Vapaaehtoinen valokeilassa: Esa

Vapaaehtoinen valokeilassa
 on kuukausittain ilmestyvä juttusarja yhdistyksemme vapaaehtoisista. Vapaaehtoisia toimii erilaisissa tehtävissä, kuten saattohoidon vapaaehtoisina, vertaistukihenkilöinä, tapahtuma-vapaaehtoisena sekä kirpparin ja paikallisosastojen vapaaehtoisina.

Seuraavana juttusarjassa haastatellaan Esaa. Hän toimii saattohoidon vapaaehtoisena Lehtola-kodissa potilaiden ja läheisten iloksi. Alta pääset lukemaan Esan tarinan.

Kuka olet?
Olen Esa. Asun vaimoni kanssa Kuopiossa. Tyttären perhe ja touhukkaat lapsenlapset kuuluvat tärkeänä osana elämäämme. Käyn vielä töissä, toimin sairaanhoitajana Mehiläisessä. Harrastan uimista, kirjojen lukemista / kuuntelua ja neulomista.

Mitä vapaaehtoistoimintaa teet ja mitä se pitää sisällään?
Olen Pohjois-Savon syöpäyhdistyksen saattohoidon vapaaehtoinen. Käyn Harjulan sairaalan saattohoito-osastolla. Käynnit ovat kohtaamisia. Saattohoidon kohtaamiset asiakkaan / omaisen kanssa ovat ainutkertaisia, perustuen vapaaehtoisuuteen. Hoitoon saapuessa henkilökunta kertoo vapaaehtoistoiminnasta ja kysyy, haluaako asiakas tavata vapaaehtoisia. Usein tuettava kertoo pitkistä päivistä ja yksinäisyydestä, toisen läsnäolo tuo lohtua ja turvallisuutta, välittämisen tunnetta. Joskus sanoja ei tarvita, pelkkä läsnäolo ja käden puristus viestii läsnäolon tarpeellisuudesta. Syöpäyhdistys on huolehtinut osastolle erilaisia viriketarvikkeita. On kirjoja, cd-soittimia ja cd-levyjä. Hemmottelukärri sisältää käsien- ja jalkojenhoito välineitä ja ihonhoito tuotteita. Itse pyrin siihen, että jokainen kohtaaminen antaa molemmille osapuolille mahdollisuuden olla oma itsensä. Alku on usein tunnustelua, mutta vastapuolen mukaantulo luo tilanteen. Keskustelu voi liikkua yleisellä tasolla, arkisissa asioissa tai se voi mennä suoraan nykyhetkeen ja tuettavan omaan tilanteeseen. Tuettavalla voi olla omia toiveita ja ne muuttuvat ajan myötä. Maalata taulu, nähdä vielä seuraava vuodenaika, käydä ongella, saada levätä kivuttomana, kokea hyvä kuolema. Toiveita muita kohtaan, toiveet puolison, perheen, ystävien puolesta.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan yhdistyksemme vapaaehtoistoimintaan?
Kuolema on ollut itselleni hyvin luontevan tuntuinen osa elämänkaarta. Lapsuuden naapurissa asui minun kummimummoni. Kun hän oli reilut kahdeksankymmentävuotias, olin huolissani hänen voinnistaan. Hän oli hyvin rauhallinen ja ilmoitti, ettei hän tänne istukkaaksi ole tullut. Vuoronsa kullakin. Toimin ennen sairaanhoitajan uraani patologian osastolla preparaattorina. Kuolema laittaa meidät samalle viivalle, olipa elämänpolku millainen hyväänsä. Kohdallani on asiat mietitty valmiiksi, sillä istukkaaksi en minäkään tänne jää. Arkku ja tuhkauurna ovat omatekoiset ja olleet valmiina jo parikymmentä vuotta. Hoitotahtokin on tallennettu Oma-Kantaan.

Mitä toiminta sinulle merkitsee?
Vapaaehtoistoiminta tuo hyvää mieltä myös toimijalle. Koen, että pystyn tuomaan läsnäoloa, tukea ja toivoa autettavalle. Jokaisella on oma tarinansa. Jokaisesta kohtaamisesta jää jotakin myös omaan reppuun. Elämän merkityksellisyys lienee toisen auttaminen, muutenkin kuin vain saattohoidossa.

Mikä on ollut merkityksellinen kokemus vapaaehtoisena, jonka haluat jakaa?
Minulle merkityksellisiä hetkiä on tunne ystävyydestä, tunne, että voi jakaa yhteisiä ajatuksia, kuulla ja aistia tuettavaa painavat asiat ja purkaa sitä kautta ahdistusta. Olen oppinut teitittelemään vieraita ihmisiä, kerran saatossa ollut vanhus sanoi, että täällä voi sinutella ja olla muutenkin paljaana kuin saunassa. Niinhän se on. Vältän itkemistä tuettavan kanssa, mutta joskus poistuttuani paikalta haluan oman hetken.

Mitä terveisiä haluat sanoa henkilölle, joka miettii vapaaehtoistoimintaan ryhtymistä?
Avoin sydän ja avara mieli, aito halu auttaa toista. Ja miten se meni; kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Ei tarvitse olla täydellinen. Vapaaehtoistyön muodot voi olla toiminnalliset tai pelkästään läsnä olevat. Koulutus, opastus, työnohjaus antavat tuen ja ne on hyvin hoidettu. Koordinaattorin tuki vapaaehtoiselle on korvaamaton. Vapaaehtoistoiminta voi olla myös syklistä, itsekin käyn joskus tiuhempaan tahtiin osastolla ja joskus tulee aikoja, jolloin esim. työ vetää mehut, silloin on lupa levätä, myös vapaaehtoistyöstä.

Mitä odotuksia sinulla on tälle vuodelle 2023?
Vuosi 2023 on ollut paluuta arkeen koronapandemian jälkeen. Kaikki toiminnot eivät ole vieläkään vanhalla mallilla. Kovasti odotetaan esim. yhteisiä kahvihetkiä omaisten kanssa, sillä yhteiset surun- ja ilon hetket lohduttavat kaikkia. Myös vapaaehtoisten yhteiset koulutukset ja vapaamuotoiset tilaisuudet voimaannuttavat meitä vapaaehtoisia. Kiitos niistä!

Kiitos Esa vapaaehtoisuudestasi!

Kiinnostuitko vapaaehtoisuudesta. Lisätietoa vapaaehtoistoiminnasta sekä koordinaattoreiden yhteystiedot löydät täältä: