Sädehoidon hyvät käytännöt -luento 22.5.

Syöpädiagnoosi voi olla ahdistavaa ja pelottavaa aikaa potilaille ja heidän läheisilleen. Itse hoitoprosessi, toipuminen ja tulevaisuus hoitojakson jälkeen voi herättää kysymyksiä.

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys järjestää luentotilaisuuden, jossa syöpätautien erikoislääkäri Kristiina Vuolukka ja ylifyysikko Jan Seppälä kertovat sädehoidosta syövän hoitomuotona alkaen diagnoosista ja ulottuen hoidon jälkeiseen aikaan. Kysymyksiin vastaamassa on myös röntgenhoitaja Minna Loukkola.

– Sädehoidosta vastaa moniammatillinen ryhmä sairaalassa ja jokaisen potilaan hoidon suunnitteluun osallistuu lääkäri, sairaalafyysikko, röntgenhoitajat.

– Jokaisen potilaan hoito suunnitellaan vastaamaan potilaan anatomiaa ja sairautta.

– Säteilyturvallisuutta ja sädehoitolaitteiden toimintaa ja sädehoidon laatua valvotaan tarkasti ja säännöllisesti.

-Hoidon suunnittelu ja hoitolaitteet kehittyvät jatkuvasti, tämän vuoksi sädehoito ja itse säteilyannos pystytään kohdistamaan yhä tarkemmin itse hoidettavaan kohteeseen välttäen terveitä kudoksia.

Kysin erityisvastuualueella on käynnistetty Itäisen syöpäkeskuksen aloitteesta sädehoidossa yhtenäistämisprojekti, jossa sädehoidon kohdealueita yhtenäistetään. Ylifyysikko Jan Seppälä on vetänyt projektia ja hän on valmis antamaan lisätietoja projektista.

Luento pidetään Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksellä, Kuninkaankatu 23B, keskiviikkona 22.5. klo 16.30 – 18.00.

Lisätietoja antaa Pirjo Airaksinen, puh. 050 561 8511, pirjo.airaksinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.