Terveyden edistäminen

Savuttomuus, luomet ja perinnöllisyysneuvonta

Terveyden edistämistyöstä vastasi sairaanhoitaja Heidi Kolehmainen.

Savuttomuuteen kuului tupakanpolton, sähkötupakan, nuuskan ja vesipiipun haitoista kertominen sekä tapahtumat ja koulutukset aiheeseen liittyen. Neuvonta tapahtui mm. kouluilla ja Karjalan lennostossa.

Savuttomuusneuvonnan tilastoa (suluissa edellisen vuoden luvut):

• Kouluilla tavoitettiin 68 (77) luokassa 1526 (2945) oppilasta
  • Savuttomuusneuvonnan henkilökohtaisia tapaamisia oli 5 (10) aikuiselle henkilölle

Luomien ja ihomuutosten tarkastamiseen kuului asiakkaiden neuvonta iho- ja luomimuutoksista sekä turvallisesta aurinkokäyttäytymisestä.

Luomia tarkastettiin ja neuvontaa annettiin

• 18 paikkakunnalla Pohjois-Savossa 457 (467) henkilölle ja
  • Kuopion toimistolla 231 (196) henkilölle

Perinnöllisyysneuvonnan tarkoituksena on vähentää sairastumiseen liittyvää huolta sekä antaa tietoa syövästä ja sen periytyvyydestä.  Neuvontaa antaa periytyvyyteen perehtynyt ja koulutettu sairaanhoitaja. Lisäksi asiantuntijalääkäri arvioi, tarvitaanko jatkotutkimuksia.

• Perinnöllisyysneuvontaa annettiin 8 (10) henkilölle

Yhteistyöverkostot ja hankkeet

• Nikotiiniton ammattikoulu -hanke vuosille 2018-2019 (2020). Namis hankkeessa pyritään yhteistyössä Savon ammattioppilaitoksen, Kuopion kaupungin ehkäisevän päihdetyön, Suomen Syöpäyhdistyksen ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen kanssa vahvistamaan oppilaitoksen työtä tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käytön vähentämiseksi eli edistämään oppilaitoksen nikotiinittomuutta erilaisin toimenpideohjelmin.
  • Maalaat omat raitasi – tiikeri ei ole laumaeläin, joka on viestintäkampanja savuttomuudesta tupakoiville, raskaana oleville äideille. Kampanjan tarkoitus on vahvistaa äitejä ja luoda heille tunne, että he ovat pystyviä ja kykeneviä tekemään muutoksia, elämään vauvansa kanssa raikkaassa ympäristössä. Kampanjan viestintä osioon kuului video ja julisteita. Yhteistyö linkittyy Kuopion kaupungin hyvinvointityöhön, Pohjois-Savon hyvinvointivajeisiin sekä Savuton Kuopio- sekä KYS toimenpideohjelmien tavoitteisiin. Yhteistyössä Kuopion kaupunki, Annalouise viestintäyritys sekä Bodypainting Riina Laine.
  • Mä haluan antaa lapselleni savuttoman elämän – opintonäytetyön ohjaus. Aiheena on raskaana olevien ja sitä suunnittelevien äitien ja perheiden savuttomuuden tukeminen. Opinnäytetyössä raskaana olevia tai raskautta suunnittelevia äitejä lähestyttiin aineistoa keräten facebook-kyselynä. Kysely toteutettiin teemahaastattelukysymyksiä hyödyntäen. Yhteistyössä Savonia AMK ja Kuopion kaupunki.
  • Aurinkosuojausneuvontaa päiväkotilapsille opaskuvataulun kanssa. Lasten suojaaminen auringolta on tärkeää, koska pienet lapset oleskelevat paljon ulkona varsinkin päiväkodissa ollessaan. Koko elämän aikaisesta UV-annoksesta saadaan noin 25% 19-ikävuoteen mennessä. Mitä pienemmästä lapsesta on kysymys, sitä ohuempi ihon kerros on, joka suojaa auringolta palamiselta. Kehittämistyön tarkoitus on puuttua varhaiseen suojautumiseen, ja näin ennaltaehkäistä tulevien mahdollisten ihosyöpien syntyä. Yhteistyössä Kuopion kaupunki ja Suomen Syöpäyhdistys.
  • Itä-Suomen yliopiston ravitsemustieteen opiskelijoiden kanssa yhteistyössä suunniteltu ja toteutettu ravitsemuskurssi syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kurssilla tutustutaan terveyttä edistävään ruokavalioon ja parannetaan hyvinvointia arjessa.
  • Itä-Suomen yliopiston hyvinvointipäivä aloittaville opiskelijoille; kivesten ja rintojen omatoiminen tarkkailu sekä syövän perinnöllisyys.
  • Opiskelijatapahtumia nikotiinittomuuden ennaltaehkäisyyn ja tukemiseen liittyen sekä luentoja syövän ennaltaehkäisystä ammattikouluilla ja Savonia ammattikorkeakouluilla.
  • Selvät sävelet viikko: valtakunnallisen Ehkäisevän päihdetyön viikolla alakoulun 5-6. luokkien nikotiinittomuusneuvontaa, yhteistyössä Selvät Sävelet työryhmä (Kuopion kaupunki, eri yhdistyksiä ja yrityksiä).
  • 28-päivää ilman -savuttomuus palvelukonsepti aikuisille verkkopalveluna, yhteistyössä Savuton Kunta.
  • Suusyöpään sairastavan potilaan hoito ja ohjaus -koulutusosion valmistaminen. Yhteistyössä Savonia AMK ja Ulla Räsänen, Kys knk-poliklinikan sairaanhoitaja.
  • Terveysneuvontaa: Terve Kuopio kioski, Hyvinvointi Ankkuri Varkaus
  • Roosanauha tapahtuma; rintojen omatoimisen tutkimisen opastamisen ohjaus ja muistutus sekä rintasyövän ennaltaehkäisy yhteistyössä Sakkyn lähihoitajaopiskelijoiden kanssa