Vertaistukiryhmät

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys ry järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä syöpää sairastaville sekä heidän läheisilleen.

Tervetuloa rohkeasti mukaan vertaistukiryhmiin ja kokeilemaan tarvittaessa myös uusia verkkovälitteisiä tapoja olla yhteydessä vertaisiin ja jakaa ajatuksia muiden kanssa, kotoa käsin! Järjestämme ryhmät turvallisesti ja ajankohtainen koronatilanne huomioon ottaen. Jos sinulla on kysyttävää ryhmistä tai kaipaat apua teknisissä asioissa, ole meihin yhteydessä: Yhteystiedot

Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen vertaistukiryhmät

Ruoasta tukea arkeen

Kiinnostaako sinua, miten voisit edistää jaksamista ja hyvinvointia ravitsemuksen keinoin? Tammikuussa aloittavaan ravitsemusaiheiseen ryhmään ovat tervetulleita kaikki, joita syöpä koskettaa.

Ryhmän järjestävät Itä-Suomen yliopiston ravitsemustieteen neljännen vuosikurssin opiskelijat yhteistyössä Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen kanssa. Ryhmässä käsittelemme yleisiä syömiseen liittyviä teemoja ja terveyttä edistävän ruokavalion rakentamista. Luvassa tietoiskuja ruoasta, yhteistä tekemistä ja pohdintaa. Tarjolla myös pientä purtavaa keskustelun lomassa.

Ryhmä on maksuton ja mukaan mahtuu 10 ensimmäistä ilmoittautunutta.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon syöpäyhdistyksen tiloissa tiistaisin klo 17.00–18.30 31.1. | 7.2. | 14.2. | 21.2. | 28.2.

Kiinnostuitko? Ilmoittautumiset ja lisätiedustelut osoitteeseen ruoastatukeaarkeen@gmail.com. Ilmoitathan mahdollisista ruoka-aineallergioista.

Fuck Cancer -kahvit

Miltä tuntuu, kun sairastuu syöpään nuorella iällä? Parhaiten sen ymmärtää saman kokenut. Tule vaihtamaan ajatuksia Kuopion FC-kahveille! Vertaiskahvit on tarkoitettu nuorille aikuisille (n. 18-40 -v.), jotka sairastavat syöpää tai ovat sen sairastaneet. Tapaamisia ohjaa vertaisohjaaja Mira.

Kokoontumiset 28.2., 28.3., 25.4. ja 30.5. klo 16.30-18.00. Helmikuun kokoontuminen Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksellä Olohuone Elonassa, Kuninkaankatu 23 B.

Ilmoittautumiset Miralle puh. 0403537517 tai mira.isojarvenpaa@gmail.com

@Sylva ry koordinoi valtakunnallisesti @Fuck Cancer Suomi -kahveja ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistys mahdollistaa kahvit omalla alueellaan.

Iloa ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu sinulle kroonista syöpää sairastavalle. Tärkeää ryhmässä on yhteisten ajatusten ja kokemusten jakaminen. Ryhmätapaamisiin voi osallistua oman jaksamisen mukaan.

Ryhmä kokoontuu klo 14-15.30 seuraavina päivinä:
21.2.
Sosiaaliturva sairauden aiheuttamia haasteita helpottamassa/sosiaalityöntekijä Mervi Willman
21.3. Kevätaskartelua
18.4. Nokipannukahvit Ylä-Antikkalan laavulla
16.5. Voimauttava valokuvaretki
13.6. Lempeällä katseella valokuvien äärelle

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B (jos ei muuta mainita). Ryhmään on mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsin kautta. Ryhmää ohjaa sairaanhoitaja Virpi Nissinen.

Ilmoittautumiset Virpille puh. 040 733 4737, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Kurkku- ja suusyöpä -ryhmä sairastuneille ja läheisille

Vertaistukea ja virkistystä kurkun- ja suunalueen syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kokoontumiset Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23 B, Kuopio, joka kuun ensimmäinen tiistai klo 14.30. Kevätkauden 2023 ensimmäinen kokoontuminen 3.1.

Lisätietoa; tukihenkilö Antti Kantelinen 040 716 5955 tai sihteeri Marlis Patja 050 545 3415.
Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistys

Äijäryhmä

Vertaistukiryhmä syöpään sairastuneille miehille ja läheisille miehille. Kokoontumiset Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23 B, Kuopio, joka kuun ensimmäinen torstai klo 13. Kevätkauden 2023 ensimmäinen kokoontuminen 2.2.

Ohjaajana vertaistukihenkilö Pekka Kemppainen.

Aarre studio

Rentoa taidetyöskentelyä Olohuone Elonassa

Tehdään taiteellisia kokeiluja piirtäen ja maalaten vaihtelevin teemoin. Aiempaa kokemusta taiteen tekemisestä ei tarvita. Avoin mieli ja halu olla läsnä riittävät. Tavoitteena on hetken irtautuminen arjesta sekä kannustava ja turvallinen ilmapiiri. Ilmaiset taidemateriaalit.

Ryhmää vetää yhteisötaiteilija Johanna Rossi.

keskiviikkoisin klo 16.30-19.00, Kuninkaankatu 23 B, Kuopio

2023:  1.2. / 15.2. / 1.3. / 22.3. / 5.4

Lisätietoa ja ilmoittautumiset Virpille: puh. 040 733 4737,
virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Paikallisryhmät

Leppävirta: Vertaisista voimaa!

Vertaistukiryhmä syöpään sairastuneille miehille ja naisille 27.1. ja 3.3. klo 11-12.30 Leppärenkaan tiloissa (Suomalanpurontie 18). Ilmoittautumiset Leena Kangasmäelle puh. 044 292 0598. Ohjaajana sairaanhoitaja Leena Rosenberg.

Siilinjärvi: Naistenpiiri

Naistenpiiri on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai syöpään sairastuneen läheisille, jonka tavoitteena on tarjota vertaistukea samanlaisen sairauden eri vaiheissa oleville kanssasisarille. Naistenpiirissä keskustellaan luottamuksellisesti, ehdotonta vaitioloa noudattaen, tuntemuksista, joita sairaus aiheuttaa.

Kokoontumiset kerran kuukaudessa Siilinjärvellä Mummon Kammarissa, Risulantie 6, keskiviikkoisin klo 16.30 (ellei toisin mainita).

Tapaamiset ja teemat:

11.1. Mitä toivo sinulle merkitsee
8.2. Elämälle kiitos
15.3. Tulevaisuus
12.4. Asiantuntijaluento
17.5. Kevätretki

Lisätietoja: Tuula Iivonen puh. 050 520 2590

Iisalmi: Sisarryhmä

Vertaistukea ja virkistystä syöpään sairastuneille naisille.

Kokoontumiset Ylä-Savon vakan tiloissa, Pohjolankatu 4, Iisalmi, klo 17-19.

Tapaamiset ja teemat:

23.1. Perheen/läheisten huomioiminen
20.2. Lääkkeet ja ihonhoito, Farmaseutti Hannele Nousiainen
20.3. Kokonaisvaltainen hyvinvointi, sairaanhoitaja Virpi Nissinen
17.4. Aarrekartta / voimavarat
22.5. Kevätjuhla, paikka ilmoitetaan myöhemmin

Ryhmää ohjaavat vertaisohjaajat Mari Virtanen ja Satu Korhonen.

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:
Marille 040 529 8548 tai Satulle 041 473 8138

Keitele-Pielavesi: Naisten vertaistukiryhmä

Naisten vertaistukiryhmä kokoontuu Keiteletalolla klo 14:

1.2., 15.3. yhteinen miesten kera ja 26.4.

15.3. tilaisuuteen tulee luennoimaan Keiteleen apteekkari Pia Snellman.

Kahvittelun ja rupattelun lomassa tehdään kransseja omaksi iloksi ja myytäväksi joulun avajaisissa syöpätyön hyväksi. Myös uudet osallistujat tervetulleita!

Lisätietoa: Marketta Pellikka p. 040 560 4994

Keitele-Pielavesi: Miesten vertaistukiryhmä

Miesten vertaistukiryhmä kokoontuu Keiteletalolla klo 14:

6.2., 15.3. yhteinen naisten kanssa

15.3. tilaisuuteen tulee luennoimaan Keiteleen apteekkari Pia Snellman.

Lisätietoa ja ilmoittautumiset: Risto Mykkänen p. 040 571 1057

Vertaisryhmien tietosuojaseloste