Musiikista iloa syöpää sairastaville lapsille

Reetta Karhunen

Olen saanut ainutlaatuisen mahdollisuuden tuoda musiikin iloa lasten veri –ja syöpätautien osastolle Kuopion yliopistolliseen sairaalaan muutamana kesänä musiikkipajojen merkeissä. Vaikka musiikki ottaa suuren roolin jokaisen meidän elämässä, koen sen voiman entistä tärkeämpänä näille pienille syöpäpotilaille ja tottakai heidän läheisilleen myös. Musiikin hoitavia keinoja on tutkittu mielin määrin ja olen saanut sen välittömiä vaikutuksia, kuten mielialan kohentuminen tai vireystilan kasvu, huomioida itsekin melko läheltä.

Omat kokemukseni näistä musiikkihetkistä lasten kanssa ovat pelkästään positiivisia ja musiikin vaikutus syöpää sairastavan arjessa on hurjan suuri. Lapsen ei tarvitse kyetä soittamaan tai laulamaan saadakseen musiikista hyvää oloa, vaan jo pelkkä musiikin kuuleminen riittää herättämään aisteja ja tuntemuksia.

Olet varmaan kuullut sanonnan “musiikki yhdistää ihmisiä.” Musiikki on sanatonta keskustelua ja sitä on aivan kaikkialla maailmassa; vaikkei puhuttu kieli olisi yhteistä, niin musiikin kieli on. Kaikkihan me tiedämme kuinka vaikkapa lempikappaleen kuuleminen tuo lohtua tai turvaa, ihania muistoja ja hymyn huulille. Voihan se toki myös itkettää tai tuoda suruakin, mutta se onkin musiikin yksi hienouksista: se jättää meihin muistijäljen uskomattoman syvälle.

Menneen kevään ja kesän poikkeusolojen vuoksi sain idean toteuttaa KYS:ille etäkonsertteja jotka pohjautuivat osastolla olevien lasten ja heidän vanhempiensa kappaletoiveisiin. Vaikka kaikki muu evättäisiin, niin musiikkia on aina!