Vapaaehtoinen valokeilassa: Mili

Vapaaehtoinen valokeilassa on kuukausittain ilmestyvä juttusarja yhdistyksemme vapaaehtoisista. Vapaaehtoisia toimii erilaisissa tehtävissä, kuten saattohoidon vapaaehtoisina, vertaistukihenkilöinä, tapahtuma-vapaaehtoisena, kirpparin ja paikallisosastojen vapaaehtoisina.

Seuraavana juttusarjassa haastatellaan Miliä, joka toimii vertaistukihenkilönä.

Kuka olet?
Olen Mili, Minna Siitari, kuopiolainen 57-vuotias fysioterapeutti.

Mitä vapaaehtoistoimintaa teet ja mitä se pitää sisällään?
Olen tarvittaessa vertaistukihenkilönä juuri sairastuneelle vertaiselleni. Vertaistukijana olen tuettavan kanssa yhteydessä sekä puhelimitse että kasvokkain. Jokaisen kanssa yhteisesti sovitaan, mikä on paras tapa olla tukena ja kulkea rinnalla. Tärkeimpänä tehtävänä tukihenkilönä on olla kuuntelijana, kertoa omista kokemuksista ja selviytymisestä hoitopolun aikana sekä rohkaista ja antaa toivon kipinää erityisesti juuri sairastuneen alkuvaiheen epävarmuudessa ja peloissa.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan vapaaehtoistoimintaan?
Omasta sairastumisesta on aikaa jo yli 9 vuotta. Sain silloin Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajalta tukea ja olin mukana hoitojen alettua vertaistukiryhmässä yhdessä usean muun sairastuneen kanssa. Omaa vertaistukihenkilöä minulla ei silloin ollut. Olin kuitenkin alkuajoista lähtien aktiivisesti mukana Facebookin salaisessa vertaistukiryhmässä, missä pystyi saamaan tukea ja konkreettisia neuvoja tarvittaessa vaikka 24/7 henkilökohtaisiin asioihin ja pysyi jakamaan omia tuntemuksia sekä lukemaan toisten kokemuksia. Yhteisiä tapaamisiakin tuli järjestettyä Kuopiossa ja oltua mukana muutamissa toisten paikkakuntien tapaamisissa.
Syksyllä -14 olin mukana pystyttämässä Kanssasi-kampanjan suurta rintaliiveistä tehtyä tilateosta Kuopion Kaupungin kirjastolle ja sinä iltana luentojen ja näyttelyyn tutustumisen ohessa virisi keskustelu rintasyöpäyhdistyksen paikallisen Donnat-kahvikerhotoiminnan aloittamisesta myös Kuopiossa kahden muun vertaissiskon kanssa. Siitä lähtien on paikallistoimintaa järjestetty vapaaehtoisesti jo vuosien ajan. Syöpäyhdistyksen sairaanhoitaja Virpi Nissinen pyysi minua mukaan vertaistukihenkilökurssille aikanaan ja sellaisella olin mukana talvella -17. Siitä alkaen olen ollut tarvittaessa henkilökohtaisena vertaistukihenkilönä. Joku ”sisäinen palo” auttamiseen ja tukena olemiseen on minulla ollut alusta alkaen. Jokaisella sairastuneella on oma hoitopolku ja hoitohenkilökunta, ketkä vievät ”hoitojunaa” eteenpäin suunnitelmien mukaan ja ovat myös henkisenä tukena matkalla, mutta kokemuksesta voin sanoa, että vain vertainen voi ymmärtää mitä kukin joutuu läpi käymään (eikä ihan kaikkea ymmärrä edes vertainen).

Mitä toiminta sinulle merkitsee ja mikä on ollut merkityksellisin kokemus vapaaehtoisena?
Vertaistukihenkilönä toimiminen on tärkeää ja merkityksellistä juuri sen henkilökohtaisuuden takia. Erityisesti silloin, kun huomaa, että on edes vähän pystynyt tuomaan iloa ja valoa vertaiselle hänen hoitopolun alkuvaiheessa ja on pystynyt luomaan turvallisen ja luottamuksellisen suhteen. Tärkeää on myös se ilo vertaisen puolesta, kun hoidot etenee ja luottamusta tulevaan löytyy. Omien kokemusten jakaminen on myös jäsentänyt omaa sairastumista, hoitopolkua ja toipumista. Tähän toimintaan varmasti pätee sanonnat ”antaessaan saa” ja ”anna hyvän kiertää”.

Mitä terveisä haluat sanoa henkilölle, joka miettii vapaaehtoistoimintaan ryhtymistä?
Vertaistukihenkilöksi ryhtyvälle haluan sanoa, että jokaisen kokemukset sairastumisesta/hoitopolusta/toipumisesta ovat tärkeitä ja jos pystyt kertomaan omista kokemuksista muille, niin miksipä et sitten vertaisille. Meistä vertaistukihenkilöistä ja meidän jaksamisesta pidetään yhdistyksen henkilökunnan puolelta hyvää huolta. Jokainen voi olla mukana omien voimavarojen mukaan. Meitä jätetä koskaan yksin. Toiminta on hyvin koordinoitua ja vapaaehtoistyö on erittäin mukavaa. Se saattaa poikia myös jotain muuta mukavaa syöpäyhdistyksen toimintaa ja ”harrastusta” (Ilonat).

Mitä odotuksia sinulla on vuodelle 2022?
Toivottavasti kaikki yhdistyksen toiminta on muutaman k-vuoden jälkeen virkistymässä, kun uskalletaan jo kasvokkain kohdata ja järjestää tapahtumia. Hyvää kesää kaikille!

Kiitos Mili vapaaehtoisuudestasi!

Lisätietoa vapaaehtoistoiminnasta: