Vapaaehtoinen valokeilassa: Miia

Vapaaehtoinen valokeilassa on kuukausittain ilmestyvä juttusarja yhdistyksemme vapaaehtoisista. Vapaaehtoisia toimii erilaisissa tehtävissä, kuten saattohoidon vapaaehtoisina, vertaistukihenkilöinä, tapahtuma-vapaaehtoisena sekä kirpparin ja paikallisosastojen vapaaehtoisina.

Seuraavana juttusarjassa haastatellaan Miia, joka on kouluttautunut vertaistukihenkilöksi.

Kuka olet?
Olen Miia ja asun Joroiten Kuvansissa. Harrastan kuntosalia, uintia ja koirien kanssa puuhastelua.

Mitä vapaaehtoistoimintaa teet ja mitä se pitää sisällään?
Jos kunnallisessa päätöksenteossa oleminen luetaan vapaaehtoistoiminnaksi niin sitä. Olen Joroisten teknisessä lautakunnassa. Lisäksi olen aloitteleva vertaistukihenkilö, joka on käynyt koulutuksen.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan yhdistyksemme vapaaehtoistoimintaan?
Halu auttaa ja antaa sairastuneille ja heidän läheisilleen tukea omakohtaisen kokemuksen pohjalta.

Mitä toiminta sinulle merkitsee?
Antaa lisää sisältöä elämään. Ja toki se merkitsee minulle myös sitä että saan siitä iloa että voin auttaa jotakuta muuta, joka on samassa tilanteessa.

Mikä on ollut merkityksellinen kokemus vapaaehtoisena, jonka haluat jakaa?
Minulla ei ole vielä ollut vapaaehtoisena autettavaa, joten jaettavaa ei vielä ole. Koulutus oli hyvä ja antoi avaimia vapaaehtoisena toimimiselle.

Mitä terveisiä haluat sanoa henkilölle, joka miettii vapaaehtoistoimintaan ryhtymistä?
Jos vähänkään tuntuu siltä että kokemuksistasi olisi jollekin hyötyä niin kannattaa lähteä mukaan. Antamalla saat itsekin paljon.

Mitä odotuksia sinulla on tälle vuodelle 2023?
Odotan aikaa syövän hoidoista johtuvaan korjausleikkaukseen, joten toivon että saan siitä apua arjesta selviytymiseen. Vapaaehtoistoiminnalta odota sisältöä elämään ja uusia kohtaamisia.

Kiitos Miia!

Lisätietoa vapaaehtoistoiminnasta: