On kiitoksen aika – Ajatuksia kahden kuukauden harjoittelustani

Anne Tossavainen

Kaksi kuukautta on pian hujahtanut ja harjoittelujaksoni Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksellä on muutamaa päivää vaille loppusuoralla.

On ollut ilo huomata, miten lämminhenkisen vastaanoton sain heti tullessani ensimmäisenä päivänä ovesta sisään. Vaikka kaikilla on omat työnsä ja kiireensäkin, on jokainen ottanut minut harjoittelijana huomioon ja ehtinyt vaihtaa kuulumisia sekä keskustella ja kehittää yhdessä tulevia työ- ja harjoittelutehtäviä kanssani.

Myös yhdistyksen vapaaehtoiset ovat ottaneet minut vastaan avoimin mielin ja oloni on ollut erittäin tervetullut alusta alkaen.

Oli erittäin mukavaa lähteä työstämään heille virkistyspäivää yhtenä oppimistehtävänäni, sillä sain heistä heti lämminhenkisen vaikutelman. Saimme aikaiseksi hyvin arjesta irtiottavan ja rentouttavan päivän yhdessä vapaaehtoisten kanssa. Suuri kiitos heille, että päivästä tuli niin yhteisöllinen, yhdessä me sen teimme!

Olen ollut työelämässä hyvän tovin ennen siirtymistäni koulunpenkille.

Ero, joka on entisessä työelämässäni tähän nykyiseen tulevaan työelämääni, on se, että ihminen kohdataan aidosti, kiireettä ja jokainen on arvokas yksilö. Pinnallisuus ja itsekeskeisyys loistavat poissaolollaan. Pehmeät arvot ovat itsestäänselvyys, eikä pitkälle tule pärjäämään, jos inhimillisyys katoaa itsestä ja työstä. Näihin arvoihin haluan itsekin uppoutua ja tehdä tulevaisuudessa työtä sen eteen, että näille arvoille olisi sijaa ihmisten arkielämässä sekä kaikkialla työelämässä. Jos kadotamme yhteyden toisiimme ja itseemme, paljoa ei jää enää jäljelle.

Maaret Kallion viisain sanoin: ”Pehmeät arvot ovat mitä kovinta valuuttaa, jota on uskallettava puolustaa. Ei saa unohtua, mikä on tärkeintä: rakkaus, inhimillisyys, myötätunto, oikeudenmukaisuus, lempeys ja lujuus. Ihmiselämä. Ihmisenä ihmiselle ja itselle oleminen. On sitkeästi jaksettava pitää pehmeiden arvojen puolia, sillä niissä on kaikki tulevaisuutemme toivo.”

Haluan kiittää loistavia Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen työntekijöitä, että mahdollistitte minulle näin hienon ja opettavaisen harjoittelukokonaisuuden kanssanne. Olette hieno tiimi ja teette mitä arvokkainta työtä, yhdessä. Kiitos tästä kahdesta kuukaudesta jokaiselle, yhteistyössä on voimaa!

Anne Tossavainen yhteisöpedagogiopiskelija Kanssakulkija-ottelussa

Anne Tossavainen