Vapaaehtoinen valokeilassa: Heli

Vapaaehtoinen Heli

Vapaaehtoinen valokeilassa on kuukausittain ilmestyvä juttusarja yhdistyksemme vapaaehtoisista. Vapaaehtoisia toimii erilaisissa tehtävissä, kuten saattohoidon vapaaehtoisina, vertaistukihenkilöinä, tapahtuma-vapaaehtoisena, kirpparin ja paikallisosastojen vapaaehtoisina.

Seuraavana juttusarjassa haastatellaan Heliä, joka toimii mm. vertaisryhmänohjaajana.

Kuka olet?
Olen Heli Kemppainen ja työskentelen Savon ammattiopistossa koulutuspäällikkönä. Rakkaita harrastuksia ovat vapaaehtoistoiminta lähinnä syöpäyhdistyksellä, liikunta eri muodoissa, mökkeily, luova toiminta käsillä tehden, mm. keramiikkatyöt sekä loma-asunnollani Tuusniemellä kevytyritys Hyvän olon EkoKellari. Perheeseeni kuuluu aviopuoliso Ilkka sekä Tampereella asuva tyttäreni Saara avopuolisonsa Markuksen kanssa. Itse sairastuin ensimmäisen kerran melanoomaan –15 ja toinen löydös -21. Vuonna –17 sairastuin rintasyöpään. Täytyy sanoa, että kun olin jo sisällä tässä ihanassa porukassa, niin silloin huomasin vertaistuen voiman. Päätin, että jos tästä selviä, niin haluan olla jakamassa muille tarvitseville tätä vertaistukea.

Mitä vapaaehtoistoimintaa teet ja mitä se pitää sisällään?
Olen ollut syöpäyhdistyksen jäsenenä 25 vuotta ja aktiivitoimijana noin 10 vuotta. Alkuun tulin Ilonat naistoimikuntaan, jossa puuhastelemassa on mahtavaa naisenergiaa ja muutama mieskin. Olen kouluttautunut vertaistukihenkilöksi ja tuettavia onkin ollut jonkin verran. Viimeisimpänä kouluttauduin vertaisryhmänohjaajaksi ja keväällä 22 toteutui ensimmäinen oma ryhmä toisen vertaisryhmänohjaajan kanssa. Suunnitelmassa on keväälle 23 teemailta hyvinvointiin liittyen. Toimin myös syöpäyhdistyksen hallituksessa varajäsenenä. Olen myös kouluttautunut OLKA toimintaan Kuopion yliopistollisessa sairaalassa, missä toiminta on alkamassa. Minua voi varata OLKA järjestelmän kautta juttelemaan, kahvittelemaan jne. Kysin tiloissa sinulle sopivaan paikkaan.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan vapaaehtoistoimintaan?
Etsin ja kokeilin erilaisia vapaaehtoistoimintoja ja sopivaa ei tuntunut löytyvän. Kun itse sairastuin, niin silloin koin vertaistuen tärkeyden omalla kohdallani. Noin 10 vuotta sitten osallistuimme mieheni kanssa Juho-Pekka Saloranta -rahaston hyväntekeväisyysillalliselle toisessa seurueessa ja minut oli mieheni kanssa plaseerattu naistoimikunta Ilonoiden pöytään. Ilta oli ratkiriemukas ja illan päätteeksi minut oli värvätty kyseiseen toimintaan – eikä ole kaduttanut 😊

Mitä toiminta sinulle merkitsee?
Toiminta on minulle sydämenasia ja koen, että tämä voimaannuttaa minua ja työ on tärkeää. Ympärilläni on ihmisiä, jotka voivat sanoa, että tiedän kyllä, miltä sinusta tuntuu. Erittäin tärkeää on myös syöpäyhdistyksen ihanat työntekijät, jotka vilpittömästi arvostavat tätä vapaaehtoistyötä sekä minulla on tunne, että vertaisryhmänohjaajana minuun luotetaan.

Mikä on ollut merkityksellinen kokemus vapaaehtoisena, jonka haluat jakaa?
Kohtaamiset omien vertaistuettavien kanssa erilaisine kysymyksineen ja palaute jälkikäteen, että vertaistuettava sai näkemystä ja voimaa jatkaa eteenpäin.

Mitä terveisä haluat sanoa henkilölle, joka miettii vapaaehtoistoimintaan ryhtymistä?
Jos sinusta tuntuu siltä, että haluat tehdä tätä vapaaehtoistoimintaa sydämellä, niin lähde mukaan. Mutta muista, että tämän pitää voimaannuttaa sinua, eikä kuluttaa!

Mitä odotuksia sinulla on vuodelle 2023?
Odotan innolla, että saadaan toteutumaan keväällä vaikka yksi teemailta, jossa toimin vertaisryhmänohjaajana. Myös OLKA toiminta Kysissä saataisiin koronan jälkeen startattua käyntiin.

Kiitos Heli vapaaehtoisuudestasi!

Lisätietoa vapaaehtoistoiminnasta: