Vuoden 2023 tutkimusapurahat on jaettu!

Savon Syöpärahasto toimii Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen yhteydessä ja jakaa apurahoja syövän tutkimukseen Pohjois-Savon alueella ja Itä-Suomen yliopistossa. Apurahat on tarkoitettu pääsääntöisesti väitöskirjatutkimusta tekeville tai nuorille, jo väitelleille syöpätutkijoille. Tutkijanuran alussa henkilökohtaiset apurahat auttavat eniten.

Vuonna 2023 tutkimusapurahoja jaettiin Savon Syöpärahastosta yhteensä yhdeksälle henkilölle ja jaettava summa on 36.400 €.

Vuoden 2023 tutkimusapurahojen saajat ja heidän tutkimuskohteensa:

5.000 €, Minna Jääskeläinen, Immuunijärjestelmän rooli ja tekoäly mikroympäristön tulehdussoluprofiilin arvioinnissa rintasyövässä

4.400 € Juulia Järvinen, Aminohappojen ja glukoosin kuljetinproteiinien (LAT1 ja GLUT1) hyödyntäminen lääkeaineiden kulkeutumisen parantamiseen ja kohdentamiseen kiinteisiin kasvaimiin

4.000 €, Johanna Matilainen, Miten rasvakudoksen solunulkoiset vesikkelit edistävät rintasyövän etenemistä?

4.000 €, Kaisa Mäki-Mantila, Extracellular Vesicles in Tumor-Stroma Crosstalk and as Predictive Biomarkers in Melanoma

4.000 €, Minna Harmanen, Changing prognosis of mantle cell lymphoma: Retrospective study on treatment, survival and prognostic factors

4.000 €, Ella Ikonen, The role of tumor microenvironmental factors and circulating tumor markers in the progression, prognosis, and therapeutic response of non-small cell lung cancer

4.000 €, Adinolfi Simone, Role of NRF2 in metabolic reprogramming in non-small cell lung cancer