Kiitos sinulle vapaaehtoinen!

Anne Rautiainen

Tänään torstaina 5.12 vietämme Kansainvälistä Vapaaehtoisten päivää ja haluammekin nostaa esille meidän yhdistyksen vapaaehtoiset, jotka antavat kallisarvoista aikaansa vapaaehtoistoimintaan. Nykyelämä on monelle meistä kiireistä; on kiire töihin ja harrastuksiin sekä tulisi antaa aikaa myös läheisille ihmisille. Kaiken lisäksi pitäisi huolehtia myös itsestään. Ei ole itsestään selvää, että haluaa antaa omaa aikaansa vapaaehtoistoimintaan. Jokainen vapaaehtoinen määrittelee itse minkä verran antaa aikaansa vapaaehtoistoimintaan, jokaisen panos on tärkeä.

Yhdistyksemme voima on vapaaehtoisissa ja meillä on tarjolla monipuolista vapaaehtoistoimintaa. Yksi vapaaehtoistoiminnan muodoista on tukihenkilötoiminta. Tukihenkilötoiminta koostuu saattohoidon vapaaehtoisista sekä vertaistukihenkilöistä. Olen ollut saattohoidon vapaaehtoistoiminnan koordinaattorina pian vuoden verran ja tehtävänäni on olla vapaaehtoisia varten. Kuten kaikessa vapaaehtoistoiminnassa, on tärkeää muistaa huolehtia omasta jaksamisestaan. Kuten lentokoneen happinaamarin asettamisesta on opetettu, happinaamari tulee laittaa ensin itselle ja sitten vasta muille. Samalla tavalla voi ajatella tukihenkilötoiminnassa; Ensin tulee huolehtia itsestään, jotta voi auttaa muita.

Vaikka vapaaehtoiset eivät ole mukana palkitsemisen takia, kenestäpä kiittäminen ja huomiointi ei tuntuisi hyvältä. On tärkeää, että vapaaehtoiselle tulee tunne, että minun toiminnallani on merkitystä ja tekemistäni arvostetaan. Arjen työssä kiittäminen saattaa unohtua ja yritän muistuttaa samalla itseänikin siitä, että muistaisin kiittää vapaaehtoisia enemmän. Kiitoksen sanominen ei vaadi paljon mutta antaa hyvän mielen vapaaehtoiselle. Vaikka ei aina muistaisi sanoin kiittääkään, voi omalla olemuksellaan ja hymyllä viestiä vapaaehtoiselle, että hänen toimintaansa arvostetaan.

Vapaaehtoinen, lämmin kiitos, tämä päivä on sinun.