Saata minut 2020

Saata minut on Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen ja yhteistyökumppaneiden kampanja hyvän ja yksilöllisen saattohoidon puolesta. Vuonna 2020 kampanja toi esille erityisesti psykososiaalisen tuen tarpeen saattohoidon tärkeänä osana. Tällä sivulla on kampanjan aikana tuotettua ja koottua materiaalia.

Saata minut kampanjan tavoite on lisätä tietoisuutta saattohoitotyöstä ja psykososiaalisen tuen tarpeesta saattohoidossa sekä tietoisuutta vapaaehtoistoimin järjestettävästä henkisestä sekä sosiaalisesta tuesta saattohoitopotilaille sekä heidän läheisilleen. Lisäksi toivomme että rahoitusta lisättäisiin psykososiaalisen tuen järjestämiseksi saattohoidossa.

Viestimme Saata minut -kampanjassa:

• Psykososiaalinen tuki on oleellinen osa palliatiivista hoitoa ja elämän viimeisten viikkojen saattohoitoa.
  • Psykososiaalista tukea on vahvistettava osana palliatiivisen hoidon ja saattohoidon kokonaisuutta sekä lisätä psykososiaalista tukea myös kotisairaalan potilaille.
  • Henkilökunta tarvitsee työnohjausta ja riittävästi hengähtämisaikaa, kun siirrytään potilaasta toiseen.

Kampanjan aikana:

• Järjestimme Maailman palliatiivisen hoidon ja saattohoidon päivänä 10.10.2020 keskustelutilaisuuden, joka on katsottavissa jälkikäteen osoitteessa:

• Yle haastatteli saattohoidon vapaaehtoistoiminnan koordinaattoria, Anne Rautiaista sekä vapaaehtoista Pirkko Koivistoa. Kuuntele pätkä haastattelusta osoitteessa:

#saataminut #rohkeastivierellä #hyväkuolema

KATSO KAMPANJAN VIDEOT:

Miten työ saattohoidon kehittämiseksi jatkuu?

Koulutamme jatkuvasti uusia vapaaehtoisia saattohoidon tukihenkilöiksi Pohjois-Savon alueelle. Vapaaehtoisille tarjotaan koulutuksen lisäksi jatkuvaa tukea työnohjauksessa, virkistystoiminnan parissa ja säännöllisissä tapaamisissa.

Jos olet itse kiinnostunut saattohoidon vapaaehtoistoiminnasta, voit olla suoraan yhteydessä saattohoidon vapaaehtoistoiminnan koordinaattoriin Anne Rautiaiseen.

Olemme myös mukana alueen muiden toimijoiden kanssa kehittämässä saattohoitoon liittyvää työtä.

Lisätietoja kampanjasta antavat:

Anne Rautiainen / anne.rautiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi