Maailman syöpäpäivä 4.2.2020

Maailman syöpäpäivää vietetään 4. helmikuuta. Päivän teema ”Minä olen ja minä tahdon” kuvastaa vahvasti yksilöiden, niin syöpää sairastavien kuin ammattilaisten, sitoutumista ja halua toimia syövän hoidon kehittämiseksi sekä syöpätietoisuuden vahvistamiseksi.

Joka kolmas sairastuu elämänsä aikana syöpään. Syöpä herättää hyvin monenlaisia ajatuksia – se pelottaa ja ahdistaa. On lohduttavaa tietää, että Suomessa syövän hoidon tulokset ovat sekä eurooppalaisittain että maailmanlaajuisesti vertailtuna huippuluokkaa. Nykykeinoin syöpä pystytään yhä useammin parantamaan tai ainakin syövän aiheuttamia oireita voidaan hoitaa ja sairauden etenemistä hidastaa. Lisäksi Syöpäjärjestöt tarjoavat erilaista psykososiaalista tukea kaikille, joita syöpä on koskettanut.

Maailman syöpäpäivänä julistetaan syöpähaaste

Syöpähaasteen tavoitteena on mm. lisätä kansalaisen tietoisuutta Euroopan komission missioista: Eurooppa on satsaamassa syövän ehkäisyyn ja parantamiseen miljardi euroa vuosina 2021-2027.

Suomi järjestää kansalaisille, tutkijoille ja yrityksille aloitekilpailun, jolla kerätään ideoita, kuinka syövän ehkäisyä, hoitoa ja potilaiden osallisuutta voitaisiin parantaa. Kilpailuaika on 4.-23.2. ja finaali järjestetään 16.3. Helsingin yliopiston Tiedekulmassa. Haasteen verkkosivut aukeavat 4.2. osoitteessa  http://syopahaaste.fi ja samaan paikkaan ohjaavat myös osoitteet syöpähaaste.fi sekä cancerchallenge.fi.

Maailman syöpäpäivä Kuopiossa

Itä-Suomen yliopisto, Itäinen syöpäkeskus/Kuopion yliopistollinen sairaala sekä Pohjois-Savon Syöpäyhdistys järjestävät maailman syöpäpäivänä kaikille avoimia ja maksuttomia yleisötapahtumia klo 12 alkaen.

KLO 12-16 Avoimet ovet Pohjois-Savon syöpäyhdistys (Kahvitarjoilu)

Tervetuloa tutustumaan Pohjois-Savon syöpäyhdistyksen työhön ja toimintaan, Kuninkaankatu 23, 70100 Kuopio.

KLO 13-14 UEF tiedekahvila tarjoilee: syövän uudet hoitomuodot

Tule kuulemaan syövän uusista hoitomuodoista ja syöpätutkimuksesta Itä-Suomen yliopiston tiedekahvilaan maailman syöpäpäivänä! Itä-Suomen yliopisto tarjoaa kahvin/teen ja kahvileivän 50 ensimmäiselle.

Paikka: Kuopion yliopistollisen sairaalan pääaulan kahvila

Outi Kuittinen, professori, Itä-Suomen yliopisto ja Kristiina Tyynelä-Korhonen, syöpäkeskuksen osaamiskeskusjohtaja, KYS

KLO 16.15-18.30 Luentotilaisuus: Ajankohtaista syövänhoidossa ja tutkimuksessa

Paikka: Kuopion kaupungintalon juhlasali