Vertaistuki

Syöpään sairastunut tarvitsee kaiken mahdollisen tuen. Joskus kuunteleva korva ja myötätunto ovat tärkeintä, mitä sairastunut saa.

Kuntoutus

Syöpä on raskas sairaus. Syövästä toipuminen ja sairauden kanssa elämään oppiminen vaatii voimia. Siksi sairastuneet voivat tarvita kuntoutusta. Pohjois-Savon Syöpäyhdistys tukee potilaan kuntoutumista tarjoamalla muun muassa erilaisia kursseja.

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen

Syövän ehkäisy sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ovat ydintehtäviämme. Tarjoamme terveysneuvontaa syövän ehkäisemiseksi ja edistämme sairastuneiden hyvinvointia.

Rintojen omatarkkailu

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Varhain todetun rintasyövän hoitotulokset ovat Suomessa erittäin hyvät. Opastamme naisia rintojen omatoimiseen tutkimiseen.

Rintaproteesi

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys välittää rintaproteeseja rintasyöpään sairastuneille. Jokainen rintaleikattu on oikeutettu maksuttomaan rintaproteesiin.

Periytyvyysneuvonta

Perinnöllisyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä perinnöllinen syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään. Nykyarvioiden mukaan perinnöllinen alttius liittyy vain pieneen osaan eli noin kymmeneen prosenttiin tavallisista syövistä.

Tietoa syövästä

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle on koottu luotettavaa tietoa syövästä, sen hoidoista ja Syöpäjärjestöjen palveluista.

Potilasoppaat ja -verkostot

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää kattavaa ja ajanmukaista potilasopasvalikoimaa sekä valtakunnallista potilasverkostotoimintaa.

Saattohoidon tuki

Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen saattohoidon vapaaehtoisen tehtävänä on olla sairaan vierellä silloin, kun aikaa ei enää ole paljon. Saattohoidon vapaaehtoiset täydentävät läheisten ja ammattilaisten antamaa tukea sairastavan elämän loppuvaiheessa.

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta

Kun lapsiperheen vanhempi tai lapsi sairastuu syöpään, voi koko perheen arki muuttua. Äidin, isän tai lapsen syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken.