Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

• Potilaan polusta
  • Syöpäkipulinjasta
  • Lyhytterapiasta

Sairastuneet, heidän läheisensä ja kuka tahansa syövästä huolestunut voi ottaa yhteyttä sairaanhoitajaamme Virpi Nissiseen. Hoitajamme antaa tietoa sairaudesta, sen hoidosta ja toipumisesta. Hoitajalta saat tietoa myös yhdistyksen palveluista, kuntoutumisvaihtoehdoista ja vertaistuesta.

Neuvontapalvelu on kaikille maksuton. Sairaanhoitajan vastaanotolle varataan aika etukäteen joko sähköpostitse tai puhelimitse. Yhteystiedot löydät täältä

Hoitajamme

• neuvoo kaikissa syöpään liittyvissä asioissa potilaita ja läheisiä, tarvittaessa tekee myös kotikäyntejä
  • välittää vertaistukihenkilöitä
  • sovittaa rintaproteeseja (vain ajanvarauksella)
  • tekee luomi- ja ihomuutostarkastuksia (vain ajanvarauksella)

Meiltä saat myös

Neuvontapalvelun toimintaperiaatteet

• Hoitajamme vastaavat syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin.
  • Neuvonta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
  • Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
  • Neuvontapalvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Huomioithan, ettei neuvontapalvelun hoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin

Haluatko vertaistukea saman kokeneilta? Tutustu vertaistukitoimintaamme

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.

Ota yhteyttä ja tutustu neuvontapalveluun Kaikki syövästä – sivustolla.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Etuusneuvonnasta löydät tietoa Kaikki syövästä  -sivustolta

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta.

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku Kaikki syövästä  -sivustolla

Syöpäkipulinja

Syöpäkipulinja on syöpäkipujen hoitoa tukeva puhelinpalvelu, johon vastaavat asiantuntijat.

Lue lisää  Kaikki syövästä  -sivustolta

Lyhytterapia

Syöpäjärjestöt tarjoavat etämuotoista lyhytterapiaa syöpää sairastaville sekä heidän läheisilleen. Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka kokevat mielialansa laskeneen tai olonsa ahdistuneeksi tai elämäntilanteensa kuormittavaksi.

Terapiaan voit osallistua yksin tai läheistesi kanssa. Terapeutit keskustelevat kanssasi etäyhteydellä Microsoft Teamsilla tai puhelimitse. Vastaanottojen määrä voi vaihdella yksilöllisen tarpeesi mukaan 1–5 tapaamiskerran välillä. Palvelu on sinulle maksutonta.

Palvelu perustuu voimavara- ja ratkaisukeskeiseen lyhytterapiaan. Se tarkoittaa terapeuttista keskustelua, joka rakentuu sinun henkilökohtaisille tavoitteillesi. Terapiassa painotetaan voimavarojesi löytämistä sekä nykyhetkeen ja tulevaisuuteen suuntaamista ongelmien sijaan. Terapian avulla sinulla on mahdollisuus löytää uutta ratkaisukeskeistä näkökulmaa tilanteeseesi. Seurannassa keskitytään onnistumisiin sekä myönteisiin muutoksiin. Tavoitteiden saavuttamisessa oma osallisuus ja toimijuus on keskeisintä, jota terapialla halutaan tukea.

Jos kiinnostuit terapiasta, ota yhteyttä joko valtakunnalliseen neuvontaan puh. 0800 19414

TAI

Voit ottaa yhteyttä myös neuvontahoitajaamme Virpi Nissiseen (virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi)
tai Sari Nousiaiseen (sari.nousiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi)