Vertaistukiryhmät

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys ry järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä syöpää sairastaville sekä heidän läheisilleen.

Syöpäjärjestöt jatkavat koronaviruksen vuoksi tauolla ollutta kasvokkaista ryhmätoimintaa 1.7.2020 alkaen. Kasvokkain tapahtuvaa ryhmätoimintaa pyritään toteuttamaan parhaalla mahdollisella tavalla turvallisesti. Osa yhdistyksemme järjestämästä vertaistuesta voidaan jatkossakin järjestää etänä.

Vertaistukiryhmien tiedot päivitetään tälle sivulle. Jokaiseen ryhmään on ennakkoilmoittautuminen, jollei toisin maininta. Ilmoittautuneille lähetään tarkemmat ohjeet ryhmään liittymiseen.

Tervetuloa rohkeasti mukaan vertaistukiryhmiin ja kokeilemaan tarvittaessa myös uusia verkkovälitteisiä tapoja olla yhteydessä vertaisiin ja jakaa ajatuksia muiden kanssa, kotoa käsin! Jos sinulla on kysyttävää ryhmistä tai kaipaat apua teknisissä asioissa, ole meihin yhteydessä: Yhteystiedot

Ennen osallistumista kasvokkain tapahtuvaan toimintaan, lue Syöpäjärjestöjen ohjeet:

Ohjeet asiakkaalle Syöpäjärjestöjen kasvokkaiseen ryhmätoimintaan osallistumisesta

UUTTA: Ryhmä läheisensä syöpään menettäneille

Yhdistyksessämme alkaa marraskuussa 2020 ryhmä läheisensä syöpään menettäneille. Ryhmässä voit jakaa kokemuksiasi luottamuksellisesti toisten samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa. Ryhmässä keskustellaan ja käydään menetystä läpi toiminnallisten menetelmien kautta ja suunnataan katsetta tulevaan.  Voit hakeutua ryhmään, kun menetyksestäsi on kulunut aikaa vähintään 3 kk. Ryhmä kokoontuu syksyn ja talven aikana 5 kertaa ja ryhmään mahtuu mukaan 8 henkilöä.  Ohjaajina toimivat yhdistyksen saattohoidon vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Anne Rautiainen ja sairaanhoitaja Tuula Iivonen.

Ryhmän ensimmäinen tapaaminen on 17.11.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset viimeistään 30.10.2020 mennessä:

saattohoidon vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Anne Rautiainen p. 044 523 6996.

anne.rautiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Iloa -vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu sinulle uusiutunutta syöpää sairastavalle tai toistuvasti hoitoja saavalle. Ryhmään voit osallistua kerran tai joka kerta oman ajatuksesi mukaan.

Syksyn 2020 tapaamiset pyritään toteuttamaan kasvotusten:

25.8. klo 14-16, sään salliessa olemme Snellmanin puistossa (Kuopio)
29.9. klo 14-16
20.10. klo 14-16
10.11. klo 14-16
8.12. klo 14-16

Ryhmän ohjaajina neuvontahoitaja Virpi ja tukihenkilö Sanna.

Jos haluat liittyä ryhmään mukaan, ota yhteyttä ohjaajaan, neuvontahoitajaan:

Virpi Nissinen
virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Fuck Cancer -kahvit

Nuorten aikuisten Fuck Cancer -kahvit pyritään toteuttamaan kerran kuussa. FC-kahvit on tarkoitettu nuorena aikuisena 18-35v. syöpään sairastuneille.

Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita nuoria ja jakamaan kokemuksia. Kahvilatoiminta tarjoaa mukavaa ajanvietettä yhdessä tekemisen merkeissä. Toiminta on maksutonta.

Tapaamisia ei ohjaa ammattihenkilö. Kahveilla tapaat kuitenkin yhdistyksen työntekijän, jolta saat lisätietoa esim. yhdistyksen tarjoamista palveluista. Ilmoittautumiset kahveille viimeistään edellisenä päivänä.

Syksyllä 2020 pyritään kokoontumaan kasvotusten Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen tiloissa tai erikseen sovitussa paikassa.

Alustavat päivämäärät syksyllä 2020:
20.8. ruokailu Kings Crown ravintolassa. Ilmoittautumiset 18.8. mennessä
17.9.
15.10.
12.11.
10.12.

Tietoa ryhmän tapaamisista yhdistyksen some-kanavilta:
Facebook: Pohjois-Savon Syöpäyhdistys ry / Instagram:pohjois-savon-syopayhdistys ja liittymällä Fuck Cancer Pohjois-Savo Facebook ryhmään.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Jaana Oikarinen 044 2308741, jaana.oikarinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmä

Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmä on tarkoitettu lapsiperheiden vanhemmille, kun vanhempi sairastaa syöpää ja perheessä on ainakin yksi 0-17 -vuotias lapsi. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on vanhempien voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin kuin syöpä on osa perheen arkea. Ryhmään voi liittyä sekä syöpään sairastunut tai hänen puolisonsa tai jompikumpi.

Lisää tietoa Arjen tukea perheille sivulla: https://www.pohjois-savonsyopayhdistys.fi/lapsiperheille/

Muistathan myös:

Valtakunnallinen Siskola

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia.

Lisää tietoa Siskolan kotisivuilta: www.siskola.fi

Paikallisryhmät:

HUOM. osa paikallisryhmien kokoontumisista ovat vielä toistaiseksi tauolla. Lisätietoja voi kysyä suoraan paikallisosastojen yhteyshenkilöiltä.

Vesanto: Naisten ryhmä Huom toistaiseksi tauolla

Ryhmä on tarkoitettu syövän sairastaneille naisille. Ryhmässä voit tavata muita jakaen ajatuksia ja kokemuksia.

Kokoontumiset klo 18-19.30 Ystävänkammarilla, Terveystie 5, Vesanto.

Ohjaajana Milla Palm-Kilpi

Lisätietoa ja ilmoittautuminen Millalle: 040 584 6653, milla.palm@luukku.com

Nilsiä: Miesten vertaistukiryhmä Huom toistaiseksi tauolla

Kokoontumiset klo 18.00 palvelukeskuksen monitoimisali 1:ssä. Osoite Syvärintie 22, käynti Syvärintien puolelta.

Ohjaajana Juha Härkönen.

Iisalmi: Sisarryhmä

Sisarryhmä on Iisalmessa toimiva vertaistukiryhmä alle 60-vuotiaille syövän sairastaneille naisille.

Sisaret kokoontuvat Aspan toimistolla (Kyllikinkatu 4, Iisalmi).

Tarjolla pientä purtavaa ja rentoa yhdessä oloa. Ilmoittautumiset ryhmään tarjoilujen vuoksi.

Lisätietoja sekä ilmoittautuminen allergioineen: jenni.peurajarvi@gmail.com

Tervetuloa mukaan !

Tuusniemi: Vertaistukiryhmä Huom toistaiseksi tauolla

Toimintakeskuksen päivätoiminta, osoite Harjutie 6

Jos syöpä on koskettanut sinua tai läheistäsi ja haluaisit jakaa kokemuksia toisten saman kokeneiden kanssa, tule mukaan!

Lisätietoa: Inkeri Eriksen 040 577 8178 tai Anneli Asikainen 040 524 5075

Varkaus: Miesten vertaistukiryhmä

Lisätietoa Virpiltä 040 733 4737, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Ohjaaja psykologi Kristoffer Hagström.

Yhdistystalo Warikko, Ahlströminkatu 22, 78250 VARKAUS.

Varkaus: Naisten vertaistukiryhmä

Lisätietoa Virpiltä 040 733 4737, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Ohjaaja Eija Salmela.

Yhdistystalo Warikko, Ahlströminkatu 22, 78250 VARKAUS.

Siilinjärvi: Naistenpiiri

Kokoontumiset Mummon kammarissa, Risulantie 6, jos ei toisin mainita.

Keskustelupiiri on tarkoitettu syöpään sairastuneille naisille, jonka tavoitteena on tarjota vertaistukea samanlaisen sairauden eri vaiheissa oleville kanssasisarille.

Naistenpiirissä keskustellaan luottamuksellisesti, ehdotonta vaitioloa noudattaen, tuntemuksista, joita sairaus aiheuttaa. Keskustelun lisäksi järjestetään luentoja kiinnostavista aiheista, vierailuja ja mahdollisesti juhliakin.

Lisätietoa ohjaajilta: sh Raija Hassinen 044 3004327 ja sh Eine Rautiainen 0400 697349

Kuopio:

Miesten kahvila HUOM toistaiseksi tauolla

Vertaistapaamiset syöpään sairastuneille miehille. Tapaamisissa on mahdollisuus keskustella kahvikupillisen äärellä toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin.

Kokoontumiset yhdistyksen toimistolla Kuninkaankatu 23 B, jos ei toisin mainita.

Vertaistuesta voimaa – parisuhde voimavarana

Syöpään sairastuminen heittää erikokoisia haasteita yhdessä elämiseen niin yksilöinä kuin parinakin. Toisen ymmärtäminen, tunteiden kohtaaminen, vuorovaikutus ja arjen kulku voivat tuntua vaikeilta.

Tule mukaan vertaistukiryhmään tapaamaan muita lapsiperheiden vanhempia. Voit olla sairastunut tai sairastuneen puoliso ja voit tulla ryhmään yksin tai puolison kanssa. Ryhmän aiheita on mm. voimaantuminen, tunteet, läheisyys, kohtaaminen ja seksuaalisuus.

Ryhmää ohjaa perhetyön koordinaattori Sari Nousiainen ja seksuaalineuvoja Mika Wickstrand. Ryhmässä keskustellaan luottamuksellisesti.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B, Kuopio.

Ilmoittautumiset ja lisätietoa Sarilta: sari.nousiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi / puh. 044 749 7533

Iloa Taiteesta -vertaistukiryhmä

HUOM. Ryhmän toiminta on toistaiseksi tauolla. Ilmoitamme jatkosta.

Onko sairauden toteamisesta jo aikaa? Ovatko hoidot ohi, mutta tunteet pinnassa? Kaipaatko vertaistukea ja voimautumista?

Tule mukaan ryhmään, jossa TÄMÄ HETKI on tärkein. Iloa Taiteesta! on paikka rentoutumiselle, flow-hetkien tunnistamiselle ja tässä hetkessä olemiselle. Ryhmässä saat keskittyä tuomaan tunteitasi ja kokemuksiasi esiin taiteen keinoin.

Taidemateriaaleja löytyy paikan päältä. Kokemus taiteen teosta ei ole tarpeen.

Tule rohkeasti sellaisena kuin olet!

Ohjaajana taiteilija Johanna Rossi

Lisätietoa Virpiltä, 040 733 4737, virpi.nissinen@pohjoissavonsyopayhdistys.fi

Kuopio: Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistyksen Pohjois-Savon osaston vertaistukiryhmä

Kokoontumiset Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23 B, Kuopio,