Syöpäjärjestöt: Haluaako hallitus syöpäsairaat päivystyksiin?

Sotejärjestöjen avustuksiin kaavailtu mittava ja hätäisesti valmisteltu leikkaus on hallitukselta hölmöläisen peiton jatkamista, toteaa 12 alueellista syöpäyhdistystä ja viittä potilasjärjestöä edustava Syöpäjärjestöt.

– Suomessa sairastuu syöpään yli 36 000 ihmistä vuosittain. Kaavailtu leikkaus olisi leikkaus juuri niistä palveluista, joita hyvinvointialueet eivät tälläkään hetkellä pysty heille tarjoamaan riittävästi: psykososiaalisesta tuesta, kriisityöstä, neuvontapalveluista ja kuntoutumista tukevasta toiminnasta. Nopea ja oikea-aikainen järjestöjen tarjoama tuki auttaa syöpään sairastuneita selviämään arjesta, eivätkä he silloin kuormita sotepalveluja tai ruuhkauta päivystyksiä, toteaa Syöpäjärjestöjen pääsihteeri Juha Pekka Turunen.

Syöpäjärjestöissä sairastuneita tukevat sekä ammattilaiset että vapaaehtoiset. Vapaaehtoistoiminta ei toteudu itsekseen vaan vapaaehtoiset tarvitsevat ammattimaista koulutusta ja koordinointia.

Leikkaus järjestöiltä on suora leikkaus sairastuneiden vertaistuesta ja saattohoidon tukihenkilöistä.

– Syöpäjärjestöt toteuttavat sitä toimintaa, mitä syöpään sairastuneet ja heidän läheisensä tarvitsevat, ja juuri sitä toimintaa meiltä odottavat myös jo entuudestaan resurssipulasta kärsivät ammattilaiset. Jos Syöpäjärjestöjen tuen piirissä tällä hetkellä olevat kymmenet tuhannet sairastuneet ja läheiset jäävät ilman tukea, on odotettavissa valtava lisäpaine jo entuudestaan ruuhkaisiin palveluihin ja päivystyksiin, Turunen arvioi.

Yhteyshenkilöt
Juha Pekka Turunen
Pääsihteeri
Puh:
juhapekka.turunen@cancer.fi

Sarianne Hartonen
Yhteiskuntasuhdepäällikkö
Syöpäjärjestöt
Puh:
sarianne.hartonen@cancer.fi

Syöpäjärjestöt on Suomen suurin potilas- ja kansanterveysjärjestö, joka edistää hyvinvointia ja terveyttä. Tuotamme ja tarjoamme tietoa, tukea ja toivoa. Tavoitteena on ehkäistä syöpää sekä luoda sairastuneille ja heidän läheisilleen hyvän elämän edellytyksiä syövästä huolimatta.
Syöpäjärjestöt on yhteisnimitys Suomen Syöpäyhdistykselle ja Syöpäsäätiölle, joka on merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja Suomessa. Suomen Syöpäyhdistykseen kuuluu 12 alueellista syöpäyhdistystä ja kuusi valtakunnallista potilasjärjestöä sekä tutkimuslaitos Suomen Syöpärekisteri. Suomen Syöpäyhdistys ylläpitää THL:n viranomaisrekisteriä, syöpärekisteriä, joka sisältää syöpätautien rekisterin sekä kansallisten syöpäseulontojen rekisterit.

www.syöpäjärjestöt.fi

www.kaikkisyövästä.fi

www.ilmansyöpää.fi

www.syoparekisteri.fi

www.syopasaatio.fi

Lähihoitajaopiskelijat ja Kuopion Sakky Shop järjestävät Roosa nauha -tapahtuman Savilahdessa 12.10. klo 10.13!

Lähihoitajaopiskelijat sekä Kuopion Sakky Shop järjestävät Roosa Nauha -tapahtuman 𝗦𝗮𝘃𝗶𝗹𝗮𝗵𝗱𝗲𝘀𝘀𝗮 𝟭𝟮.𝟭𝟬.𝟮𝟬𝟮𝟯 𝗸𝗹𝗼 𝟭𝟬-𝟭𝟯.

Ohjelmassa:
Infoa erilaisista syöpäsairauksista
Roosa-nauhojen myyntiä- paikalla Kuopion paikallisosaston vapaaehtoiset myymässä nauhoja
Rintojen omatoimisen tutkimiseen opastusta
Löydä syöpäpatti rintaproteesista, palkintona ruusu
Onnenpyörä, tietokilpailukysymyksiä

Kahoot

Tapahtumassa myös hyvien palkintojen arpajaiset, jossa varat lahjoitetaan syöpäsäätiölle syövän tutkimukselle sekä erilaisten peruukkien esittelyä ja tietoa hiusten lahjoittamisesta peruukkien tekemiseen.

Konsetti Puijon kirkossa 18. helmikuuta

Konsertti Juho-Pekka Salorannan muistorahaston hyväksi 18.2. klo 16.00

Esiintyjinä:
Pertti Rusanen ja Seppo Niskanen, laulu
Marja-Leena Vuori ja Unto Holopainen, duetot
Rauni ja Juha Komulainen, piano
Vahtivuoren kamariyhtye

Ohjelman hinta 15 euroa.

Roosa nauha -tapahtuma 13.10.2017 Kuopiossa

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys järjestää Sokoksen kauppakäytävässä pe 13.10.17 Roosa Nauha –tapahtuman teemana ROHKEUDELLE.

Päivän ohjelma:
klo 12.00 Muotinäytös
klo 12.30 Kalamukki-tanssiryhmä
klo 13.00 #saataminut -viestintäkampanja
klo 13.30 Hoilaavat hoitajat
klo 14.00 Pohjois-Savon Syöpäyhdistys tutuksi
klo 14.30 Kalamukki-tanssiryhmä
klo 15.00 Muotinäytös

Maksuton ja avoin tapahtuma – tervetuloa viihtymään!

Muotinäytökset organisoi  Mannekiiniklubi Mandi ja juontajana toimii Marja-Leena Martikainen. Malleina ovat Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen vapaaehtoistyöntekijät ja heidät stailaa hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijat koulutuspäällikkö Heli Kemppaisen johdolla. Muotinäytöksessä mukana MuotiPia, Matelin Lahja-aitta, Piattaco, Babadum, Moda, Sokos, Nina&Henri, Nanso ja Caralle Boutique.