Vapaaehtoinen valokeilassa: Arja

Vapaaehtoinen valokeilassa on kuukausittain ilmestyvä juttusarja yhdistyksemme vapaaehtoisista. Vapaaehtoisia toimii erilaisissa tehtävissä, kuten saattohoidon vapaaehtoisina, vertaistukihenkilöinä, tapahtuma-vapaaehtoisena, kirpparin ja paikallisosastojen vapaaehtoisina.

Ensimmäisenä juttusarjassa haastatellaan Arjaa, joka toimii saattohoidon vapaaehtoisena Lehtola-kodissa.

Kuka olet?
Olen Arja Moilanen Kuopiosta ja olen toiminut vapaaehtoisena vuoden 2018 alusta. Perheeseeni kuuluu mies ja kaksi jo kotoa muuttanutta lasta. Päivätyöni lisäksi tykkään liikkua monella tavalla, hiihto ja pyöräily mieluisimpia lajeja. Kotosalla rentoudun kirjoja lukemalla, kissa kainalossa.

Mitä vapaaehtoistoimintaa teet ja mitä se pitää sisällään?
Toimin saattohoidon vapaaehtoisena Lehtola-kodissa. Käyn siellä yleensä kerran viikossa tai kahden viikon välein, ja vierailu kestää yleensä tunnista kahteen. Minulle mieluisinta on tarjota hemmottelua, kuten jalka- ja käsihoitoa sekä hierontaa. Joskus on mahdollista käydä ulkona tai vain olla ja rupatella, ihan ihmisten toiveiden mukaan.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan yhdistyksemme vapaaehtoistoimintaan?
Lähdin toimintaan mukaan sen jälkeen kun olin nähnyt äitini kuolevan syöpään. Niin läheltä katsottuna tuntui, että pienillä asioilla voi olla suuri merkitys. Ja miten ihmisten kohtaamiseen sisältyy keskustelun lisäksi sanatonta viestintää, kuten kosketusta ja läsnäoloa. Tuntui, että minulla olisi jotain annettavaa kokemukseni jälkeen.

Mitä toiminta sinulle merkitsee?
Saan toiminnasta todella paljon, niistä ihanista persoonista, joita olen kohdannut ja vietetyistä yhteisistä hetkistä. Ei kuolema ole aina päällimmäisenä keskusteluissa, vaan aiheet ovat elämän makuisia. Minua saatetaan kiittää, mutta koen saaneeni itse yhtä paljon takaisin.

Mikä on ollut merkityksellinen kokemus vapaaehtoisena, jonka haluat jakaa
On ollut tosi monta merkityksellistä tapaamista, vaikea mainita yhtä. Ehkä ensimmäinen saattohoidettavani oli sellainen josta sain voimaa. Hän sanoi viimeisellä kerralla ettei olisi selvinnyt tästä ilman minua.

Mitä terveisiä haluat sanoa henkilölle, joka miettii vapaaehtoistoimintaan ryhtymistä?
Vapaaehtoiseksi voi tulla omana itsenään, eikä erityiskykyjä tarvitse olla. Minusta tuntuu, että tavallinen ihminen jolla on auttamishalua pärjää hyvin. Pitää myös pystyä kuuntelemaan, puhuminen on toisarvoista.

Mitä odotuksia sinulla on tälle vuodelle 2022?
Toivon tältä vuodelta ensinnäkin sitä, että pääsemme koronasta eroon. Voisimme tavata ihmisiä vapaammin ja ilman maskeja. Toivon, että kaikki tarvitsevat saisivat kunnollista saattohoitoa myös niissä paikoissa, joissa siihen ei ole yhtä hyviä valmiuksia kuin Lehtolassa. Ilon hetkiä kaikille!

Kiinnostuitko saattohoidon vapaaehtoistoiminnasta? Saattohoidon vapaaehtoiseksi voit hakea nyt! Koulutus järjestetään maaliskuussa. Hakuaika helmikuun loppuun. Lisätietoa koulutuksesta: https://www.pohjois-savonsyopayhdistys.fi/ajankohtaista/tapahtumat/kuopio-tukihenkilokoulutus/