Kohtaamispaikka suolistosyöpään sairastuneen läheisille

Colores – Suomen Suolistoyhdistys ry on julkaissut verkkosivuston suolistosyöpään sairastuneen läheisille.  Uusien verkkosivujen on tarkoitus toimia kohtaamispaikkana läheisille.

Läheiset ovat usein sairastuneen tärkeimmät kannattelijat, ja koronaviruspandemian aikana heidän roolinsa tärkeys on entisestään korostunut. Kuitenkin edellytykset läheisten oman jaksamisen tukemiseen ja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen ovat heikentyneet.

Tieto ja tuki nyt yhdessä paikassa

Kohtaamispaikka läheisille -verkkosivuilla halutaan tarjota tietoa ja tukea sekä mahdollisuus vertaistuelliseen keskusteluun. Vaikka sivuston asiasisältö keskittyy suolistosyöpään, käsitellään sivustolla toteutettavissa videotapaamisissa ennen kaikkea läheisen jaksamiselle ja mielenhyvinvoinnille keskeisiä teemoja. Myös tietolähteisiin on koottu hyvin laajasti läheisille hyödyllistä aineistoa.

Pääset Kohtaamispaikka läheisille -verkkosivulle alla olevasta linkistä.

Ensimmäiset videotapaamiset järjestetään Zoom-alustalla 3.6. ja 17.6. klo 17–18. Videotapaamisissa on mukana psykologi Ulla Kanttura ja hän alustaa vertaistuellista keskustelua käyttäen Läheisten kortteja, jotka ovat oiva työkalu syöpään sairastuneen läheiselle pohtia omia tunteita, jaksamista ja hyvinvointia arjen muutoksessa. Videotapaamiset ovat ilmaisia ja ilmoittautuminen videotapaamiseen on helppoa Kohtaamispaikka läheisille -verkkosivuilla.

Mukaan ovat tervetulleita kaikki, jotka kaipaavat tietoa ja vertaistukea. Läheisten mielen päällä olevat asiat ovat usein samanlaisia syöpätyypistä riippumatta.

Suomenkieliset verkkosivut ovat osa DiCE:n projektia.

Kohtaamispaikka läheisille -verkkosivusto on Digestive Cancers Europen projekti, jossa on mukana kolme maata, Portugali, Puola ja Suomi. Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistys ry on Digestive Cancers Europen jäsen ja edustettuina järjestön hallituksessa.

Lisätietoja:

Coloresin toiminnanjohtaja Jenni Tamminen-Sirikiä, jenni.tamminen@colores.fi

Coloresin järjestökoordinaattori Sonja Partanen, sonja.partanen@colores.fi

Coloresin verkkosivut: Tietoa ja tukea suolistosyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen (colores.fi)

Katso DiCE:n tiedote tästä englanniksi:  New Carers Portal Offers Support to Informal Carers (digestivecancers.eu)