Tutkimus: Syöpäpotilaiden terveyttä edistävistä elintavoista

Itä-Suomen yliopisto toteuttaa haastattelututkimuksen syöpäpotilaiden terveyttä edistävistä elintavoista.

Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ikääntyneiden syöpäpotilaiden kokemuksia terveyttä edistävistä elintavoista ja niihin saadusta tuesta sekä tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää ikääntyneille kohdennettujen palveluiden suunnittelussa sekä aiheeseen liittyvässä sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa ja jatkotutkimuksessa.

Tutkimukseen etsitään nyt haastateltavia:

”Haastattelen tutkimusta varten yli 65-vuotiaita syöpäpotilaita tutkimusteemaan liittyen. Haastattelut toteutetaan joko puhelimitse tai haastateltavan kotona, vallitsevaan koronatilanteeseen liittyvät rajoitukset huomioiden. Haastatteluun kuluu aikaa noin 45–60 minuuttia,
ja ne nauhoitetaan tutkimusaineiston analysointia varten. Tutkimusaineistoa käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti.
Tämä tutkimus on terveystieteiden maisteritutkintooni kuuluva progradu -tutkielma, jonka tulokset julkaistaan tutkimuksen valmistuttua Itä-Suomen yliopiston kirjaston sähköisessä tietokannassa. Tuloksista kerrotaan myös Syöpäyhdistyksen sivuilla sekä mahdollisesti aihetta käsittelevissä tilaisuuksissa.

Sovellut tutkimukseen, mikäli:
• Olet yli 65-vuotias
• Asut kotona (ei esim. palveluasuminen)
• Sairastat syöpää (mikä tahansa syöpätyyppi)
• Syöpähoitosi ovat käynnissä tai olet saanut hoitoa syöpääsi aiemmin

Ota yhteyttä puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostilla, mikäli olet kiinnostunut osallistumaan tutkimukseen. Annan mielelläni lisätietoja tutkimuksesta ja siihen osallistumisesta.”

Kiittäen
Salla Tukiainen
TtK, sairaanhoitaja
Itä-Suomen yliopisto (UEF)