Puheenjohtajan katsaus

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys on kansanterveysjärjestö, joka on toiminut vuodesta 1959. Tämä tarkoittaa, että vuonna 2019 meillä on 60-vuotisen toiminnan juhlavuosi. Aloitimme vuonna 2018 määrätietoisesti valmistelemaan tulevaa juhlavuotta, joka näkyisi myös alueellisessa toiminnassa.

Yhdistyksemme on osa Syöpäjärjestöjä ja yhteinen visiomme on hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta. Arvomme ovat: tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus, saavutettavuus, luotettavuus ja yhteisöllisyys. Arvot toteutuvat monimuotoisessa toiminnassa.

Annamme neuvonta-, ohjaus- ja kuntoutumispalveluita syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen sekä järjestämme vertaistukea. Yhdistyksen kautta voi mm. selvittää oman syöpäperinnöllisyytensä, vaikka henkilö olisi vielä terve. Terveyden edistämisen kampanjoissa teemoina ovat nuorten tupakointi ja nuuskaaminen, aurinko sekä rintojen ja kivesten omatoiminen tarkkailu.

Hyvää yhteistyötä laajemmin kuvaa se, että TtM Outi Savolainen aloitti 1.2.2018 terveydenedistämisen asiantuntijana. Hänen ensisijainen työpaikkansa on yhdistyksen toimisto, mutta toimialueena hänen työllään on Itä-Suomi. Suomen Syöpäyhdistys maksaa hänen palkkansa.

Kivijalan toiminnallemme muodostaa vapaaehtoistyö. Meillä on vapaaehtoisia eri rooleissa kuten vertaistukihenkilöinä, järjestämässä paikallisosastojen monimuotoista toimintaa, myymässä kirpputorilla, järjestämässä arpajaisia, erilaisia tapahtumia ja asiantuntijaluentoja sekä tukemassa saattohoitopotilaita ja heidän läheisiään. Myös hallituksen jäsenet ovat vapaaehtoisia.

Olen kiitollinen ’toimiston’ työntekijöillemme Pirjolle, Tuulalle, Virpille, Heidille, Mintulle, Annelle ja Outille, jotka päivittäin toteuttavat meidän tavoitteita. Meillä on myös lyhytaikaisia toimijoita, joille kaikille kuuluu kiitos yhteistyöstä.

Kiitos yhteistyöstä Kuopion yliopistolliselle sairaalalle ja muille terveydenhuollon yksiköille. Kiitos Kuopion kaupungille, erityisesti eri koulutusasteille, sekä muille kaupungeille ja kunnille eri puolilla maakuntaa. Kiitos Pohjois-Savon syöpäyhdistyksen hallitukselle, kaikille kumppaniyhdistyksille ja järjestöjen alueellisille toimijoille, joiden kanssa on ollut ilo tehdä yhteistyötä.

Tästä on hyvä jatkaa kohti vuotta 2020

Pirkko Kouri, puheenjohtaja