Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

Neuvontapalvelu

Sairastuneet, heidän läheisensä ja kuka tahansa syövästä huolestunut voi ottaa yhteyttä yhdistyksen sairaanhoitajaan. Annamme tietoa sairaudesta, sen hoidosta ja toipumisesta. Saat tietoa myös yhdistyksen palveluista, kuntoutumisvaihtoehdoista ja vertaistuesta.

Neuvontapalvelu on kaikille maksuton. Sairaanhoitajan vastaanotolle varataan aika etukäteen joko sähköpostitse tai puhelimitse. Yhteystiedot löydät täältä.

Hoitajamme

• neuvoo kaikissa syöpään liittyvissä asioissa potilaita ja läheisiä
  • välittää vertaistukihenkilöitä
  • sovittaa rintaproteeseja (vain ajanvarauksella)

Meiltä saat myös

Lapset puheeksi -keskustelu

Lapset puheeksi -keskustelussa voit pohtia lapsen tai nuoren elämäntilannetta syövän muuttaessa perheen arkea. Keskustelussa Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen ammattilaisen kanssa voit turvallisesti jäsentää lapsen tai nuoren kokemaa muutosta. Yhteinen tavoite on perheen toimiva arki ja hyvinvoinnin ylläpitäminen syövästä huolimatta.

Moni vanhempi kokee hämmennystä ja huolta lasten voinnista, kun perheenjäsen sairastaa syöpää. Syövän sairastamisen eri vaiheissa vanhempien mielessä risteilevät monet kysymykset. Miten lapset reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen, miten sairastuminen vaikuttaa heihin ja miten vanhempana olisi hyvä toimia?

Varaa aika keskusteluun etukäteen joko sähköpostitse tai puhelimitse.

Lisätietoa lapset puheeksi -keskustelusta

Neuvontapalvelun toimintaperiaatteet

• Hoitajamme vastaavat syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin.
  • Neuvonta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
  • Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
  • Neuvontapalvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Huomioithan, ettei neuvontapalvelun hoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin

Haluatko vertaistukea saman kokeneilta? Tutustu vertaistukitoimintaamme

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.

Ota yhteyttä ja tutustu neuvontapalveluun Kaikki syövästä – sivustolla.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Etuusneuvonnasta löydät tietoa Kaikki syövästä  -sivustolta

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta.

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku Kaikki syövästä  -sivustolla

Syöpäkipulinja

Syöpäkipulinja on syöpäkipujen hoitoa tukeva puhelinpalvelu, johon vastaavat asiantuntijat.

Lue lisää  Kaikki syövästä  -sivustolta