Arjen tukea perheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää

Syöpään sairastuminen koskettaa myös sairastuneen läheisiä. Kun lapsiperheen vanhempi sairastuu, voi koko perheen elämä muuttua. Syöpään sairastuminen haastaa vanhemmuutta ja perheen arkea. Pohjois-Savon ja Pirkanmaan Syöpäyhdistyksissä on käynnissä lapsiperheiden palveluiden kehittämisprojekti (2019-2020), jonka aikana selvitetään lapsiperheiden tuen tarpeita ja muotoillaan perheiden tarpeisiin vastaavia tukea antavia palveluita.

Kokemus on voima kohti unelmia

Kutsumme lapsiperheitä, joissa vanhempi sairastaa syöpää, kertomaan toiveitaan, odotuksiaan ja tuen tarpeitaan. Saadun tiedon pohjalta kehitämme palveluita lapsiperheille, joissa on 0-17-vuotiaita lapsia.

Lapsiperheiden, joissa vanhempi sairastaa syöpää, tilanteita ja tuen tarpeita tullaan kartoittamaan sähköisellä kyselyllä marras-joulukuussa 2019.

Tervetuloa viettämään perheiden yhteisiä pikkujouluja Jätkänkämpälle Kuopioon 7.12.2019. Lisätietoa: Pikkujoulut 7.12.2019

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta

Palvelujen avulla perheet selviytyvät paremmin arjestaan sekä pystyvät ylläpitämään ja edistämään koko perheen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Vanhemman syöpään sairastumisella on vaikutuksia koko perheeseen, joten kaikki perheen jäsenet otetaan huomioon.

Tulevista palveluista tiedotetaan myöhemmin.

Aiemmin tapahtunutta

Tapasimme ensimmäisen kerran syöpää sairastavia vanhempia yksityistilaisuudessa 16.8., jossa laulaja-lauluntekijä Mikko Harju lauloi suoraan sydämiimme. Tilaisuudessa oli pöydällä purkkeja, joihin kukin sai laittaa unelmiaan. Tiedämme jo, että perheillä on monenlaisia unelmia. Tarvitsemme vielä tietoa siitä, mitä unelmia voidaan toteuttaa yhdessä ja miten ne toteutetaan.

Ensimmäinen kehittämisprojektin tiimitapaaminen pidettiin Kuopion Saanalla 1.10. Tiimitapaamiseen osallistui toiminnan kehittämisestä kiinnostuneita perheitä. Tapaamisessa käytiin vilkasta keskustelua perheiden tuen tarpeista ja hahmoteltiin tärkeimpiä tukimuotoja perheille.

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys
perhetyön koordinaattori Sari Nousiainen