Vapaaehtoinen valokeilassa: Heikki

Vapaaehtoinen valokeilassa on kuukausittain ilmestyvä juttusarja yhdistyksemme vapaaehtoisista. Vapaaehtoisia toimii erilaisissa tehtävissä, kuten saattohoidon vapaaehtoisina, vertaistukihenkilöinä, tapahtuma-vapaaehtoisena, kirpparin ja paikallisosastojen vapaaehtoisina.

Seuraavana juttusarjassa haastatellaan Heikkiä, joka toimii Aarre kirpparin vapaaehtoisena.

Kuka olet?
Olen 68-vuotias Kuopiossa asuva eläkeläinen. Asumme nyt vaimoni kanssa kahdestaan, sillä kaikki kolme aikuista lastamme ovat muuttaneet muualle Suomeen. Harrastan lukemista ja kuntoilua Puijolla ja muutama keräilyharrastus pitää virkeänä. Välillä kirjoittelen lyhyitä tarinoita pöytälaatikkoon lähinnä omaksi iloksi.

Mitä vapaaehtoistoimintaa teet ja mitä se pitää sisällään?
Olen vapaaehtoistyöntekijänä Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen kirpputorilla Kuopiossa. Työ sisältää lahjoitustavaran vastaanottoa, sen hinnoittelua, hyllytystä ja myyntiä ja varaston järjestelytehtäviä. Myös vaimoni on töissä samalla kirpputorilla.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan vapaaehtoistoimintaan?
Vuonna 2010 menin kirpputorille katsomaan löytyisikö sieltä vanhoja kirjoja. Olihan siellä hiukan parilla hyllyllä myyntipuolella, mutta varastossa paljon enemmän laatikoissa ja kasoissa. Kävin hyllyt ja varaston läpi ja kerroin varastossa olevan monia hyviä kirjoja. Ihmettelin, miksi niitä ei ollut laitettu myyntipuolelle. Sain luvan järjestellä kirjoja varastossa ja vaihtaa parempia kirjoja myyntipuolelle. Parin järjestelykäynnin jälkeen kirpputorin väki ehdotti minulle tulemista mukaan vapaaehtoistyöhön. Kuulemma miesvoimaa usein kaivattaisiin järjestelytehtäviin. No pakkohan oli suostua, kun kerran pyydettiin.

Mitä toiminta sinulle merkitsee?
Olin ollut koko elämäni ennen teknisissä ja teollisuuteen liittyvissä tehtävissä, joten on ollut mielenkiintoista vaihtaa myynti- ja palvelupuolen tehtäviin ja työhön. Kirpputorilla käy monenlaisia asiakkaita ja monista on tullut tuttuja minulle. Ilmapiiri on mukava ja pidän myyntityöstä. Joka päivä tulee uutta tavaraa ja mielenkiintoista aina nähdä mitä laatikoista ja pusseista tulee esille. Pysyy myös virkeänä, kun tapaa uusia ihmisiä ja keskustelee heidän kanssaan. Ja ennen kaikkea työ on tärkeää, sillä kirpputorin kaikki tuotot menevät syöpäpotilaiden toimintaan. Eläkeläisenä on vain aikaa, joten mielekästä käyttää siitä osa hyvään työhön.

Mikä on ollut merkityksellinen kokemus vapaaehtoisena, jonka haluat jakaa?
Lähes 12 vuotta kirpputorilla töissä olleena olen nähnyt, että meitä ihmisiä on monenlaisia, mutta kaikki yhtä tärkeitä. Myös paremmin olen oppinut ymmärtämään elämää; kerran me synnytään, on lapsuus, on nuoruus ja keski-ikä ja lopulta vanhuus ja monet vaivat ja sairaudet. Tämä on kaikkien osa.

Mitä terveisiä haluat sanoa henkilölle, joka miettii vapaaehtoistoimintaan ryhtymistä?
Tänä päivänä on paljon yksinäisyyttä. Vapaaehtoistyössä saa tavata monenlaisia ihmisiä, saa ystäviä ja voi kertoa muille ajatuksiaan. Voi tehdä tärkeää työtä. Työllä on joku merkitys. Aikaa monella on, monella ei ole muuta kuin aikaa. Vapaaehtoistoimintaan tulee kuitenkin sitoutua, sitä ei välttämättä voi tehdä vain silloin kuin huvittaa.

Mitä odotuksia sinulla on tälle vuodelle 2022?
Yritän pysyä terveenä ja huolehtia kunnostani, vaikka nyt 68-vuotiaana kaikenlaista pientä vaivaa on alkanut olla. Odottelen myös kevättä ja kesää. Aikomus vierailla lasten luona Etelä- ja Itä-Suomessa. Myös lapsenlapsien näkeminen ja heidän elämän seuraaminen on tärkeää.
Tervetuloa kirpputorille uudetkin asiakkaat!