Vapaaehtoistoiminta

Vapaaehtoistemme avulla pystymme auttamaan syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksessä on tarjolla monenlaista vapaaehtoistoimintaa. Tarjoamme vapaaehtoisille merkityksellistä tekemistä ja iloa arkeen.

Paikallisosastot ja niiden toiminta

Yhdistyksellä on 20 paikkakunnalla ns. paikallisosastoja, jotka järjestävät toimintaa omalla paikkakunnalla. Osastojen toiminta on kerhojen ja liikuntaryhmien pitämistä, erilaisia retkiä ja matkoja yhdessä, kirkkopyhiä ja pikkujouluja, myyjäisiä ja mykyrokkaa. Paikallisosastojen toimintaan on tervetulleita kaikki kullakin paikkakunnalla toiminnasta kiinnostuneet henkilöt.

Paikallisosastot ovat perinteisesti valinneet johtokunnan, jonka jäsenet ovat erittäin aktiivia toiminnan järjestäjiä paikkakunnalla. Näitä aktiivisia ihmisiä toimi eri puolilla maakuntaa yhteensä yli 170 henkeä.

Johtokuntien jäseniä kokoontui Runnille 18. – 19.5. keskustelemaan mm. yhteistyöstä eri paikallisosastojen välillä. Toisen kerran johtokuntien jäseniä kokoontui 22.9. Haapamäelle Siilinjärvelle. Silloin aiheena oli mm. yhdistyksen juhlavuoden tapahtumien suunnittelu eri paikkakunnille. Syksyn aikana juhlavuoden tapahtumia sovittiin 17 paikkakunnalle ja muutamat tapahtumat osastot päättivät tehdä yhdessä.

Suurimpia paikallisosastojen järjestämiä tapahtumia olivat Nilsiän osaston Roosa nauha -konsertti 7.10. ja Leppävirran osaston konsertti 4.11.

Paikallisosastot Runnilla

Naistoimikunta Ilonat

Naistoimikunnan toiminnan tavoitteena on edistää yhdistyksen tunnettuutta ja kerätä varoja syöpätyöhön. Toimikunnan puheenjohtajana toimi Anja Iivanainen ja toiminnassa oli mukana yhteensä 25 näistä ja miestä.

Ilonat järjestivät hyväntekeväisyystanssiaiset lauantaina 25.8. yhteistyössä IlvesKasinon kanssa. Roosa nauha –muotinäytös oli Kuopiossa Sokoksella perjantaina 12.10. Toimintaan on tervetulleita kaikki naiset ja miehetkin, jotka haluavat olla mukana järjestämässä tapahtumia.

Ilonoita muotinäytöksessä

Kirpputori

Toimiston alakerrassa toimi vapaaehtoisvoimin kirpputori, joka oli auki maanantaista torstaihin klo 10 – 16 ja perjantaina klo 10 – 13 kesä- ja joulutaukoa lukuun ottamatta.  Vapaaehtoisia myyjiä oli 14 henkeä ja kukin vapaaehtoinen myyjä on töissä aina samana viikonpäivänä.

Vapaaehtoiset työntekijät tarjoavat juttuseuraa monelle kaupunkilaiselle, joka ei välttämättä tule ostamaan mitään, vaan tapaamaan tuttua myyjää. Niin toiminta tuo paitsi kaivattua tukea yhdistyksen talouteen ja myös vertaistukea sitä kaipaaville. Myyjiksi on tervetulleita kaikki naiset ja miehet, joilla on aikaa annettavan päiväsaikaan.

Kirpparin vapaaehtoisia työssään

KUOPUS -kerho

Syöpälasten perheiden kerho Pohjois-Savossa on Kuopus. Kerhon kautta vanhemmat voivat tutustua toisiinsa ja jakamalla kokemuksiaan saavat jaksamiseen tukea toisiltaan.

Kuopus-kerho järjesti Lasten syövän päivän –keräyksen 17.2. Kuopiossa Kalpan pelissä. Kerätyillä varoilla lapsiperheet ovat päässeet HopLop –leikkipuistoon, Itse ilkimys –jääshowhun ja Sylvan kevätpäiville sekä yhteiseen pikkujouluruokailuun.

Kuopus oli mukana Erityinen sisaruus -työryhmässä. Huhtikuussa järjestettiin Sisarus-päivä yhteistyössä Kysin ja TaTu ry:n kanssa.

Kuopus järjesti kesä-heinäkuussa virkistystä KYSin lasten veri- ja syöpätautien osastolla. Muusikko Reetta Karhunen piristi osaston arkea soittamalla ja laulamalla.

Kauppakeskus Matkuksessa järjestettiin Fuck Cancer-tapahtuma 28.4. ja siitä alkoivat Fuck Cancer -kahvit Kuopiossa. Kahveja järjestettiin vuoden aikana 5 kertaa.

Saattohoidon vapaaehtoiset

Saattohoidon vapaaehtoisia toimi Lehtola-kodissa Harjulan sairaalassa Kuopiossa sekä Iisalmen ja Varkauden aluesairaaloissa. Heidät on haastattelun kautta ohjattu koulutukseen ja he ovat allekirjoittaneet vaitiololupauksen. Lisäkoulutus ja työnohjaus kuuluivat vapaaehtoisen velvollisuuksiin.

Vapaaehtoinen tarjoaa

• läsnäoloa
  • keskustelua arjen asioista
  • hemmottelua
  • musiikkihetkiä
  • lukemista
  • askartelua ja somistusta
  • avustamista ulkoilussa

Lisäksi he järjestävät potilaiden läheisille kahvihetkiä, joissa saattohoidettavien läheiset voivat jakaa kokemuksiaan toisten läheisten kanssa. Vapaaehtoiseksi on tervetullut jokainen, joka haluaa kohdata toinen ihminen tai oppia jotain uutta elämästä.