Vapaaehtoistoiminta

Vapaaehtoistemme avulla pystymme auttamaan syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksessä on tarjolla monenlaista vapaaehtoistoimintaa.

Tarjoamme vapaaehtoisille merkityksellistä tekemistä ja erilaisia keinoja tukea syöpää sairastavia ja heidän läheisiään.

Vapaaehtoisena toimitaan tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Jos sinulla on jokin erityisosaaminen, voit hyödyntää sitä siihen sopivassa vapaaehtoistehtävässä. Vapaaehtoistoiminta on palkatonta ja jokainen valitsee itse, minkä asian eteen haluaa toimia.

Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen vapaaehtoistoiminnassa voi olla mukana kuka tahansa. Vapaaehtoiset tuovat omannäköisensä lisän toimintaamme. Voit toimia vapaaehtoisena kertaluontoisesti tai säännöllisesti. Sinä päätät mikä sopii sinulle parhaiten. Tarjoamme tehtävääsi perehdytyksen, säännöllisiä vapaaehtoisten tapaamisia, tarvitsemasi tuen sekä virkistystoimintaa.

Tukihenkilötoiminta on Syöpäjärjestöjen keskeisin vapaaehtoistoiminnan muoto. Yhdistyksemme tarjoaa myös muita erilaisia vapaaehtoistoiminnan muotoja. Vapaaehtoiset voivat toimia esimerkiksi:

• vertaistukihenkilönä
  • saattohoidon vapaaehtoisena
  • vertaisohjaajana
  • paikallisosaston toimijana
  • naistoimikunnan jäsenenä
  • luottamushenkilönä
  • tapahtuma-avustajana
  • kirpputorin vapaaehtoisena
  • lipaskerääjänä
  • tai neuloa ja ommella pieniä lahjoja syöpää sairastaville

Yhdistyksemme sitoutuu tukemaan vapaaehtoisia mm.

• antamalla riittävät valmiudet tehtävien hoitamiseen koulutuksen ja viestinnän avulla
  • tarjoamalla tukea tehtävässä toimimiseen ja toiminnan kehittämiseen
  • kohtelemalla vapaaehtoisia kunnioittavasti, tasa-arvoisesti ja luottamuksellisesti
  • valitsemalla oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin

Haluatko vapaaehtoiseksi? Haku vapaaehtoistehtäviin on nyt auki!

Parhaimmillaan vapaaehtoistoiminta antaa sinulle iloa, merkityksellisyyttä ja hauskuutta arkeen. Lue lisää avoinna olevista vapaaehtoistehtävistä täältä Tule vapaaehtoiseksi!

Syksyn 2020 Tukihenkilökoulutus järjestetään syyskuussa. Koulutuksessa koulutetaan saattohoidon vapaaehtoisia tukihenkilöitä sekä perhetsemppareita. Lue lisää koulutuksesta: https://www.pohjois-savonsyopayhdistys.fi/ajankohtaista/tapahtumat/tukihenkilo-koulutus-syksy2020/

Lisätietoa vapaaehtoistoiminnasta:

Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Jaana Oikarinen, jaana.oikarinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi
Saattohoidon vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Anne Rautiainen, anne.rautiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi
Vertaistukihenkilötoiminta: neuvontahoitaja Virpi Nissinen, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi

Vapaaehtoistoiminnan tietosuojaseloste

Tukihenkilötoiminnan tietosuojaseloste