Sanataidepajat lapsille ja nuorille keväällä 2021

Sanataide on kaikkea, mikä liittyy sanoihin, kieleen ja kertomiseen. Sanataide on luovaa, kielellistä ilmaisua, osa arkipäivää. Sanataiteessa tutkitaan ja havainnoidaan maailmaa, leikitellään tarinoilla ja ajatuksilla sekä keksitään ja hyödynnetään erilaisia ilmaisukeinoja.

Muutokset ohjelmaan mahdollisia.

Ennen osallistumista kasvokkain tapahtuvaan toimintaan, lue Syöpäjärjestöjen ohjeet:

Ohjeet asiakkaalle Syöpäjärjestöjen kasvokkaiseen ryhmätoimintaan osallistumisesta

Sanataide rohkaisee päästämään mielikuvitus lentoon, lisää luovuuttaan ja lauttaa löytämään oman tavan ilmaista itseään. Se kehittää itseilmaisua ja ajattelutaitoa. Sanataiteen harrastaminen tukee kielen ja mielikuvituksen kehittymistä. Sanataide innostaa kirjoittamaan ja lukemaan.

Sanataide on kirjoittamista, lukemista, kuuntelemista, kertomista, satuilua, sarjakuvien tekemistä, piirtämistä, maalaamista, askartelua, pienten draamaesitysten tekemistä, esineteatteria, värivarjoteatteria, leikkimistä ja hauskaa ja opettavaa yhdessä tekemistä kannustavassa ilmapiirissä.

Sanataiteessa voidaan hyödyntää luovasti eri taiteenlajeja.

Keväällä 2021 järjestettävät sanataidepajat Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen tiloissa (Kuninkaankatu 23 B, Kuopio)

Sanataidepaja Leikkivät sanat lapsille ja aikuisille yhdessä

3.3., 20.3., 27.3. 2021 klo 12.00-12.45

Tule mukaan sanataidepajaan, joka on tarkoitettu aikuisille ja lapsille yhdessä.

Sanataidepaja on suunnattu 3-7 vuotiaille lapsille yhdessä vanhemman kanssa (äiti, isä, ukki, mummi).

Sanataidepajassa tarinoidaan monin eri tavoin sanoja, kuvia, musiikkia, draamaa, piirtämistä ja loruleikkejä hyödyntäen. Tärkeintä on sanoilla hassuttelu, vuorovaikutus ja kielen monipuolinen tutkiminen ja leikki. Pajassa tutustutaan sadutukseen ja korvarunoon.

Sanataidepaja Vekkulit ja vikkelät sanat 8-11 vuotiaille lapsille

13.3., 20.3., 27.3. 2021 klo 13.15-14.45

Tule mukaan sanataidepajaan, jossa hassutellaan ja leikitään sanoilla, kirjoitetaan pieniä juttuja, satuja, tarinoita, runoja, hyödynnetään valmiita tekstipohjia, askarrellaan, piirretään, tehdään pieniä draamaesityksiä (esineteatteria).Tärkeintä on sanoilla hassuttelu, vuorovaikutus ja kielen monipuolinen tutkiminen ja käyttäminen.

Sanataidepaja Salaperäiset sanat 12-16 vuotiaille nuorille

10.4., 17.4, 24.4.,2021 klo 12.00 -13.30

Tule kokeilemaan miten hauskaa on kirjoittaa yksin ja yhdessä. Miltä tuntuu hullutella sanoilla? Laitetaan sanat soimaan, kirjaimet keikkumaan. Kokeillaan miten sanat taipuvat moneksi.

Onko aforismi ankea? Entä jos sitä vääntää kuin kankea? Riipiikö runot? Puhkuuko aivot outoja sanoja? Oletko joskus väsännyt runoa, tehnyt tarinaa? Ei hätää, vaikka aikaisempaa kokemusta ei olekaan, sillä nyt sinulla on mahdollisuus revitellä sanojen maailmassa.

Tärkeintä on sanoilla hassuttelu, vuorovaikutus toisten kanssa, uusien kirjoittamistaitojen ja tapojen löytyminen sekä kielen monipuolinen tutkiminen ja käyttäminen.

Sanataidepajaa ohjaa sanataideohjaaja Riitta Mäntylä, Sanataidekoulu Aapeli

Sanataiteen hyödyt

Kirjoittaminen ja sanojen kanssa työskentely lisää mielikuvitusta, vahvistaa kirjoittamisen taitoa, auttaa jäsentämään elämän haastavia asioita ja lisää itse luottamusta. Sanataide kehittää elämänhallintaa, parantaa ihmissuhdetaitoja ja avartaa maailmankuvaa. Sanataide voi auttaa löytämään omat kyvyt ja tuntemaan ja ilmaisemaan itseään luovasti. Sen myötä myös erilaisten ihmisten ja kulttuurien ymmärtäminen on helpompaa.

Sanataide on sanavaraston rikastuttamista, kielen, kuvitelmien, tunnelmien ja monitaiteellisuuden rikkautta. Se kehittää itseilmaisua ja ajattelutaitoa, eläytymiskykyä. Sanataide auttaa löytämään persoonallisen tavan ilmaista itseään. Sanoilla luodaan uusia, fantastisia maailmoja, tätä päivää, tulevia tai menneitä. Fakta ja fiktio kulkevat käsi kädessä.

Sanataiteen tavoitteena on koskettaa, vaikuttaa, puhutella, avata uusia näkökulmia ja yhdistää erilaisia henkilöitä. Sen tavoitteena on myös kielellisen ilmaisun ja mielikuvituksen rikastuttaminen. Se on iloa, leikillisyyttä, huumoria, inspiraatiota, luovuutta, ajattelutaitoja, draamaa, kokeiluja ja eläytymishetkiä.

Sanataiteessa ei puututa kieliopillisiin seikkoihin eikä tuotoksia arvoteta kaunokirjallisin perustein. Kaikki mitä kirjoitat, on oikein! Sanataide kuuluu jokapäiväiseen elämään ja se on tarkoitettu kaikille, vauvasta vaariin.

Kenelle sanataide sopii?

Sanataide sopii vauvasta vaariin. Ikäihmisille laaditaan omanlaisensa sanataidepajat. Yläikärajaa ei ole. Myös erityisryhmille voidaan räätälöidä heidän tarpeitaan vastaavat työpajat. Sanataideryhmään osallistujan ei tarvitse osata kirjoittaa eikä lukea. Sanataidetta voidaan tehdä mm. saduttamalla ja korvarunomenetelmää hyödyntämällä.

Riitta Mäntylä sanataide- ja kirjallisuusterapiaohjaaja https://riitan-kotisivut.webnode.fi/