Vertaistukija Riitta: Vertaistukitoiminta ei ole vakavan sairauden kauhukokemusten vertailua

Vertaistukitoiminnalla tarkoitetaan syöpäkokemusten jakamista, kiireetöntä ja luottamussopimukseen perustuvaa jutustelua lähes saman kokeneiden kesken.

Minun gynekologinen syöpäni havaittiin sivulöydöksenä viitisen vuotta sitten. Kurjuus sinetöitiin puolen vuoden suonen sisäisäisesti annettavalla sytostaattihoidolla. Olin oman aikani karvaton, jäykkä ja kipuileva nainen. Lopulta onnekas. Hoito tepsi, hiukset itivät hiljalleen ja tällä hetkellä olen terve ja kontrollikäynnit hoituvat puhelimitse.

Kun hoitorumba oli päällä, päätin olla myönteinen ja pärjäävä. Aloin hassu suorittaa syöpää! Syövästä ei jaeta arvosanoja, ei kunniamainintoja. Moni ei selviä hengissä, vaan taudista kehkeytyy pitkäaikainen, kehkeytyy parantumaton ja pahanlaatuinen seuralainen. Jälkiviisaana määräisin itselleni ilman muuta vertaistukea. Suosittelen vertaistukea heti taudin tultua. Tieto sekä jaettu kokemus lähes saman kokeneen kesken ei minun mielestäni lisää tuskaa, vaan auttaa sopeutumisessa.

Vertaistuki auttaa hiljalleen. Auttaa yksi murhe kerrallaan. Harrastus on turhan kevyt ilmaus vertaistukitoiminnalle.

Olen vapaaehtoinen Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen kouluttama vertaistukija ja myös vertaistukiryhmän ohjaaja. Vertaistukijan auttamana sairastunut pääsee pähkäilemään ajatuksiaan ääneen. Voi olla vaikeaa pukea sanoiksi arkoja asioita. Silti lähes saman kokeneen kanssa voi mennä kävelylle, kahville, jonnekin rupattelemaan tai vain vaikenemaan kaverin kanssa. Samanvertaisen.

Tukijana pyrin luomaan sallivan ilmapiirin, jotta tuettava saa ja tohtii kertoa, miten jakselee, mikä asia huolettaa tai on muuten mielen päällä. Aina ei ole syytä puhua yhtään sairaudesta, mutta herkällä korvalla kuunteleminen on tärkein taito vertaistukitoimijalla. Yksittäisiä tuettavia tapaan joko kasvokkain tai puhelimessa. Yhteydenotto tulee ensin Pohjois-Savon syöpäyhdistyksen kautta, josta tukihenkilötoiminnan koordinaattori antaa tuettavalle vertaistukihenkilön yhteystiedot.

Syövän suhteen tuskin kukaan on ensimmäinen vertaistensa joukossa. Vakava sairastuminen koskettaa joko suoraan tai läheisten kautta välillisesti joka kolmatta suomalaista. Elämänkaaremme mitta ja laatuisuus ei ole meidän käsissämme. Pidetään tänään kädestä läheisiämme, kohdataan tänään toinen toisemme tasavertaisina.