Vertaistukija

Vertaistukijana tehtäväsi on toimia henkilökohtaisena vertaistukena syöpään sairastuneelle tai hänen läheiselleen.

Tehtävääsi kuuluu syöpään sairastuneen kuunteleminen ja hänen kanssaan keskusteleminen siten, että hän saa tukea, ymmärrystä ja mahdollisuuden jakaa kokemuksiaan sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa. Tuettavan kanssa voit keskustella puhelimessa tai tavata kasvotusten. Halutessasi voit toimia myös sairaalaympäristössä.

Vertaistukijat ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastaneen läheisiä. Vertaistukijaksi voi hakea, kun sairastumisesta on kulunut ai­kaa noin 1-2 vuotta.

Vertaistukijana toimiminen edellyttää, että

• olet käsitellyt omaa syöpään sairastumistasi ja sen vaikutuksia omaan elämääsi
  • pystyt keskustelemaan kokemuksistasi
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisen huolia ja murheita
  • sinulle on luontaista suhtautua toisiin ihmisiin myötätuntoisesti ja kannustavasti, erilaisia ihmisiä ja valintoja kunnioittaen
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voit toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijältä ja toisilta vertaistukijoilta.

Vertaistukijaksi voit ilmoittautua täyttämällä alla olevan lomakkeen tai ottamalla yhteyttä Virpi Nissiseen, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Tule vapaaehtoiseksi

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Täyttämällä ja lähettämällä tämän lomakkeen annat luvan tietojesi tallentamiseen yhdistyksen tukihenkilötoiminnan rekisteriin. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti.