Vertaistukiryhmät

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys ry järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä syöpää sairastaville sekä heidän läheisilleen.

Tervetuloa rohkeasti mukaan vertaistukiryhmiin ja kokeilemaan tarvittaessa myös uusia verkkovälitteisiä tapoja olla yhteydessä vertaisiin ja jakaa ajatuksia muiden kanssa, kotoa käsin! Järjestämme ryhmät turvallisesti ja ajankohtainen koronatilanne huomioon ottaen. Jos sinulla on kysyttävää ryhmistä tai kaipaat apua teknisissä asioissa, ole meihin yhteydessä: Yhteystiedot

Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen vertaistukiryhmät

Syksyllä 2021 alkavat ryhmät:

Iloa ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu sinulle kroonista syöpää sairastavalle. Ryhmä alkaa elokuussa Kallavesi risteilyllä, ohjelmassa on myös puistoihin tutustumista ja pikkujoulut. Tärkeää on myös yhteisten ajatusten ja kokemusten jakaminen. Ryhmätapaamisiin voi osallistua oman jaksamisen mukaan.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B, (jos ei muuta mainita) 17.8., 14.9., 19.10., 16.11., 14.12. klo 16:30-18:30. Ryhmään on mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsin kautta. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja Virpi Nissinen ja vertaisryhmän ohjaaja Sanna Rajapolvi.

Ilmoittautumiset Virpille puh. 040 733 4737, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Kohdataan hoitopolulla

Ryhmä on tarkoitettu syöpähoidoissa käyville. Ryhmässä käsitellään erilaisia hyvinvointiin liittyviä teemoja kuten tunteita, seksuaalisuutta, liikuntaa ja ravitsemusta, unta ja palautumista sekä omia voimavaroja. Ryhmän tarkoituksena on lisätä osallistujien voimavaroja ja tarjota vertaistukea hoitojen aikana.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B, 6 kertaa; 26.8., 16.9., 7.10., 28.10., 11.11. ja 2.12. klo 13-15. Ryhmään on mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsin kautta. Ryhmää ohjaavat neuvontahoitaja Virpi Nissinen ja lapsiperhepalveluiden koordinaattori Minna Enqvist.

Ilmoittautumiset elokuun aikana Virpille puh. 040 733 4737, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Kohti tulevaa – arkeen ja työhön palaaville

Ryhmä on tarkoitettu arkeen ja työhön palaaville, syöpäsairaudesta toipuville. Ryhmässä käsitellään erilaisia hyvinvointiin liittyviä teemoja kuten tunteita, seksuaalisuutta, työhön ja arkeen palaamista sekä omia voimavaroja ja elämää syövän jälkeen. Ryhmän tarkoituksena on lisätä osallistujien voimavaroja ja tarjota vertaistukea hoitojen jälkeen.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B, 6 kertaa; 1.9., 22.9., 6.10., 27.10., 10.11., 15.12. klo 17-19. Ryhmään on mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsin kautta. Ryhmää ohjaavat neuvontahoitaja Virpi Nissinen ja lapsiperhepalveluiden koordinaattori Minna Enqvist.

Ilmoittautumiset elokuun aikana Minnalle puh. 044 749 7533, minna.enqvist@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Vertaistukiryhmä kurkku- ja suusyöpään sairastuneille

Vertaistukea ja virkistystä kurkun- ja suunalueen syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kokoontumiset Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23 B, Kuopio, joka kuun ensimmäinen tiistai klo 14.30.

Lisätietoa; tukihenkilö Antti Kantelinen 040 716 5955 tai sihteeri Marlis Patja 050 545 3415.
Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistys

Läheisten ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu syöpää sairastavan läheisille. Ryhmään voivat osallistua puolisot, perheenjäsenet, ja muut sairastuneen läheiset. Ryhmässä käsitellään hyvinvointiin liittyviä teemoja ja pysähdytään oman jaksamisen äärelle. Tapaamisten aiheena ovat mm. tunteet, omat voimavarat, roolit ja pärjäävyys. Ryhmän tarkoituksena on lisätä osallistujien voimavaroja ja tarjota vertaistukea haastavaan elämäntilanteeseen.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B, 5 kertaa; 8.9., 29.9., 20.10., 3.11. ja 24.11. klo 17-19. Ryhmään on mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsin kautta. Ryhmää ohjaa lapsiperhepalveluiden koordinaattori Minna Enqvist. Ryhmätapaamisiin voi osallistua oman jaksamisen mukaan.

Ilmoittautumiset Minnalle puh. 044 749 7533, minna.enqvist@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Vertaistukiryhmä vanhemmille

Ryhmä on tarkoitettu syöpää sairastavalle vanhemmalle. Ryhmässä käsitellään hyvinvointiin ja perheeseen liittyviä teemoja ja pysähdytään oman jaksamisen äärelle. Tapaamisten aiheena ovat mm. itsetuntemus, tunteet, omat voimavarat, toimiva-arki ja pärjäävyys. Ryhmän tarkoituksena on lisätä osallistujien voimavaroja ja tarjota vertaistukea haastavaan elämäntilanteeseen.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B, 5 kertaa; 7.9., 28.9., 26.10., 16.11. ja 7.12. klo 13-15. Ryhmään on mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsin kautta. Ryhmää ohjaa lapsiperhepalveluiden koordinaattori Minna Enqvist.

Ryhmä läheisensä syöpään menettäneille

Vertaistuellinen ja ammatillisesti ohjattu ryhmä käynnistyy syyskuussa 2021. Ryhmässä keskustellaan, käydään menetystä läpi toiminnallisten menetelmien kautta ja suunnataan katsetta tulevaan. Aikaa menetyksestä tulisi olla vähintään 6 kk. Suljettuun ryhmään otetaan mukaan 8 henkilöä.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B, 6 kertaa; 7.9, 12.10., 9.11., 14.12., 11.1. ja 8.2. klo 16.30-19.

Ryhmää ohjaavat yhdistyksen saattohoidon vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Anne Rautiainen ja sairaanhoitaja Tuula Iivonen. Ilmoittautumiset viimeistään 31.8. ja lisätiedot: Anne Rautiainen p. 044 523 6996 tai anne.rautiainen(at)pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Paikallisryhmät

Ryhmät kesätauolla

PIELAVESI-KEITELE: Liikkeelle luontoon -äijäryhmä

Vertaistukiryhmä syöpään sairastuneille miehille ja läheisille miehille. Ryhmässä voi tavata muita syöpään sairastuneita ja liikutaan yhdessä luonnossa.

Lisätietoa ja ilmoittautumiset; Risto Mykkänen puh. 040 571 1057

VESANTO: Naisten ryhmä

Vertaistukiryhmä syövän sairastaneille naisille. Ryhmässä voit tavata muita jakaen ajatuksia ja kokemuksia.
Kokoontumiset klo 18-19.30 Ystävänkammarilla, Terveystie 5, Vesanto.
Ohjaajana Milla Palm-Kilpi

Lisätietoa ja ilmoittautuminen Millalle: puh. 040 584 6653, milla.palm(at)luukku.com

IISALMI: Sisarryhmä

Vertaistukiryhmä syöpään sairastuneille naisille.
Sisaret kokoontuvat (ellei toisin mainita): Ylä-Savon Vakka, Pohjolankatu 4, Iisalmi

Ohjaajina Mari Virtanen ja Satu Korhonen

Lisätietoa ja ilmoittautumiset; Marille 040-5298548 Satulle 041 4738138

TUUSNIEMI: Vertaistukiryhmä

Jos syöpä on koskettanut sinua tai läheistäsi ja haluaisit jakaa kokemuksia toisten saman kokeneiden kanssa, tule mukaan!

Yhteinen vertaistukiryhmä sairastuneille ja läheisille. Ryhmä kokoontuu Toimintakeskuksella, osoite Harjutie 6

Lisätietoa: Inkeri Eriksen 040 577 8178 tai Anneli Asikainen 040 524 5075

VARKAUS: Naisten vertaistukiryhmä

Vertaistukiryhmä syöpään sairastuneille naisille. Kokoontumiset klo 18-20 Yhdistystalo Warikolla Huoltamo-tilassa (Ahlströminkatu 22).

Tapaamiset syksyllä 2021 tiistaisin 31.8., 21.9., 12.10., 2.11., 23.11. ja 14.12. Ohjaaja Eija Salmela.

Lisätietoa Virpiltä 040 733 4737, virpi.nissinen(at)pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

SIILINJÄRVI: Naistenpiiri

Keskustelupiiri on tarkoitettu syöpään sairastuneille naisille, jonka tavoitteena on tarjota vertaistukea samanlaisen sairauden eri vaiheissa oleville kanssasisarille.

Naistenpiirissä keskustellaan luottamuksellisesti, ehdotonta vaitioloa noudattaen, tuntemuksista, joita sairaus aiheuttaa. Keskustelun lisäksi järjestetään luentoja kiinnostavista aiheista, vierailuja ja mahdollisesti juhliakin.

Kokoontumiset Mummon kammarissa, Risulantie 6, jos ei toisin mainita.

Lisätietoa ohjaajilta: sh Raija Hassinen 044 3004327 ja sh Eine Rautiainen 0400 697349
Sekä paikallisosaston omilta sivuilta, osoitteessa:

Vertaisryhmien tietosuojaseloste

Lisätietoa voit kysyä yhdistyksestä