Vapaaehtoinen valokeilassa: Ave

Vapaaehtoinen valokeilassa on kuukausittain ilmestyvä juttusarja yhdistyksemme vapaaehtoisista. Vapaaehtoisia toimii erilaisissa tehtävissä, kuten saattohoidon vapaaehtoisina, vertaistukihenkilöinä, tapahtuma-vapaaehtoisena, kirpparin ja paikallisosastojen vapaaehtoisina.

Seuraavana juttusarjassa haastatellaan Avea, joka toimii mm. erilaisissa tapahtumissa vapaaehtoisena.

Kuka olet?
Olen 65-v eläkeukko Kuopiosta. Asutaan vaimon kanssa kahdestaan Puijonlaaksossa, lapset ovat lentäneet jo maailmalle. Tärkeimpiä harrastuksia ovat retkeily kotimaassa vaimon ja ystävien kanssa, metsänhoitotyöt ja liikunta hiihtäen, kävellen ja kuntosalilla hikoillen. Matkustelu maailmalla on nyt ollut tauolla mutta siihen varmaan palataan.

Mitä vapaaehtoistoimintaa teet ja mitä se pitää sisällään?
Olen mukana järjestämässä P-Savon syöpäyhdistyksen ja paikallisosaston erilaisia tapahtumia joulujuhlista muotinäytöksiin ja erilaisiin retkiin.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan vapaaehtoistoimintaan?
Vaimo oli ollut mukana toiminnassa ja muutaman vuoden. Noin 15 vuotta sitten Joulujuhlaan tarvittiin joulupukkia ja sillä tiellä ollaan.

Mitä toiminta sinulle merkitsee?
Vapaaehtoisena olen saanut tutustua yhdistyksen monipuoliseen toimintaan, jota se tekee syöpään sairastuneiden ja heidän omaistensa hyväksi. Varsinkin näin eläkkeellä, kun on aikaa, tuntuu mielekkäältä olla mukana tässä tärkeässä vapaaehtoistoiminnassa. Toiminnan kautta olen saanut uusia hyviä ystäviä ja kavereita.

Mikä on ollut merkityksellinen kokemus vapaaehtoisena, jonka haluat jakaa?
Ei ole vain yhtä jaettavaa kokemusta vaan on aina mukava nähdä tapahtumiin osallistujien iloisia ja tyytyväisiä ilmeitä niin tapahtumien aikana kuin niiden jälkeenkin. Hymyillään kun tavataan.

Mitä terveisä haluat sanoa henkilölle, joka miettii vapaaehtoistoimintaan ryhtymistä?
Kyllä kannattaa lähteä mukaan toimintaan. Vapaaehtoistoiminta antaa enemmän kuin ottaa. Meitä miehiä on toiminnassa mukana vähemmän,  nyt ”äijätkin” reippaasti mukaan toimintaan.

Mitä odotuksia sinulla on vuodelle 2022?
Toivon että sota Ukrainassa loppuu mahdollisimman nopeasti ja Koronakin kaatuu. Odotan myös hyvää retkeilykesää. Tavoitteena on käydä vaimon kanssa vähintään 10 kansallispuistossa lähialueen retkeilyä unohtamatta. Ai niin ja Suomi voittaa maailmanmestaruuden jääkiekossa. Tampereella tavataan!

Lisätietoa vapaaehtoistoiminnasta: