Arjen tukea perheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää

Syöpään sairastuminen koskettaa myös sairastuneen läheisiä. Kun lapsiperheen vanhempi sairastuu, voi koko perheen elämä muuttua. Syöpään sairastuminen haastaa vanhemmuutta ja perheen arkea. Pohjois-Savon ja Pirkanmaan Syöpäyhdistyksissä on käynnissä lapsiperheiden palveluiden kehittämisprojekti (2019-2020), jonka aikana selvitetään lapsiperheiden tuen tarpeita ja muotoillaan perheiden tarpeisiin vastaavia tukea antavia palveluita.

Kokemus on voima kohti unelmia

Kutsumme lapsiperheitä, joissa vanhempi sairastaa syöpää, kertomaan toiveitaan, odotuksiaan ja tuen tarpeitaan. Saadun tiedon pohjalta kehitämme palveluita lapsiperheille, joissa on 0-17-vuotiaita lapsia.

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta

Palvelujen avulla perheet selviytyvät paremmin arjestaan sekä pystyvät ylläpitämään ja edistämään koko perheen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Vanhemman syöpään sairastumisella on vaikutuksia koko perheeseen, joten kaikki perheen jäsenet otetaan huomioon.

Vertaistukiryhmä vanhemmille

HUOM. Ryhmän tapaamiset ovat toistaiseksi peruttu. Ilmoitamme jatkosta!

Vertaistuesta voimaa – parisuhde voimavarana

Kohtaaminen samassa elämäntilanteessa olevien ihmisten kesken on tärkeää elämän joka vaiheessa. Vakava sairastuminen heittää erikokoisia haasteita yhdessä elämiseen niin yksilöinä kuin parinakin. Toisen ymmärtäminen, tunteiden kohtaaminen, vuorovaikutus ja arjen kulku voivat tuntua vaikeilta. Avoin keskustelu asiantuntijoiden ja vertaisten kanssa on hyvä keino löytää voimavaroja arkeen.

Tule mukaan vertaistukiryhmään tapaamaan muita vanhempia, jotka ovat samassa elämäntilanteessa. Ryhmän aiheita on mm. voimaantuminen, tunteet, läheisyys, kohtaaminen ja seksuaalisuus. Voit olla sairastunut tai sairastuneen puoliso ja voit tulla ryhmään yksin tai puolison kanssa.

Ryhmää ohjaa perhetyön koordinaattori Sari Nousiainen ja seksuaalineuvoja Mika Wickstrand. Ryhmässä keskustellaan luottamuksellisesti.

Ilmoittautumiset Sarille sari.nousiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi / puh. 044 749 7533

Perhepäivät Iisalmessa, Kuopiossa ja Varkaudessa – PERUTTU

Äidin tai isän syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Tule tapaamaan muita perheitä ja löytämään voimavaroja yhdessä tekemisen kautta!

Perhepäivä järjestetään kolmella paikkakunnalla lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää:

Perhepäivän tavoitteena on lasten ja nuorten ryhmäytyminen, vertaistuen saaminen, perheiden yhdessäolo, onnistumisen kokemukset sekä tunnetyöskentely ja vanhemman sairauden käsittely toiminnallisten menetelmien kautta.

Päivän ohjaajana draamapedagogiikkaan erikoistunut teatteri-ilmaisun opettaja Anni Marin ja perhetyön koordinaattori Sari Nousiainen.

Sitovat ilmoittautumiset Sarille viikkoa ennen tapahtumaa lounastarjoilun järjestämiseksi:
sari.nousiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi / puh. 044 7497 533

Varkauden paikallisosasto tarjoaa

Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen Varkauden paikallisosasto tarjoaa Varkaudessa asuville lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää, liput Muumijääluolaan Leppävirralla!

Muumijääluola on toistaiseksi suljettu.

Liput: Sari Nousiainen, puh. 044 749 7533

Aiemmin tapahtunutta

Tapasimme ensimmäisen kerran syöpää sairastavia vanhempia yksityistilaisuudessa 16.8., jossa laulaja-lauluntekijä Mikko Harju lauloi suoraan sydämiimme. Tilaisuudessa oli pöydällä purkkeja, joihin kukin sai laittaa unelmiaan. Tiedämme jo, että perheillä on monenlaisia unelmia. Tarvitsemme vielä tietoa siitä, mitä unelmia voidaan toteuttaa yhdessä ja miten ne toteutetaan.

Ensimmäinen kehittämisprojektin tiimitapaaminen pidettiin Kuopion Saanalla 1.10. Tiimitapaamiseen osallistui toiminnan kehittämisestä kiinnostuneita perheitä. Tapaamisessa käytiin vilkasta keskustelua perheiden tuen tarpeista ja hahmoteltiin tärkeimpiä tukimuotoja perheille.

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys
perhetyön koordinaattori Sari Nousiainen