Puijo Wolley Juniorit mukaan Nuuskaton urheilu -toimintamalliin

Lentopalloseura Puijo Wolley Juniorit ottaa käyttöönsä Nuuskaton urheilu -toimintamallin, joka sisältää materiaaleja ja vinkkejä nuuskattoman urheilun pelisääntöjen laatimiseksi seuroissa, nuuskan käytön puheeksi oton välineitä sekä vinkkejä nuuskan käytön lopettamiseen ja nuoren tukemiseen. Toimintamalli on kehitetty vuonna 2021 Syöpäjärjestöjen, EHYT ry:n ja Suomen Olympiakomitean yhteistyönä.

”Meille on tärkeää, että harrastaminen seurassamme tuottaa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tehtävämme on laji- ja liikuntataitojen opettamisen lisäksi edistää terveyttä ja ohjata kohti terveellisiä elämäntapoja sekä elinikäisen liikkumisen tapaa. Lasten ja nuorten kehityksen ja kasvun tukeminen niin ihmisenä kuin urheilijana on seuramme toimintaa ohjaava ajatus. Nuuskaton urheilu -toimintamalli antaa meille ohjeistusta ja keinoja kasvattaa päihteettömään elämäntapaan. Se myös antaa varsinkin nuorille harrastajillemme työkalut ja rohkeutta tehdä omia, tietoon perustuvia valintoja oman elämänsä osalta. On helpompi päästä seuralle asetettuihin tavoitteisiin, kun voimme tukeutua tässä asiassa Syöpäjärjestöjen, EHYT ry:n ja Olympiakomitean luomiin ohjeistuksiin ja rakenteisiin sekä varsinkin saada opastusta ja koulutusta kotipaikkakunnalla tähän kaikkeen liittyen”, kertoo Puijo Wolley Junioreiden toiminnanjohtaja Maarit Viljakainen.

Toimintamalli räätälöidään aina yhteistyössä mukaan lähtevän seuran näköiseksi. Toimintaan lähteminen on urheiluseuroille maksutonta. Toimintamallia Pohjois-Savossa edistävät Pohjois-Savon Syöpäyhdistys, Syöpäjärjestöt, Kuopion kaupungin ehkäisevä päihdetyö ja EHYT ry.

Lisätietoa ja yhteydenotot:

anne.rautiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi  p. 044 523 6996