Vapaaehtoinen valokeilassa: Milla

Vapaaehtoinen valokeilassa on kuukausittain ilmestyvä juttusarja yhdistyksemme vapaaehtoisista. Vapaaehtoisia toimii erilaisissa tehtävissä, kuten saattohoidon vapaaehtoisina, vertaistukihenkilöinä, tapahtuma-vapaaehtoisena, kirpparin ja paikallisosastojen vapaaehtoisina.

Seuraavana juttusarjassa haastatellaan Millaa, joka toimii paikallisosaston vapaaehtoisena.

Kuka olet?
Olen 43-vuotias vesantolainen floristi. Perheeseen kuuluu mieheni lisäksi pojat iältään 15v. ja 20v.

Mitä vapaaehtoistoimintaa teet ja mitä se pitää sisällään?
Olen Vesannon paikallisosaston johtokunnan sihteeri. Sihteerin tehtävien lisäksi osallistun tapahtumien suunnitteluun ja toteuttamiseen yhdessä muiden kanssa. Lisäksi olen käynyt tukihenkilö- ja vertaisohjaajakoulutukset.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan vapaaehtoistoimintaan?
Sairastuin itse rintasyöpään neljä vuotta sitten ja liityin Syöpäyhdistyksen jäseneksi. Minua kysyttiin paikallisosaston johtokuntaan jäseneksi ja lähdin uteliaana mukaan.

Mitä toiminta sinulle merkitsee?
Vapaaehtoistoiminta on minulle harrastus. Koen tärkeäksi olla kehittämässä ja ylläpitämässä paikallista toimintaa. Haluan näin olla tukemassa syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään.

Mikä on ollut merkityksellinen kokemus vapaaehtoisena, jonka haluat jakaa?
Merkityksellisimpiä kokemuksia ovat olleet keskustelut sairastuneiden ja heidän läheisten kanssa. Omasta kokemusta tiedän kuinka suuri merkitys vertaistuella on. Tämä toiminta on antanut mahdollisuuden tavata upeita, erilaisia ihmisiä. Yhdessä on jaettu iloja ja suruja.

Mitä terveisä haluat sanoa henkilölle, joka miettii vapaaehtoistoimintaan ryhtymistä
Haluan kannustaa kaikkia mukaan toimintaan. Ikääntymisen vuoksi osastomme kaipaa kovasti uusia innokkaita vapaaehtoisia, jotta toiminta säilyisi jatkossakin. Pienillä teoilla voi saada paljon hyvää aikaiseksi! Tuu mukkaan!

Mitä odotuksia sinulla on vuodelle 2022?
Tältä vuodelta odotan paljon kohtaamisia! Koronan vuoksi on jouduttu paljon perumaan ja siirtämään suunnitelmia. Nyt näyttää jo lupaavalta!

Kesäkuussa tavataan yhteislauluiltamissa, Vesannon kunnan Vuoden parraissa pilleissä ja heinäkuussa risteillään Konnevedellä.

Kiitos Milla vapaaehtoisuudestasi!

Lisätietoa vapaaehtoistoiminnasta: