Matka kohti liikunnallista elämäntapaa

Arto Komsi

Koko kehityskaarensa ajan ihminen on pyrkinyt vähentämään fyysisen työn määrää. Kivikauden ihminen vietti suurimman osan päivästään ruokaa keräillen. Teollisen vallankumouksen jälkeen ihminen ulkoisti suuren osan työstään koneille. Elämme parhaillaan paratiisissa, jollaisesta aiempien vuosisatojen ihmiset saattoivat vain unelmoida.

Kaikki tämä näkyy kansan fyysisen kunnon romahtamisena. Samaan aikaan väestö polarisoituu: yhä suurempi osa ihmisistä kuuluu urheiluseuraan tai harrastaa aktiivisesti jotain liikunnallista lajia. Toisessa ääripäässä on kasvava joukko ihmisiä, jotka eivät harrasta mitään liikuntaa.

Tällä kaikella on ikävä kääntöpuolensa myös terveyden kannalta. Fyysinen passiivisuus tuo mukanaan suuren kirjon erilaisia terveysriskejä. Viimeisimmän tiedon mukaan fyysinen aktiivisuus laskee jopa 13 eri syöpäsairauden riskiä. Syöpää sairastaville liikunta tuo roppakaupalla hyötyjä, niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin.

Vaikka olemme kansakuntana fyysisesti passivoitunut, ei yksilön kuulu syyttää kaikesta itseään. Ympäristömme on vuosien saatossa rakentunut suosimaan fyysistä passiivisuutta. Suuri osa ihmisistä haluaisi harrastaa enemmän liikuntaa. Yleensä liikunnallisen elämäntavan kokeilu päättyy muutamassa viikossa tai parissa kuukaudessa. Elämäntapojen muutos ei ole helppoa. Muutoinhan kaikki liikkuisivat riittävästi ja ruokailisivat terveellisesti.

Elämäntapojen muutos on kuitenkin mahdollista. Fyysisesti aktiivista elämäntapaa ei pitäisi ajatella vaikeana tavoitteena, johon vain harvat ja valitut yltävät. Se ei ole mikään mystinen tila, jonka voi saavuttaa vain verta, hikeä ja kyyneleitä vuodattamalla. Se ei myöskään vaadi sosiaalisen elämän tai muiden elämän nautintojen hylkäämistä. Elämäntapamuutos on jo sanana monille negatiivinen. Se kuulostaa helposti siltä, että koko elämä ja elämäntyyli pitäisi vaihtaa ankeaan suorittamiseen. Onnistuneessa elämäntapojen muutoksessa tärkeintä on tehdä pieniä muutoksia ja ymmärtää, että omien tapojen pysyvä muuttaminen on aikaa vievä prosessi. Matkasta kannattaa yrittää nauttia jo ensi askeleesta lähtien, sillä se tulee olemaan täynnä uusia kokemuksia ja hyvää oloa.

Fyysisen aktiivisuuden lisäys on helpointa toteuttaa lisäämällä arjen aktiivisuutta. Vähennä istumista ja makaamista. Kävele kauppaan ja valitse portaat hissin sijaan. Liikunnan osalta valitse liikuntalaji, josta pidät. Aloita liikkuminen kevyesti tunnustellen. Jos et ole harrastanut liikuntaa pitkään aikaan, on uuden liikuntaharrastuksen aloitus pieni shokki elimistölle. Anna sille aikaa tottua uudenlaiseen kuormitukseen. Aseta itsellesi realistinen tavoite. Joka päiväinen 10 minuutin reipas kävelylenkki tuo mukanaan terveyshyötyjä, joten se voisi olla hyvä ensimmäiseksi tavoitteeksi.

Sama koskee myös lihaskuntoharjoittelua. Sen merkitys toimintakyvyn ylläpidossa ja parantamisessa on kiistaton. Mitä iäkkäämpi ihminen, sitä tärkeämpää on huolehtia lihaskunnosta. Valitse jälleen laji, josta pidät. Kuntopiiri, kahvakuulailu, kuntosali ja erilaiset ryhmäliikuntatunnit ovat hyviä esimerkkejä. Lihaskuntoharjoittelun osalta kannattaa pyytää kokeneemman tai ammattilaisen opastusta. Jo yksi harjoittelukerta viikossa tuo terveyshyötyjä ja lisää lihasvoimaa.

Tavoitteiden asettaminen sekä liikunnan asteittainen lisääminen ovat niitä kivijalkoja, joiden avulla liikunnallinen elämäntapa voidaan saavuttaa. Täydellisyyteen ei tarvitse pyrkiä eikä esimerkiksi viikon tai parin mittainen tauko kaikesta liikunnasta pilaa kenenkään matkaa kohti liikunnallisempaa elämää. Aloittelijalle liikunta voi aluksi tuntua epämiellyttävältä. Tämä tunne kyllä katoaa ja se korvautuu hyvällä ololla, jota sitten lähdetään varta vasten hakemaan lenkkipoluilta. Sinä kyllä onnistut, kunhan muistat edetä maltilla!

Euroopassa vietetään syöpäviikkoa 25.5.-31.5.2020. Pohjois-Savon syöpäyhdistys on valinnut teemakseen ”Sairastuneen liikunta hoitojen aikana ja niiden jälkeen”. Tämän kuullessani nousi kasvoilleni suuri hymy. Liikunta on vihdoin saamassa sen aseman syöpäsairauksien hoidossa, johon sillä tutkitusti on oikeus.

Luonto on taas heräämässä talviuniltaan. Sitä kannattaa käydä katsomassa. Joka päivä.