän tai kirjoittaa jokaisesta vaihtoehdosta.
  • Kurssilla emme käsittele syöpään liittyviä asioita, vaan tehtävät ovat sellaisia, että kurssilainen voi hyödyntää niitä myös itsekseen kurssin jälkeen. Syövästä on myös mahdollista kirjoittaa niin halutessaan.

Ennen kurssin alkua on yksi 4 h lähitapaaminen, mutta muuten kurssi tapahtuu netissä. Kurssille mahtuu max. 8 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä.

Lähitapaaminen on 23.1.2021 Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla klo 10–14.

KURSSI ON MAKSUTON!

Kurssinohjaaja:

Riitta Mäntylä, sanataide- ja kirjallisuusterapiaohjaaja.

Hän on ohjannut useita vuosia erilaisia kirjoittajakursseja niin netissä kuin lähijaksoilla.

Riitalta saat lisätietoja kurssista, puh. 044 3212725 tai mantyla1953@gmail.com

Ilmoittautumiset: Sari Nousiainen puh.044-749 7533 sari.nousiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi 8.1.2021 mennessä.