Vertaistukiryhmän ohjaaja

Ryhmämuotoinen vertaistuki on syöpään sairastuneille tärkeää, sillä se mahdollistaa useampien näkökulmien vaihtamisen samankaltaisessa tilanteessa olevan kanssa. Ryhmien tavoitteena on tukea ryhmäläisten voimavaroja ja selviämistä arjessa syövän kanssa.

Vertaistukiryhmän ohjaajana tehtäväsi on suunnitella ja ohjata joko toisen vapaaehtoisen ryhmänohjaajan tai työntekijän kanssa syöpään sairastuneiden vertaistukiryhmiä. Ohjaajana valmistelet ryhmätilan ja ryhmäkerran aiheen etukäteen valmiiksi, ohjaat ryhmäläisten vertaistuellista keskustelua rakentavaan suuntaan, huolehdit kunnioittavasta ja rohkaisevasta ilmapiiristä ja varmistat, että ryhmäläiset saavat jakaa syöpään liittyviä kokemuksiaan tasavertaisesti.

Vertaistukiryhmän ohjaajana toimiminen edellyttää, että

• olet käynyt vertaistukihenkilökoulutuksen
  • olet käsitellyt omaa syöpään sairastumistasi ja sen vaikutuksia omaan elämääsi
  • pystyt keskustelemaan kokemuksistasi
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisten huolia ja murheita
  • sinulle on luontaista suhtautua toisiin ihmisiin myötätuntoisesti ja kannustavasti, erilaisia ihmisiä ja valintoja kunnioittaen
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voit toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijältä ja toisilta ryhmänohjaajilta.

Seuraava vertaistukiryhmän ohjaaja -koulutus järjestetään 6.4.2019.

Vertaistukiryhmän ohjaajaksi voit ilmoittautua täyttämällä alla olevan lomakkeen tai ottamalla yhteyttä sähköpostitse neuvontahoitaja Virpi Nissiseen, virpi.nissinen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi.

Tule vapaaehtoiseksi

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Täyttämällä ja lähettämällä tämän lomakkeen annat luvan tietojesi tallentamiseen yhdistyksen tukihenkilötoiminnan rekisteriin. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti.