Tasa-arvoa lymfaterapiaan!

Syöpähoitojen aiheuttaman lymfaturvotuksen hoidon ja hoitoon pääsyn on oltava tasa-arvoista asuinpaikasta ja syöpätyypistä riippumatta. Näille sivuille kokoamme tärkeää tietoa lymfaturvotuksesta sekä sen hoidosta ja kampanjan aikana kerättyä materiaalia.

MIKSIKÖ?

Koska lymfaterapian epätasa-arvoinen saatavuus ja ylipäätänsä terapiaan pääseminen on monelle syöpään sairastuneelle ongelmallista.
Lymfaterapiaan pääsyn evääminen tai riittämätön terapia, saattaa aiheuttaa lymfaturvotuksesta kärsivälle huomattavaa toimintakyvyn alentuvuutta sekä pahimmillaan invalidisoitumista.

Kampanja aikana jaamme tietoa lymfaturvotuksesta, lymfaterapiasta sekä herättelemme keskustelua lymfaterapiaan liittyvistä haasteista sekä kuinka ne voitaisiin ratkaista.

Tutustu kampanjan materiaaleihin tällä sivulla sekä sosiaalisen median kanavillamme.

TIEDOTE: Tasa-arvoa syöpäpotilaiden lymfaterapiaan!

MIKÄ LYMFATURVOTUS?

Klikkaa kuvaa ja lue lisää!

MIKÄ LYMFATERAPIA?

Kuinka käytännössä lymfaterapiaan pääsy on mennyt ja millaisia kokemuksia syöpään sairastuneilla on ollut?

Lue Liisan ja Annikin tarinat syövän kanssa ja kuinka lymfaterapia on heitä auttanut sekä miten he ovat hoitoa saaneet:

Liisan tarina: Lymfaterapia, toimintakyvyn parantaja! -jokaisen oikeus lymfaterapiaan (linkki potilastarinaan)

”koska olin nähnyt työssäni erilaisia turvotuspotilaita, tiesin mihin turvotus voi johtaa. Pelkäsin, että tämänkaltainen turvotus on mahdollisesti korjaantumaton ja varsinkin hoitamattomana vaikuttaa liikuntakyvyn heikentymiseen, tämän vuoksi lähdin akuutisti hakemaan apua” -Liisa

Annikin tarina: Oikeutta ei saa, jos sitä ei itse hanki! (linkki potilastarinaan)

”kaikki minun kohdallani on vaatinut sen, että minun on täytynyt tehdä kovasti työtä, siksi olenkin sanonut, että ei oikeutta saa, jos sitä ei itse hanki!” -Annikki

Kysyimme kuulijoilta ja seuraajilta millaisia kokemuksia heillä on lymfaturvotuksesta ja hoitoon pääsystä:

”Kohdunkaulansyövän leikkauksen ja hoitojen jälkeen tuli lymfaturvotus jalkaan. Hoidan sitä liikunnalla ja lymfahoidolla ja tukisukilla. Saan näihin maksusitoumuksen. Lymfahoito on tärkeä osa hoitoa. Osittain sen avulla pysyn työkykyisenä. Tuntuu että jalan lymfavaivat ovat tuntemattomampia kuin esim. käden. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä olen vaikka olen nuori”
”Rintasyöpä 10/2008 jolloin oikea rinta poistettiin ja kainalon imusolmukkeet ns. poistettiin. Olin vuoden sairauslomalla ja palattuani töihin 2009 (lähihoitaja) käsi turposi heti. Olin Kevan kuntoutustuella 2010 ja työtehtäviä kevennettiin, vuodesta 2011 olen ollut osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Kuntoa hoidan vesijuoksulla, vesi-, kotijumpalla, ulkoilulla ja säännöllisellä lymfahoidolla. Tukihiha on jokapäiväisessä käytössä ja se uusitaan 3 kuukauden välein. Tukihihan kustantaa oma kunta, mutta lymfahoito pitää maksaa itse (71 euroa kerta, kela maksaa siitä 8 euroa). Hoito on kallista, koska käyn 3 viikon välein säännöllisesti hoidossa. Tietyt kotityöt aiheuttavat myös lisää turvotusta ja niitä pitää välttää.”

Katso kaikki kommentit (linkki verkkosivulle)

Maailman lymfaödeeman päivä 6.3.2021

6.3. lymfaödeeman päivänä tuodaan esille myös kansainvälisesti lymfaturvotukseen ja -terapiaan liittyviä aiheita.

Linkki maailman lymfaedeeman päivän sivuille:https://lymphaticnetwork.org/wld/

Blogiteksti:

Lymfödeema Q & A kirurgin näkökulmasta –  Susanna Kauhanen