Aikuisten pipoja ja villasukkia kaivataan mm. KYS:llä

Oletko innokas pipojen ja villasukkien tekijä? Haluaisitko tehdä hyvää? Nyt siihen olisi mahdollisuus!

Aikuisille syöpäpotilaille kaivataan pipoja ja sukkia KYS:ssä. Sukkia toivotaan koossa 39-46. Sukkien olisi hyvä olla löysävartisia, koska jalat yleensä turpoavat syöpähoitojen aikana.

Syöpähoitojen jälkeen päänahka on arka, ja sitä suojaamaan tarvitaan pipo. Pipoissa kannattaa villalangan sijaan käyttää puuvillalankaa.

KYS:lle lahjoitettavat pipot ja sukat voi tuoda Pohjois-Savon Syöpäyhdistykselle, Kuninkaankatu 23B, 70100 Kuopio.

Lisäksi aikuisten villasukkia otetaan vastaan myös Varkauden sairaalassa (kuntoutusosasto ja sisätauti-kirurginen osasto). Varkauden sairaalaan lahjoitettavat sukat voi lahjoittaa myös suoraan sairaalaan (Osasto 1, kuntoutusosasto, Savontie 55, 78300 Varkaus). Halutessa sukat voi tuoda myös Syöpäyhdistykselle.

Pipoja voit myös tulla tekemään Hyvän Mielen Pipopajaan 26.11. klo 12-17 Syöpäyhdistyksen toimistolle. Täältä lisätietoa: https://www.pohjois-savonsyopayhdistys.fi/ajankohtaista/tapahtumat/hyvan-mielen-pipopaja/.

Tässä pari pipo-ohjetta:

Syto-myssyn ohje (https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/tee-itse/neulonta/neulo-pehmea-syto-myssy)

Langanmenekki: esimerkiksi Novita Cotton Bamboo (560) unikko vajaa 100 g
Sukkapuikot: 3,5 mm ja 4 tai käsialan mukaan.
Joustinneule suljettuna neuleena: neulo *2 o, 2 n*, toista *–*.Sileä neule suljettuna neuleena: neulo kaikki kerrokset oikein.
Tiheys: 21 s sileää neuletta paksummilla puikoilla = 10 cm.Tee näin: Luo ohuemmille puikoille 104 s ja jaa silmukat neljälle puikolle, 26 s kullekin. Neulo joustinneuletta suljettuna neuleena 3 cm. Vaihda työhön paksummat sukkapuikot ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena.
Kun pipon korkeus on 16 cm, aloita kavennukset.
1. kavennuskerros: *neulo 11 o, neulo 2 oikein yhteen*, toista *–* vielä seitsemän kertaa = 96 s. Neulo yksi välikerros.
2. kavennuskerros: *neulo 10 o, neulo 2 oikein yhteen*, toista *–* vielä seitsemän kertaa = 88 s. Neulo yksi välikerros.
Jokaisella kavennuskerroksella työstä kaventuu 8 s ja kavennusten välistä 1 s. Jatka kavennuksia samaan tapaan joka 2. krs vielä 3 kertaa. Tee sitten kavennukset joka krs, kunnes jäljellä on 8 s.
Katkaise lanka ja vedä se loppujen silmukoiden läpi. Kiristä reikä umpeen ja päättele langanpää. Lopuksi höyrytä pipo kevyesti.

Sisko-myssy: https://www.siskola.fi/siskomyssy/