Vertaistukiryhmät

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys ry järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä syöpää sairastaville sekä heidän läheisilleen.

Ryhmät tauolla kesällä!

Tervetuloa rohkeasti mukaan vertaistukiryhmiin ja kokeilemaan tarvittaessa myös uusia verkkovälitteisiä tapoja olla yhteydessä vertaisiin ja jakaa ajatuksia muiden kanssa, kotoa käsin! Järjestämme ryhmät turvallisesti ja ajankohtainen koronatilanne huomioon ottaen. Jos sinulla on kysyttävää ryhmistä tai kaipaat apua teknisissä asioissa, ole meihin yhteydessä: Yhteystiedot

Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen vertaistukiryhmät

Iloa ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu sinulle kroonista syöpää sairastavalle. Tärkeää ryhmässä on yhteisten ajatusten ja kokemusten jakaminen. Ryhmätapaamisiin voi osallistua oman jaksamisen mukaan. Ohjelma tarkentuu syksyllä.

Ryhmä kokoontuu 6.9., 27.9., 25.10., 22.11. ja 13.12. klo 14-15.30.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B (jos ei muuta mainita). Ryhmään on mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsin kautta. Ryhmää ohjaa sairaanhoitaja Virpi Nissinen.

Ilmoittautumiset Virpille puh. 040 733 4737, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Kurkku- ja suusyöpä -ryhmä sairastuneille ja läheisille

Vertaistukea ja virkistystä kurkun- ja suunalueen syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kokoontumiset Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23 B, Kuopio, joka kuun ensimmäinen tiistai klo 14.30. Syksyn 2022 ensimmäinen kokoontuminen 6.9.

Lisätietoa; tukihenkilö Antti Kantelinen 040 716 5955 tai sihteeri Marlis Patja 050 545 3415.
Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistys

Äijäryhmä

Vertaistukiryhmä syöpään sairastuneille miehille ja läheisille miehille. Kokoontumiset Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23 B, Kuopio, joka kuun ensimmäinen torstai klo 13. Syksyn 2022 ensimmäinen kokoontuminen 1.9.

Ohjaajana vertaistukihenkilö Pekka Kemppainen.

Aarre studio

Rentoa taidetyöskentelyä Olohuone Elonassa

Tehdään taiteellisia kokeiluja piirtäen ja maalaten vaihtelevin teemoin. Aiempaa kokemusta taiteen tekemisestä ei tarvita. Avoin mieli ja halu olla läsnä riittävät. Tavoitteena on hetken irtautuminen arjesta sekä kannustava ja turvallinen ilmapiiri. Ilmaiset taidemateriaalit.

Ryhmää vetää yhteisötaiteilija Johanna Rossi.

keskiviikkoisin klo 16.30-19.00, Kuninkaankatu 23 B, Kuopio

2022: 14.9. / 28.9. / 12.10. / 2.11.  / 16.11.

2023:  1.2. / 15.2. / 1.3. / 22.3. / 5.4

Lisätietoa ja ilmoittautumiset Virpille: puh. 040 733 4737,
virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Treffit penkillä – tuolijumppa

Syksyn hämärtyviin iltoihin hetki itselle Kuninkaankatu 23 B:n penkeillä joka toinen torstai alkaen 8.9.2022 klo 16.30-17.30.

Luvassa hetki hengittelyä, venyttelyä, liikettä ja liikkuvuutta tuolijumpan merkeissä syöpään sairastuneille ja läheisille. Mukana mukavaa musiikkia ja hitunen hupsuttelua – liikutaan ilolla ja nautitaan. Osallistuminen ei vaadi erityisiä liikunnallisia ominaisuuksia. Jokainen voi liikkua niin, mikä tuntuu mukavalta ja itselle siinä hetkessä sopivalta.

Tervetuloa mukaan!

Ohjaajana tanssi-liiketerapeuttisten menetelmien ohjaaja Tarja Ärväs.

Mukaan mahtuu 10 osallistujaa.

Ilmoittautumiset Virpille: virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi, 0407334737

Ryhmä läheisensä syöpään menettäneille

Vertaistuellinen ja ammatillisesti ohjattu ryhmä käynnistyy syyskuussa 2022.

Ryhmässä keskustellaan, käydään menetystä läpi toiminnallisten menetelmien kautta ja suunnataan katsetta tulevaan.
Aikaa menetyksestä tulisi olla vähintään 6 kk. Suljettuun ryhmään otetaan mukaan 8 henkilöä.
Ryhmä kokoontuu syksyn ja talven aikana 5 kertaa.

Ensimmäinen kokoontumiskerta 28.9. klo 16.30-18.30.

Ryhmää ohjaavat tukihenkilötoiminnan koordinaattori Anne Rautiainen ja sairaanhoitaja Tuula Iivonen.

Ilmoittautumiset 31.8. mennessä.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot:
Anne Rautiainen p. 044 523 6996
anne.rautiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Paikallisryhmät

SIILINJÄRVI: Naistenpiiri

Naistenpiiri on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai syöpään sairastuneen läheisille, jonka tavoitteena on tarjota vertaistukea samanlaisen sairauden eri vaiheissa oleville kanssasisarille. Naistenpiirissä keskustellaan luottamuksellisesti, ehdotonta vaitioloa noudattaen, tuntemuksista, joita sairaus aiheuttaa.

Kokoontumiset kerran kuukaudessa Siilinjärvellä Mummon Kammarissa Risulantie 6 keskiviikkoisin klo 16.30 (ellei toisin mainita).

Ryhmän kokoontumisajat ja ohjelmat;

10.8 klo 14-16 Kanavarannan laavu, Siilinjärvi: Makkaranpaistoa ja kahvittelua, mukana entiset ja uudet ryhmän ohjaajat. Suunnitellaan yhdessä tulevaa talvikauden ohjelmaa, toivomuksia huomioidaan, käydään yhdessä läpi ryhmän talven toiminta ja ”pelisäännöt.”

14.9.klo 16.30-18 Teemana vuorovaikutus sekä perheen sisällä että hoidon aikana terveydenhuollon hoitoyksikössä.

12.10.klo 16.30-18 Teemana elämän merkitykselliset asiat esim. omia valokuvia hyödyntäen.

9.11 klo 16.30-18 Voimavarat, mistä voimia arkeen.

7.12.klo 16.30-18  Jouluaskartelua, glögit ja piparit

Lisätietoja: Tuula Iivonen puh. 050 520 2590

Siilinjärvi: Ryhmä läheisensä syöpään menettäneille

Vain läheisensä syöpään menettänyt tietää saman kokeneen tilanteen ja voi tarjota vertaistukea hänelle. Kun läheinen menehtyy syöpään jää jäljelle jääneet omaiset ja ystävät usein yksin asian kanssa.

Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen Siilinjärvi- Maaninka paikallisosasto tarjoaa menehtyneiden läheisille mahdollisuutta kokoontua yhdessä keskustelemaan ja virkistäytymään kerran kuukaudessa talvikauden 2022- 2023 aikana.

Kokoontumiset järjestetään Akuliinan palvelutalossa ja ensimmäinen kokoontuminen on 22.9.2022 klo 16.30-18.30. Ryhmään mahtuu 6-8 osallistujaa. Läheisen kuolemasta olisi hyvä olla kulunut ainakin 6 kk ennen kuin ryhmään voi tulla mukaan. Ryhmä kokoontuu talven aikana 8 kertaa. Ryhmään voi ilmoittautua Tuula Iivoselle p. 050 5202590 tai sähköpostilla yhteydenotto tietoineen tuula.iivonen59@gmail.com. Ryhmä on ammatillisesti ohjattu, ohjaajina toimivat sairaanhoitaja Tuula Iivonen ja lähihoitaja Marja-Leena Airaksinen.

Jokaiselle kokoontumiskerralle on valittu teema, jota käsitellään. Ensimmäisellä tapaamiskerralla voidaan myös yhdessä keskustella osallistujien toiveista tulevan talven kokoontumisille. Yksin ei kannata jäädä surun kanssa, tervetuloa mukaan ryhmään.

Keitele-Pielavesi: Naisten vertaistukiryhmä

Naisten ryhmä kokoontuu seuraavan kerran ti 16.8. klo 18.00.

Terveydenhuoltoneuvos Leena Rosenberg luennoi Keiteleen kirjaston talligalleriassa aiheena ”Oman elämän hallinta vuosien vieriessä”.

Kahvitarjoilu, tervetuloa!

Lisätietoa: Marketta Pellikka p. 040 560 4994