Mistä voimaa arkeen?

Eeva Mölkänen

Monen perheen elämä ja arki muuttui, kun Korona iski Suomeen. Tilanne aiheutti alkuun paljon hämmennystä ja kaikki jouduimme samaan tilanteeseen. Ilmassa leijui paljon kysymyksiä. Miten tästä selvitään eteenpäin, miten omaiset pärjäävät, miten arki hoidetaan ja voimmeko välttyä vaaralliselta sairaudelta.

Osa perheistä elää arjessa “normaalistikin” eristyksessä ja hyvinkin pitkiä aikoja. Ne, keiden perheessä joku sairastaa syöpää, eristyksessä eläminen on arkea. On hyvä asia nostaa välillä esille, että perheiden arki voi tarkoittaa hyvin erilaisia asioita, eri perheille. Kaikilla on toisinaan haasteita omassa arjessa, isompia tai pienempiä.

Joutuessamme poikkeustilanteeseen monien perheiden voimavarat voivat olla koetuksella, hyvin monesta eri syystä. Osa joutuu elämään taloudellisesti epävarmassa tilanteessa, osa vanhemmista saattaa romahtaa arjen asioiden haasteiden alla. Osa saattaa miettiä omaa roolia muuttuneessa tilanteessa.

Ei ole helppoa ohjata lapsia kouluopinnoissa, samaan aikaan kun itse koittaa tehdä töitä etänä,  jos siihen on mahdollisuus,  hoitaa pieniä lapsia ja valmistaa useampi ateria päivässä, kaiken muun työn ohella. Päivät voivat olla työntäyteisiä ja omalle palautumiselle ei jää välttämättä aikaa. Joku saattaa myös jo ennestään kamppailla elämän haasteiden kanssa ja uuden arjen rakentaminen voi tuntua yksin haasteelliselta. Oma tukiverkko on voinut jo kaventua tai jopa jäädä kokonaan pois.

Kun oma koronan alkuhämmennykseni oli selätetty, lähdin työstämään omaa arkea uudelleen. Priorisoin tehtävät pieniksi kokonaisuuksiksi kalenteriin. Välillä priorisoin yhden päivän vielä pienempiin osiin. Huomasin opintojen ja etätöiden lomassa, että tauotus ja liikunta tahtoivat jäädä. Halusin tehdä ryhtiliikkeen. Tauotin työskentelyä lisää ja pidin pieniä venyttely- ja jumppataukoja, jotka ehkäisivät jumeja istumatyössä. Aloin seisomaan osan etäpalavereista.

Päivän päätteeksi lähden metsään lenkille. Metsässä nollaan itseni ja menen kotiin takaisin levänneenä. Viikonloppuisin olen tehnyt asioita, joista nautin. Luen, maalaan, laulan, samoilen metsässä pitkiä lenkkejä, kuuntelen musiikkia ja valokuvaan paljon. Vaikka päivät venyvät välillä todella pitkiksi, niin näillä ”voimaeväillä” olen jaksanut.

Perheen arkea voi lähteä rakentamaan pienin askelin.  Vähän kerrallaan ja itselleen sopivassa tahdissa. Yksi hyvä tapa voi olla, kirjoittaa paperille. Mistä koostuu oma hyvinvointi, perheen hyvinvointi, mistä nautitte yhdessä perheenä ja millainen on hyvä arki. Hyvä on muistaa, ettei kenenkään tarvitse itse jaksaa kannatella kaikkia asioita yksin, ei edes poikkeustilanteessa.

Pohjois-Savon Syöpäyhdistykseltä saa paljon apua ammattilaisilta ja vertaistukea on saatavilla. Jos mieltäsi askarruttaa jokin asia, älä epäröi olla yhteydessä mukavaan ja lämminhenkiseen työyhteisöön. Tutustu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen palvelutarjontaan tämän linkin kautta

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys, yhteistyössä Osaava vanhemmuus hankkeen kanssa järjestää ”Hyvä arki lapselle -koulutuksen” vapaaehtoisille pe 16.5 ja la 30.5.2020. Lue lisätietoa koulutuksesta tämän linkin kautta

Sain mahdollisuuden yhteisöpedagogin opiskelijan roolissa kirjoittaa teille, tämän pienen blogikirjoituksen. Toimin opiskeluiden ohella osa-aikaisesti Sylvan kuvataideohjaajana syöpäsairaille lapsille ja heidän perheillensä, Kuopion yliopistollisen sairaalan lasten veri- ja syöpätautiosastolla.

Aloitan työharjoittelun Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksellä 20.4.2020. Joten jos sinulla tulee tarvetta käsitellä jotakin sairauteen liittyvää aihetta tai teemaa kuvataiteen keinon, ole rohkeasti minuun yhdessä. Soittamalla suoraan tai laittamalla minulle s-postia.

Ohessa pieni osallistuttava tehtävä, ken haluaa osallistua.

Ehdota asiaa mikä antaa sinulle voimaa? Ehdota ja näe mitä syntyy. Jaetaan voimakuva kaikille nähtäväksi Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen Facebook -sivuille, kun se on valmis. Lähetä ehdotus tämän linkin kautta. Katsotaan mitä syntyy.

Ihmetellään luonnon heräämistä kevääseen.
Nautitaan lisääntyneestä valosta ja arjen pienistä ihmeistä.
Tuetaan toinen toisiamme.

Yhteistyöterkuin: