Vapaaehtoinen valokeilassa: Mirja

Vapaaehtoinen valokeilassa on kuukausittain ilmestyvä juttusarja yhdistyksemme vapaaehtoisista. Vapaaehtoisia toimii erilaisissa tehtävissä, kuten saattohoidon vapaaehtoisina, vertaistukihenkilöinä, tapahtuma-vapaaehtoisena, kirpparin ja paikallisosastojen vapaaehtoisina.

Seuraavana juttusarjassa haastatellaan Mirjaa, joka toimii saattohoidon vapaaehtoisena.

Kuka olet?
Olen Säiniön Mirja, syntynyt Multialla Keski-Suomessa, minkä jälkeen tie on vienyt eri paikkakunnille niin Suomessa kuin myös ulkomailla. Eläkkeelle jäin lastenpsykiatriasta, missä olin töissä lähes 20 vuotta. Lapsuuskotini oli vanhainkoti äitini työskennellessä siellä. Totuin hyvin monenlaisiin ihmisiin, mihin pohjautunee myös minun kiinnostukseni ihmisiin. Nautin erilaisesta liikunnasta; kävelen välillä sauvojen kanssa, välillä ilman, pyöräilen, uin ja hiihdän. Aina uudelleen Suomen vuodenajat ihastuttavat, luonto kutsuu!

Mitä vapaaehtoistoimintaa teet ja mitä se pitää sisällään?
Olen ollut seurakunnan vapaaehtoisena lähimmäisenä, missä tehtävässä olen tavannut lähinnä iäkkäitä ihmisiä ja myös heidän läheisiään. Olen myös joidenkin yhdistysten toiminnassa ja pitänyt mm. senioripysäkkiryhmää.

Mikä sai sinut lähtemään mukaan vapaaehtoistoimintaan?
Viime keväänä huomasin ilmoituksen saattohoidon vapaaehtoiskoulutuksesta. Sairautta, kuolemaa olen nähnyt lapsuudesta saakka eikä se tuntunut mitenkään vieraalta. Ajattelin, että voisin olla kuuntelijana, läsnä jollekin, joka kaipaa ihmistä rinnalleen.

Mitä toiminta sinulle merkitsee?
Minulle toimintaa merkitsee suuressa määrin elämän rikkautta; kohdata uusia ihmisiä, niin sairaita kuin heidän läheisiään.

Mikä on ollut merkityksellinen kokemus vapaaehtoisena, jonka haluat jakaa?
Kokemus elämän rajallisuudesta voi pysäyttää. ”Elämäkö oli tässä”. Takana on paljon muistoja, ystäviä, joista voimme keskustella, samoin katsoa valokuvia. Joku tykkää hieromisesta, joku haluaa toivelaulujaan netistä.

Mitä terveisä haluat sanoa henkilölle, joka miettii vapaaehtoistoimintaan ryhtymistä?
Vapaaehtoistoiminta on rikasta työtä. Voit toteuttaa itseäsi, lahjojasi. On mahdollista keskustella tai tehdä mitä vain; hieroa, laulaa,( kuunnella yhdessä laulua), askarrella, tehdä sanaristikoita jne.

Mitä odotuksia sinulla on loppuvuodelle?
Toivon, ettei kenenkään tarvitsisi kokea olevansa yksin eikä peloissaan. Toivon, että jokaiselle tarvitsevalle olipa potilas tai läheinen löytyy kuuntelija, läsnaolija.

Kiitos Mirja vapaaehtoisuudestasi!

Lisätietoa vapaaehtoistoiminnasta:

Saattohoidon vapaaehtoiskoulutus järjestetään marraskuussa 2022: