Vertaistukiryhmät

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys ry järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä syöpää sairastaville sekä heidän läheisilleen.

Syöpäjärjestöt jatkavat koronaviruksen vuoksi tauolla ollutta kasvokkaista ryhmätoimintaa 1.7.2020 alkaen. Kasvokkain tapahtuvaa ryhmätoimintaa pyritään toteuttamaan parhaalla mahdollisella tavalla turvallisesti. Osa yhdistyksemme järjestämästä vertaistuesta voidaan jatkossakin järjestää etänä.

Vertaistukiryhmien tiedot päivitetään tälle sivulle. Jokaiseen ryhmään on ennakkoilmoittautuminen, jollei toisin maininta. Ilmoittautuneille lähetään tarkemmat ohjeet ryhmään liittymiseen.

Tervetuloa rohkeasti mukaan vertaistukiryhmiin ja kokeilemaan uusia verkkovälitteisiä tapoja olla yhteydessä vertaisiin ja jakaa ajatuksia muiden kanssa, kotoa käsin! Jos sinulla on kysyttävää ryhmistä tai kaipaat apua teknisissä asioissa, ole meihin yhteydessä: Yhteystiedot

Ennen osallistumista kasvokkain tapahtuvaan toimintaan, lue Syöpäjärjestöjen ohjeet:

Ohjeet asiakkaalle Syöpäjärjestöjen kasvokkaiseen ryhmätoimintaan osallistumisesta

Tunteet sanoiksi -vertaistukiryhmä verkossa

Mitä tunteita tunnet, miltä ne tuntuvat. Huomaatko tietyn tunteen toistuvan tietynlaisissa tilanteissa, tulevaisuutta ajatellessa, yksin ollessa?

Sinä hiljattain sairastunut, tule jakamaan tunteitasi, kertomaan kokemuksistasi.

Ryhmän toiminta toteutetaan etäyhteyksiä käyttäen (Whats up sovellus), jos haluat liittyä mukaan, ota yhteyttä ohjaajaan, neuvontahoitajaan:

Virpi Nissinen

Iloa -vertaisutkiryhmä verkossa

Ryhmä on tarkoitettu sinulle uusiutunutta syöpää sairastavalle tai toistuvasti hoitoja saavalle. Ryhmään voit osallistua kerran tai joka kerta oman ajatuksesi mukaan.

Ryhmän ohjaajina neuvontahoitaja Virpi ja tukihenkilö Sanna.

Virpi Nissinen

Verkkovertaistukiryhmä syöpää sairastavien läheisille

Läheinen pidäthän itsestäsikin huolta!

Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen sekä kuulokkeet mikrofonilla.

Tule jakamaan ajatuksiasi vertaisten kanssa seuraavan kerran 22.6.2020 klo 12.

Ilmoittautumiset:
puh. 040 733 4737
(Loma-aikana, 18.5. – 29.5. tulleisiin ilmoittautumisiin vastataan heti kesäkuun alussa)

Fuck Cancer -etäkahvit

Nuorten aikuisten Fuck Cancer -etäkahvit pyritään toteuttamaaan kerran kuussa. FC-kahvit on tarkoitettu nuorena aikuisena 18-35v. syöpään sairastuneille.

Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita nuoria ja jakamaan kokemuksia. Kahvilatoiminta tarjoaa mukavaa ajanvietettä yhdessä tekemisen merkeissä. Toiminta on maksutonta.

Tapaamisia ei ohjaa ammattihenkilö. Kahveilla tapaat kuitenkin yhdistyksen työntekijän, jolta saat lisätietoa esim. yhdistyksen tarjoamista palveluista. Ilmoittautumiset kahveille viimeistään edellisenä päivänä.

Ryhmä toteutetaan Teams -verkkoympäristössä. Saat osallistumislinkin lähettämällä sähköpostia tai yhdistyksen somekanavista (Facebook: Pohjois-Savon Syöpäyhdistys ry Instagram:pohjois-savon-syopayhdistys).
Tarvitset osallistuaksesi älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen. Ilman teams -sovellusta osallistuminen onnistuu selaimen kautta tietokoneella. Mobiililaitteella osallistuminen on mahdollista lataamalla teams -sovellus.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Jaana Oikarinen 044 2308741, jaana.oikarinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmä

Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmä on tarkoitettu lapsiperheiden vanhemmille, kun vanhempi sairastaa syöpää ja perheessä on ainakin yksi 0-17 -vuotias lapsi. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on vanhempien voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin kuin syöpä on osa perheen arkea. Ryhmään voi liittyä sekä syöpään sairastunut tai hänen puolisonsa tai jompikumpi.

Lisää tietoa Arjen tukea perheille sivulla: https://www.pohjois-savonsyopayhdistys.fi/lapsiperheille/

Muistathan myös:

Valtakunnallinen Siskola

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia.

Lisää tietoa Siskolan kotisivuilta: www.siskola.fi

Paikallisryhmät:

HUOM. paikallisryhmien kokoontumiset ovat toistaiseksi tauolla. Lisätietoja voi kysyä suoraan paikallisosastojen yhteyshenkilöiltä.

Vesanto: Naisten ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu syövän sairastaneille naisille. Ryhmässä voit tavata muita jakaen ajatuksia ja kokemuksia.

Kokoontumiset klo 18-19.30 Ystävänkammarilla, Terveystie 5, Vesanto.

Ohjaajana Milla Palm-Kilpi

Lisätietoa ja ilmoittautuminen Millalle: 040 584 6653, milla.palm@luukku.com

Nilsiä: Miesten vertaistukiryhmä

Kokoontumiset klo 18.00 palvelukeskuksen monitoimisali 1:ssä. Osoite Syvärintie 22, käynti Syvärintien puolelta.

Ohjaajana Juha Härkönen.

Iisalmi: Sisarryhmä

Sisarryhmä on Iisalmessa toimiva vertaistukiryhmä alle 60-vuotiaille syövän sairastaneille naisille.

Sisaret kokoontuvat Aspan toimistolla (Kyllikinkatu 4, Iisalmi).

Tarjolla pientä purtavaa ja rentoa yhdessä oloa. Ilmoittautumiset ryhmään tarjoilujen vuoksi.

Lisätietoja sekä ilmoittautuminen allergioineen: jenni.peurajarvi@gmail.com

Tervetuloa mukaan !

Tuusniemi: Vertaistukiryhmä

Toimintakeskuksen päivätoiminta, osoite Harjutie 6

Jos syöpä on koskettanut sinua tai läheistäsi ja haluaisit jakaa kokemuksia toisten saman kokeneiden kanssa, tule mukaan!

Lisätietoa: Inkeri Eriksen 040 577 8178 tai Anneli Asikainen 040 524 5075

Varkaus: Miesten vertaistukiryhmä

Lisätietoa Virpiltä 040 733 4737, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Ohjaaja psykologi Kristoffer Hagström.

Yhdistystalo Warikko, Ahlströminkatu 22, 78250 VARKAUS.

Varkaus: Naisten vertaistukiryhmä

Lisätietoa Virpiltä 040 733 4737, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Ohjaaja Eija Salmela.

Yhdistystalo Warikko, Ahlströminkatu 22, 78250 VARKAUS.

Varkaus & Pieksämäki: Vertaistukiryhmä gynekologista syöpää sairastaville

Ryhmä Varkauden ja Pieksämäen alueella asuville. Ryhmä on suunnattu erilaisiin gynekologisiin syöpiin sairastuneille tai myös pidempään sairastaneille eri-ikäisille naisille.

Paikka: Kuntalaisten olohuoneella, monitoimitilassa, Kauppakatu 13, 78200 Varkaus.

Ryhmän järjestää Saimaan Syöpäyhdistys. Osa tapaamisista järjestetään Varkaudessa ja osa Pieksämäellä Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelussa, osoite: Lampolahdenkatu 6, 2. kerros (Kelan talo).

Ilmoittaudu ryhmään Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajalle joko puhelimitse tai sähköpostilla: Jaana Jormakka, puh. 040 7674043 tai jaana.jormakka@sasy.fi

Siilinjärvi: Naistenpiiri

Kokoontumiset Mummon kammarissa, Risulantie 6, jos ei toisin mainita.

Keskustelupiiri on tarkoitettu syöpään sairastuneille naisille, jonka tavoitteena on tarjota vertaistukea samanlaisen sairauden eri vaiheissa oleville kanssasisarille.

Naistenpiirissä keskustellaan luottamuksellisesti, ehdotonta vaitioloa noudattaen, tuntemuksista, joita sairaus aiheuttaa. Keskustelun lisäksi järjestetään luentoja kiinnostavista aiheista, vierailuja ja mahdollisesti juhliakin.

Lisätietoa ohjaajilta: sh Raija Hassinen 044 3004327 ja sh Eine Rautiainen 0400 697349

Kuopio:

Miesten kahvila

Vertaistapaamiset syöpään sairastuneille miehille. Tapaamisissa on mahdollisuus keskustella kahvikupillisen äärellä toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin.

Syksyn 2020 tapaamiset:
3.9. / 1.10. / 5.11. / 3.12
Klo 14

Kokoontumiset yhdistyksen toimistolla Kuninkaankatu 23 B, jos ei toisin mainita.

Vertaistuesta voimaa – parisuhde voimavarana

Syöpään sairastuminen heittää erikokoisia haasteita yhdessä elämiseen niin yksilöinä kuin parinakin. Toisen ymmärtäminen, tunteiden kohtaaminen, vuorovaikutus ja arjen kulku voivat tuntua vaikeilta.

Tule mukaan vertaistukiryhmään tapaamaan muita lapsiperheiden vanhempia. Voit olla sairastunut tai sairastuneen puoliso ja voit tulla ryhmään yksin tai puolison kanssa. Ryhmän aiheita on mm. voimaantuminen, tunteet, läheisyys, kohtaaminen ja seksuaalisuus.

Ryhmää ohjaa perhetyön koordinaattori Sari Nousiainen ja seksuaalineuvoja Mika Wickstrand. Ryhmässä keskustellaan luottamuksellisesti.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B, Kuopio.

Ilmoittautumiset ja lisätietoa Sarilta: sari.nousiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi / puh. 044 749 7533

Iloa Taiteesta -vertaistukiryhmä

HUOM. Ryhmän toiminta on toistaiseksi tauolla. Ilmoitamme jatkosta.

Onko sairauden toteamisesta jo aikaa? Ovatko hoidot ohi, mutta tunteet pinnassa? Kaipaatko vertaistukea ja voimautumista?

Tule mukaan ryhmään, jossa TÄMÄ HETKI on tärkein. Iloa Taiteesta! on paikka rentoutumiselle, flow-hetkien tunnistamiselle ja tässä hetkessä olemiselle. Ryhmässä saat keskittyä tuomaan tunteitasi ja kokemuksiasi esiin taiteen keinoin.

Taidemateriaaleja löytyy paikan päältä. Kokemus taiteen teosta ei ole tarpeen.

Tule rohkeasti sellaisena kuin olet!

Ohjaajana taiteilija Johanna Rossi

Lisätietoa Virpiltä, 040 733 4737, virpi.nissinen@pohjoissavonsyopayhdistys.fi

Minä voin hyvin -ryhmä

Ryhmän tavoitteena on tukea paluussa arkeen ja työelämään. Keskeistä on omasta kunnosta huolehtiminen ja yhteinen kokemusten jakaminen. Ryhmä kokoontuu yhdistyksellä, Kuninkaankatu 23 B, Kuopio. Liikuntatuokiot liikuntakeskus Element Studio.

Ilmoittautuminen ja lisätietoa Virpiltä
040 7334737, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Kuopio: Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistyksen Pohjois-Savon osaston vertaistukiryhmä

Kokoontumiset Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23 B, Kuopio,