Arjen tukea perheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää

Syöpään sairastuminen koskettaa myös sairastuneen läheisiä. Kun lapsiperheen vanhempi sairastuu, voi koko perheen elämä muuttua. Syöpään sairastuminen haastaa vanhemmuutta ja perheen arkea. Pohjois-Savon ja Pirkanmaan Syöpäyhdistyksissä on käynnissä lapsiperheiden palveluiden kehittämisprojekti (2019-2020), jonka aikana selvitetään lapsiperheiden tuen tarpeita ja muotoillaan perheiden tarpeisiin vastaavia tukea antavia palveluita.

Kokemus on voima kohti unelmia

Kutsumme lapsiperheitä, joissa vanhempi sairastaa syöpää, kertomaan toiveitaan, odotuksiaan ja tuen tarpeitaan. Saadun tiedon pohjalta kehitämme palveluita lapsiperheille, joissa on 0-17-vuotiaita lapsia.

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta

Palvelujen avulla perheet selviytyvät paremmin arjestaan sekä pystyvät ylläpitämään ja edistämään koko perheen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Vanhemman syöpään sairastumisella on vaikutuksia koko perheeseen, joten kaikki perheen jäsenet otetaan huomioon.

Vertaistukiryhmä vanhemmille alkaa 3.3.

Vertaistuesta voimaa – parisuhde voimavarana

Kohtaaminen samassa elämäntilanteessa olevien ihmisten kesken on tärkeää elämän joka vaiheessa. Vakava sairastuminen heittää erikokoisia haasteita yhdessä elämiseen niin yksilöinä kuin parinakin. Toisen ymmärtäminen, tunteiden kohtaaminen, vuorovaikutus ja arjen kulku voivat tuntua vaikeilta. Avoin keskustelu asiantuntijoiden ja vertaisten kanssa on hyvä keino löytää voimavaroja arkeen.

Tule mukaan vertaistukiryhmään tapaamaan muita vanhempia, jotka ovat samassa elämäntilanteessa. Ryhmän aiheita on mm. voimaantuminen, tunteet, läheisyys, kohtaaminen ja seksuaalisuus. Voit olla sairastunut tai sairastuneen puoliso ja voit tulla ryhmään yksin tai puolison kanssa.

Ryhmää ohjaa perhetyön koordinaattori Sari Nousiainen ja seksuaalineuvoja Mika Wickstrand. Ryhmässä keskustellaan luottamuksellisesti.

Ryhmä kokoontuu Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kuninkaankatu 23B, Kuopio.
Kokoontumiset: 3.3., 17.3., 31.3., 7.4. ja 21.4. klo 17-19

Ilmoittautumiset Sarille sari.nousiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi / puh. 044 749 7533

Aiemmin tapahtunutta

Tapasimme ensimmäisen kerran syöpää sairastavia vanhempia yksityistilaisuudessa 16.8., jossa laulaja-lauluntekijä Mikko Harju lauloi suoraan sydämiimme. Tilaisuudessa oli pöydällä purkkeja, joihin kukin sai laittaa unelmiaan. Tiedämme jo, että perheillä on monenlaisia unelmia. Tarvitsemme vielä tietoa siitä, mitä unelmia voidaan toteuttaa yhdessä ja miten ne toteutetaan.

Ensimmäinen kehittämisprojektin tiimitapaaminen pidettiin Kuopion Saanalla 1.10. Tiimitapaamiseen osallistui toiminnan kehittämisestä kiinnostuneita perheitä. Tapaamisessa käytiin vilkasta keskustelua perheiden tuen tarpeista ja hahmoteltiin tärkeimpiä tukimuotoja perheille.

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys
perhetyön koordinaattori Sari Nousiainen