Tuki saattohoitotyöhön

Saattohoitotyö Kuopiossa

Lehtola-koti on Kuopion kaupungin saattohoitokoti. Saattohoidon kehittämistä Lehtola-kodissa on tuettu Aino Väänäsen rahaston varoin seuraavilla tavoilla:

• osaston tekemisessä enemmän kodinomaiseksi
  • tukemalla hoitoalan henkilökunnan täydennyskoulutusta
  • käynnistämällä saattohoidon vapaaehtoistyön Lehtola-kodissa
  • käynnistämällä potilaiden läheisten kahvilatoiminnan Lehtola-kodissa

Rahaston hoitokunnan jäseniä olivat

Pirkko Kouri, puheenjohtaja

Tuula Iivonen

Hanna Seppä

Aino Väänänen

Rahaston sihteerinä toimi yhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Airaksinen.

Rahaston varoista maksettiin kertomusvuonna saattohoidon vapaaehtoistyön koordinaattorin palkkakuluja 24.030,95 €. Koordinaattorina toimi Anu Hämäläinen ja hänen työaikansa oli keväällä 40 % ja syksyllä 60 % kokoaikaisen työajasta. Lisäksi rahasto on tukenut Lehtola-kodissa tehtävää vapaaehtoistoimintaa 1.762,70 eurolla.

Saattohoitotyö muualla maakunnassa

Saimme Olvi-Säätiöltä 200.000 euron avustuksen ajalle 1.9.2016 – 31.12.2018 saattohoidon kehittämiseen Pohjois-Savossa. Kehittämisen keskeisimmiksi tavoitteiksi asetettiin saattohoidon parissa työskentelevän ammattihenkilöstön koulutus, saattohoidon tukihenkilötoiminnan laajentaminen maakuntaa ja hoitoyksiköiden välinehankintojen mahdollistaminen avustuksilla.

Koulutuksia järjestettiin ammattihenkilöstölle yhteistyössä eri tahojen kanssa kymmenen ja ne tavoittivat 845 henkilöä. Heidän ammatillinen osaamisensa erityisesti kuolevan ja läheisen kohtaamisessa on vahvistunut. Koulutukseen käytettiin yhteensä 10.213,35 €.

Saattohoidon tukihenkilötoiminta käynnistyi syksyn 2017 aikana Varkaudessa ja Iisalmessa. Tukihenkilöiksi koulutettiin 22 henkeä. Saattohoidon tukihenkilötoiminta on tuonut kuolevalle ihmiselle ja hänen läheiselleen mahdollisuuden saada tukea ja virkistyksen hetkiä ainutlaatuiseen elämäntilanteeseensa. Vapaaehtoistoiminnan tukemiseen käytettiin yhteensä 13.914,98 €.

Olvi-säätiöltä saatua avustusta varten perustettiin Pohjois-Savon Saattohoitorahasto, joka on jakanut avustuksia saattohoidon välinehankintoihin 42 712 euron edestä. Rahoituksen avulla on mahdollistettu yksiköille erityisesti hyvään kivunhoitoon liittyvien välineiden hankkiminen.

Rahaston hoitokunnan jäseniä olivat

Pirkko Kouri, puheenjohtaja

Pekka Kantanen

Seija Koivusalo

Anne Matilainen

Tapio Pajunen

Jorma Penttinen

Rahaston sihteerinä toimi yhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Airaksinen.

Syksyn 2017 aikana toteutettiin maakunnallinen viestintäkampanja, jossa asia oli esille 16 paikkakunnalla. Kampanja huipentui saattohoidon paneelikeskusteluun, jonka puheenjohtajana toimi Syöpäjärjestöjen pääsihteeri. Lisäksi saattohoitorahaston hoitokunta järjesti keväällä 2018 avoimen valokuvakilpailun ja valokuvanäyttelyn saattohoidosta sekä konsertin Kuopion tuomiokirkossa ja Iisalmen Pyhän Ristin kirkossa. Tapahtumat ovat lisänneet saattohoidosta keskustelua ja tuoneet aihetta näkyväksi. Kampanjan tueksi toteutettiin YouTubesta löytyvä video Saata minut.

Valokuvakilpailun 1. sija tällä kuvalla Jarmo Kuittiselle

Kehittämiskoordinaattorin työsuhde päättyi 31.12.2018. Tukihenkilötoimintaa on päätetty jatkaa hankkeen jälkeen yhdessä Varkauden kaupungin ja Iisalmen seurakunnan kanssa. Loput varat käytetään vapaaehtoistoiminnan kuluihin vuonna 2019 ja ammattihenkilöstön yhteistyötä edistäviin koulutuksiin Varkaudessa ja Kuopiossa. Saattohoidon tukihenkilötoiminta on tarkoitus saada pysyväksi toiminnaksi vuoden 2020 alusta ja siihen haetaan avustusta STEAlta syksyllä 2019.